5 disztópikus sci-fi ijesztő orwelli üzenettel

  • PORT

75 éve hunyt el az Állatfarm és az 1984 szerzője, George Orwell, akinek öröksége mindmáig érezhető – és nem csak a művészetben.

1950. január 21-én hunyt el az egyik legjelentősebb disztópikus szerző, George Orwell, akinek 1984 című regényét egyfajta figyelmeztetésnek is szokták tekinteni – meg persze a művészek ihletforrásként is. Következzen öt film, ami ijesztően aktuális orwelli üzenetet közvetít.

 

Mechanikus narancs (1971)

Stanley Kubrick kultikus filmje Anthony Burgess magyarul Gépnarancs címen megjelent, szintén kultikus regénye alapján készült – sokak szerint a rendező ott vágta el a sztorit, ahol az írónak is el kellett volna.

A disztópikus jövőben játszódó történet középpontjában egy Alex (Malcolm McDowell) nevű huligán áll, akit miután letartóztatnak, egy kegyetlen és hosszadalmas folyamattal teljesen átprogramoznak, hogy a hatalom jámbor szolgája legyen.

A film a hatalmas állami gépezet mindenhatóságára és fenntarthatatlanságára mutat rá, különösen egy olyan válság idején, mint az olaj- és élelmiszerhiány, ami a társadalom összeomlásához vezet.

 

Brazil (1985)

Terry Gilliam filmje sokban hasonlít az 1984-re, de elbeszélőmódnak inkább az abszurd látványvilágot és a sötét szatírát választotta. Meghatározhatatlan időben játszódik, felölelve a múltat, a jelent és a jövőt, amikor egy totalitárius hatalom irányít.

Főszereplője egy alacsony beosztású hivatalnok, Sam Lowry (Jonathan Pryce), aki szabadidejében régi tévéműsorokat néz újra, a munkahelyén pedig gyönyörű nők megmentéséről álmodozik.

Egy véletlennek köszönhetően kormányellenes terroristának kiáltják ki, és nemcsak magát kell mentenie, hanem másokat is. A Brazil szürreális látványvilága mögött riasztóan egyszerű üzenet szendereg, amit a filmvégi csavar csak még nyugtalanítóbbá tesz.

 

Elpusztíthatatlanok (1988)

John Carpenter, az 1978-as Halloween rendezője szatirikus csomagolásba rejtette ezt a tanulságos sci-fit, ami a társadalmi konformitás és a nyájösztön veszélyeire hívja fel a figyelmet. A főszereplő egy Nada nevű hajléktalan (Roddy Piper), aki a gazdasági válság miatt veszítette el a munkáját, talál egy különleges napszemüveget, melynek segítségével meglátja, hogy kik az emberiség közé beépült idegen lények.

Mikor rájön, hogy azzal próbálják engedelmességre bírni az emberiséget, hogy tudatalatti üzenteket rejtenek el a reklámokban, a magazinokban és az óriásplakátokon, fellázad a hatalom ellen.

Carpenter elsődleges üzenete amennyire egyszerű, annyira aktuális: ne dőljünk be a reklámoknak, és mindig kérdőjelezzük meg a divatos trendeket!

Még több Orwell

5 nyomasztóan jó film, amit George Orwell ihletett

1984-ben a britek filmet forgattak az 1984-ből, de a disztópiák királya nélkül aligha készült volna el a V mint vérbosszú vagy Christian Bale Equilibriumja.

Lássuk!

 

Az éhezők viadala (2012)

Suzanne Collins azonos című, magyarul is megjelent regényein alapuló filmes univerzum nyitódarabja alapozta meg Jennifer Lawrence karrierjét. Ő alakítja Katniss Everdeent, aki a testvére helyett megy az Éhezők viadala nevű kegyetlen gladiátorjátékra, amelyre az éhező szegényeket választják ki a gazdagok szórakoztatására. A viadal során

a szegények egymás ellen fordulnak, ami az egyik legszörnyűbb disztópikus rémálmot valósítja meg: a hatalom és a média úgy játszik az emberek erkölcseivel, ahogy akar.

 

Snowpiercer - Túlélők viadala (2013)

A Chris Evans (ő volt az első Amerika Kapitány az MCU-ban) főszereplésével készült film egy francia képregény, a Le Transperceneige adaptációja, és annyira sikeres lett, hogy a Netflix három évados sorozatot készített belőle. A történet egy olyan jövőben játszódik, ahol

a visszafordíthatatlan klímaváltozás elhozta az új jégkorszakot, és csupán egy vonatnyi ember élte túl mindezt – ám a szerelvénynek folymatosan mozgásban kell lenni, különben megfagynak.

Természetesen itt sem lehet elkerülni a hierarchia, a társadalmi osztályok kialakulását („Minden állat egyenlő, de egyes állatok egyenlőbbek a többinél.”), de a legdurvább az, amikor kiderül, mivel etetik a szegényeket, akik a vonat végében gürcölnek. Nem csoda, hogy kitör a lázadás.

 

(via ScreenRant, TasteOfCinema)