Ez az a film, amitől azt várják, hogy megmentse a mozikat, így nyilván mindenki figyel rá, mi pedig szép csokorba kötöttük a hozzá kapcsolódó érdekességeket.
A héten mutatják be Christopher Nolan Tenetjét, és még mindig csak ennyit tudunk a történetéről: „egy angol kémnek kell megmentenie a Földet a rá leselkedő katasztrófától” – és az is lehet, hogy maguk a színészek sem tudtak többet forgatás közben. A két férfi főszereplő, Robert Pattinson és John David Washington csak egyszer olvashatta végig az egész forgatókönyvet, akkor is a Warner Bros. stúdiójának egyik lezárt és bekamerázott kis szobájában, külön-külön. Másoknak még ennyi sem jutott: Michael Caine már nyolcszor forgatott a rendezővel, akivel jó barátok, de csak a rá vonatkozó szövegrészleteket kaphatta meg.
A főhősnőt alakító Elizabeth Debicki majdnem lemaradt a szerepről, mert korábbi filmjeiben, például a Nyughatatlan özvegyekben olyan meggyőzően beszélt amerikai akcentussal, de a brit Nolan angol színésznőt akart – le is esett az álla, amikor kiderült, hogy Debicki a honfitársa. Bár a rendező ezután kifejezetten őt akarta erre a szerepre, a színésznő ragaszkodott hozzá, hogy átessen a hagyományos szereplőválogatás minden fázisán – mint tudjuk, sikerrel járt.
Bár a pontos számokat nem ismerjük, a Tenet a maga becsült 205 millió dolláros költségvetésével az eddig készült legdrágább olyan film, amelynek színes bőrű főszereplője van. Ő volna John David Washington, aki egyrészt a nagy Denzel Washington fia, másrészt a látszattal ellentétben nincs középső neve, a John Davist egyben használja keresztnévként, és utálja, ha Johnnak szólítják.
Nagy visszhangot kapott a tény, hogy a produkció megvásárolt, majd annak rendje és módja szerint elpusztított egy igazi Boeing 747-es repülőgépet, becenevén egy Jumbo Jetet – a jelenetet élőben vették fel, nem használtak hozzá semmiféle számítógépes grafikát vagy trükkfelvételt. Nolan ezt a részt eredetileg miniatűr díszletek között egy repülőgép makettel akarta leforgatni, csakhogy miközben a forgatáshoz alkalmas helyszíneket kerestek, találkozott a kaliforniai Victorville-ben egy hatalmas, leselejtezett repülőgéppel, és konkrétan olcsóbb volt megvenni egy igazi, félig működőképes gépet, mint felépíteni a makettet és aztán digitálisan megteremteni az ütközést és a robbanást.
A Tenet Christopher Nolan talán leglátványosabb filmje, mégis kevesebb digitális trükköt használtak hozzá, mint egy átlagos romantikus vígjátékhoz. Az egész játékidő alatt mindössze 280 VFX felvétel szerepel, ami soknak hangzik, de nem az, még Nolan mércéjével sem. Ő ugyanis A sötét lovagnál (2008) 650 VFX felvételt, A sötét lovag: Felemelkedéshez (2012) 450-et, az Eredethez (2010) nagyjából 500, a Dunkirkhez (2017) pedig 429 digitálisan megteremtett látványelemet használt. A filmben minden más trükköt hagyományos módon teremtettek meg, még az ún. green screen effektust is elhagyták.
A történet szerint hősünk legnagyobb ellensége maga az idő, és az már az előzetesekből is kiderült, hogy itt az idő megcsavarható és visszaforgatható. Ami érdekes kihívás volt a filmesek részéről, és Hoyte Van Hoytema operatőr egyszerű megoldást talált a problémára. Minden jelenetet kétszer vettek fel – illetve nyilván sokkal többször, de két JÓL SIKERÜLT verzió kellett -, az egyikben a színészek mindent normálisan, a másikban mindent visszafelé mozogva vettek fel, és a két változat a vágóasztalon találkozott.
Robert Pattinson ugyan angol, mégsem saját akcentusával játssza a filmben szintén angol karakterét, akiről csak annyit tudunk, hogy Neil a neve – John David Washington csak A főszereplőként szerepel a stáblistán. Pattinson a már elhunyt, híres író, újságíró és vitaműsor vezető Christopher Hitchens beszédmódját másolta a saját londoni akcentusa helyett, mert filmjeiben azt nem szereti használni: "Nem tudnám megmondani, miért, de ha egy szerep kedvéért a saját kiejtésemet használom, az mindig olyan érzés, mintha csalnék – olyankor olyan, mintha csak magamat adnám, és nem játszanék."
Christopher Nolan hatalmas James Bond rajongó, ha teheti, minden héten újranéz egy-egy Bond-filmet, és a Tenetet is úgy álmodta meg, mint egy Bond-mozit. Csakhogy nem akarta, hogy egy bizonyos Bond-filmre emlékeztessen, hogy öntudatlanul is egy adott szereplő manírjait adja vissza, hanem magát a zsánert akarta megidézni. Ezért aztán, régi szokásával ellentétben most sem ő maga nem nézett egyetlen filmet sem a forgatás megkezdésétől kezdve, sem a stábnak nem tartott vetítéseket – ez ugyanis Quentin Tantantinóhoz hasonlóan egyfajta rituálé volt számára – most azonban kivételt tett.
Bár nagyon sok produkció esetében a COVID-19 pandémia hatalmas károkat okozott, a Tenet stábjának szerencséje volt, mert amit le kellett forgatni, azt már időben leforgatták, Christopher Nolan pedig el tudta rendben végezni az utómunkálatokat. Ugyanis, mit tesz isten, a rendezőnek saját vágószobája van Los Angeles-i otthonában, a szokásos nagyjából 11 fős, az utómunkálathoz szükséges stábot lecsökkentették négy emberre, akik a szükséges távolságot is tudták tartani, a digitális munkálatokat pedig eddig is egy angol cég, a Double Negative London végezte el távmunkában, ahogy a zeneszerző Ludwig Goransson is odahaza dolgozott.
Bár John David Washington a legtöbb színésznél sokkal atletikusabb, a forgatás így is teljesen kikészítette. A színész a főiskolán rövidtávfutó volt, és több helyi rekordot is megdöntött, aztán kipróbálta magát az amerikai futballban: először foci ösztöndíjjal tanult, majd hátvéd lett a St. Louis Rams csapatában 2006-ban, egy évre rá pedig Európába jött és a Hamburg Sea Devilsnél játszott. A Tenet forgatása azonban hihetetlenül megerőltető volt, és saját elmondása szerint egy egész hónapig volt izomláza a felvételek befejezése után. „Volt, amikor az ágyból is alig tudtam kikelni." – mondta később.