Egy csomó Murphy film lesz az elkövetkező hetekben, a Beverly Hills-i zsaru 2 ráadásul húsz éves! A nyolcvanas évek legnagyobb színes bőrű vígjátékhősének keressük a legjobb filmjét. Már ha ez egyáltalán lehetséges.
A héten megörvendeztetnek minket a tévécsatornák, mintha legalábbis magának Eddie Murphy-nek lenne születésnapja, pedig neki április harmadikán volt az ötvenhatodik. Születésnapja van viszont a Beverly Hills-i zsaru 2-nek, méghozzá a huszadik, így elérkezettnek láttuk az időt, hogy kedvenc Murphy-filmet válasszunk.
Nem is olyan könnyű dolog ez, kiváltképp ha fiatalságunk meghatározó színesbőrű vígjátéksztárjáról van szó. Murphy a 48 órával robbant a köztudatba, amiben nagydumás, piti bűnözőt alakított, ám a folyamatosan pofázó, stand up-szerű karakter annyira bejött neki, hogy innentől kezdve a ma napig ezt tolja. És bár mára talán megkopott felette az idő és más bohócok érkeztek a helyére, a régi filmjeit mégis mindig örömmel lehet végignézni, ami kevésbé mondható el utódjairól.
A nyolcvanas évek egyik nagy mániája a szerepcserés filmek voltak, Murphy-nek is kijutott belőle, ennek ráadásul Szerepcsere volt a hivatalos címe is, Dan Aykroyddal cserélt helyet benne a színész, aki egy elkényeztetett milliomos volt, míg ő egy hajléktalan. Mindez egy évre a 48 órára érkezett, 1983-at írtunk, és a film sikerével Murphy sorsa is megpecsételődött. Aykroyd miatt ezért a filmért plusz pont jár.
Csak mindezek után jött a Beverly Hills-i zsaru, de a karakter ugyanaz maradt, igaz addigra Murphy is megtehette, hogy végre ne lecsúszott fekát játsszon, hanem rendőrt, természetesen az öntörvényű fajtából. A Beverly Hills-i zsaruban már nem kapott maga mellé egy fehér sztárt, egyedül vitte el a filmet, és a producerek megnyugodhattak, mert nem tettek rossz lóra vele, olyannyira, hogy a forgatókönyve még Oscar-jelölést is kapott.
Persze azért nem volt evidens, hogy ő kapja a szerepet, olyannyira, hogy Sylvester Stallonéval vagy Mickey Rourke-kal akartak indítani, de felmerült Harrison Ford, Michael Keaton, Arnold Schwarzenegger, Robert De Niro, Al Pacino, Richard Pryor és James Caan neve is. És ha az ember azt hinné, hogy az akció-vígjáték sikere után Murphy rögtön felült volna a folytatás sebesen száguldó lovára, akkor téved, mert bizony még ott volt neki az Aranygyermek. Erről a filmről jó tudni, hogy csak akkor csináltak belőle vígjátékot, amikor kiderült, hogy Murphy lesz a főszereplője, eredetileg drámának indult Mel Gibsonnal. Mivel vicces lett és szerethető nincs vele bajunk, sőt.
Innentől kezdve Murphy belejött a dolgokba, a következő pár filmjének már a forgatókönyvét is részben ő írta. Bizony, a szülinapos Beverly Hills-i zsaru 2 forgatókönyvét is, ami a sorban a következő és még mindig szerethető Murphy-film. A Paramount pedig tévésorozatot akart csinálni belőle, ám a színész ragaszkodott a mozifilmhez és lőn, a siker nem maradt el.
Még mindig a nyolcvanas években járunk, és nem vagyunk túl Eddie Murphy legjobb filmjein! A Beverly Hills-i zsaru után megírta az Amerikába jöttem alapötletét, amit a Harlemi éjszakák forgatókönyvének megírása, sőt a film megrendezése követte (mindegyiknek főszereplője is volt egyben természetesen). Lehet vitatkozni, hogy mennyire volt sikeres utóbbi, de nem nagyon érdemes. Mindenesetre a Megint 48 óra alapötlete is tőle származott, elvitathatatlan, hogy volt érzéke a filmen működő történetekhez.
Világért sem sorolnánk fel az összes Eddie Murphy filmet, annál is inkább, mert a végtelenségig azért nem lehet ugyanabból az egy karakterből várat építeni, de a Bumeráng, a Vámpír Brooklinban és a Bölcsek kövére még szólt valamekkorát a kilencvenes években, de a kétezres évek szinte kizárólag a Shrekről szóltak a színész számára. Talán emiatt is tavaly a színész felhagyott a vígjátékokkal, amikor a Mr. Church című filmben drámai szerepben is bemutatkozott. Hogy jól tette-e, kiderül a jövőben...