Áll a bál: a Lionsgate stúdió létező újságcikkek nem létező mondataival reklámozta A keresztapa atyjának szürreális sci-fijét, aztán végül visszavonulót fújt.
A Lionsgate stúdió levette a YouTube-ról az új Francis Ford Coppola-film, a Megalopolis előzetesét, miután kiderült, hogy olyan filmkritikusi vélemények szerepeltek benne Coppla korábbi kultfilmjeiről, A keresztapáról, az Apokalipszis mostról és a Drakuláról, amilyeneket a valóságban senki sem írt. A stúdió azóta egy közleményt is kiadott:
A Lionsgate azonnal visszahívja a Megalopolishoz készült trailert. Őszintén elnézést kérünk az érintett kritikusoktól, valamint Francis Ford Coppolától és az American Zoetrope-tól az átvilágítási folyamatunkban elkövetett, megbocsáthatatlan hibáért. Elcsesztük. Sajnáljuk.
Bár a Lionsgate stúdió levette az előzetest a YouTbe-ról, időközben már több csatorna is feltöltötte azt saját videóként. Íme:
Legelőször a Vulture munkatársa szúrta ki, hogy a korai Coppola-klasszikusokra vonatkozó idézetek mindegyike kamu. Andrew Sarrisnak például nem tetszett annak idején A keresztapa, de sosem írt le a The Village Voice hasábjain olyat, hogy ez egy „hanyag, öncélú film”.
A Daily News újságírója, Rex Reed sem szerette különösebben az Apokalipszis mostot, de ő sem írt le olyat anno a kritikájában, hogy Coppola kultikus vietnámi háborús filmje „epikus szemét”.
Ami pedig teljességgel érthetetlen, az a neves kritikus, Roger Ebert rossz színben való feltüntetése, mivel a Lionsgate azt "idézte" a 2013-ban elhunyt neves esztétától, hogy az 1992-es Drakula nem más, mint „a stílus diadala a tartalom felett”. Ezzel szemben Ebert annak idején kifejezetten pozitív kritikáját írt a filmről a Chicago Sun-Timesba.
Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan mi is volt a szándéka a Lionsgate-nek ezzel az előzetessel. Lehet, hogy egy gyakornok lustaságból az AI-ra bízta, hogy gyűjtse össze a régi Coppola-filmek negatív kritikáit, a mesterséges intelligencia viszont kissé összekeverte a valóságot a kitalációval, és kamu kritikákat gyártott – ami nem tűnt fel egyetlen döntéshozónak sem a Lionsgate-nél.
Vannak, akik szerint a kamu kritikák a történet szerves részeit képezik. Elvégre a filmben Adam Driver képes megállítani(?) az időt(?), így az ő Római Birodalomra emlékeztető, alternatív Amerikájában könnyen lehet, hogy Coppola kultfilmjeiről negatív kritikák születtek.
Mások azt gyanítják, hogy ez inkább egy tudatos médiahekk, amivel el akarják terelni a figyelmet arról a júliusi hírről, hogy Coppola produkcióközeli források szerint tisztességtelenül viselkedett a Megalopolis forgatásán, és női statisztákat próbált megcsókolni, amikor az egyik jelenetre készültek.
Az viszont biztos, hogy a 120 millió dolláros költségvetésből elkészült Megalopolis már a kezdetektől fogva megosztó és ellentmondásos alkotás volt, amit ugyan a cannes-i premieren 10 perces álló ovációval fogadtak, mégis vegyes kritikákat kapott (a PORT.hu kritikusa elképesztően szürreális élménynek nevezte, amit minden filmrajongónak kötelező látnia). Így talán a koholt negatív idézetekkel a Lionsgate előre ki akarta védeni a Megalopolist lehúzó cikkeket, Coppolát pedig igyekeztek egy olyan jelentős, de megosztó személyiségnek beállítani, akinek már korábban is megkérdőjelezték a nagy klasszikusait.
Látnod kell, hogy elhidd a Megalopolist. A keresztapa rendezőjénél nagyon elgurult a gyógyszer.
Tovább
(via The Wrap & Hollywood Reporter & The Guardian)