Az AI a magyar szinkront is fel fogja forgatni. Kiderült, hogy már meg is próbáltak egy teljes filmet mindössze három színész és a mesterséges intelligencia segítségével leszinkronizálni.
A jövő már elkezdődött, legalábbis, ami a mesterséges intelligencia forradalmát jelenti. Az AI át fogja alakítani többek közt a filmipart is – nem véletlenül volt a mesterséges intelligencia használatának szabályozása a tavalyi hollywoodi színészsztrájk egyik kardinális pontja. A magyar nagyközönség ennek a technikának a gyakorlati jelentőségével akkor szembesült talán először, amikor egy kísérlet kedvéért Darth Vader az Obi-Wan Kenobi című sorozatból a 2005-ben elhunyt Kránitz Lajos hangján szólalt meg. Az ötlet a Szinkronjunkie főszerkesztőjének, Mónos Balázsnak jutott az eszébe, aki megkereste a technológia úttörőjének számító ukrán Respeecher nevű céget, akik a Földi Tamás által felmondott szöveget kránitzosították a Dallas-epizódokon betanított modelljük segítségével.
A hangklónok támadása
Amihez ekkor – 2022 őszén – még egy külföldi MI-cég és egy profi szinkronszínész közreműködésére volt szükség, azt ma már kis túlzással bárki meg tudja otthon csinálni. A hanggeneráló szoftverek persze nem jelentenek újdonságot, már az AI berobbanása előtt is használtak ilyeneket – lásd például a videójátékokat –, de korábban a generált hangok gépiesek, természetellenesek voltak. A technológia rohamos fejlődésének és a számítási teljesítmények megnövekedésének köszönhetően az olyan hanggeneráló szoftverek, mint a Resemble.AI hangok millióit képesek gyorsan elemezni, hogy felismerjék a beszéd elemi egységei, az úgynevezett fonémák közötti mintázatokat. Ez a szoftver összehasonlítja az eredeti hangmintát a könyvtárában található hasonló hangminták halmazával, és megtalálja az egyedi jellemzőket, hogy egy valósághűen hangzó klónt hozzon létre.
Mielőtt ez a fejlett mintafelismerés lehetővé vált volna, a hanggeneráló szoftvereknek több ezer mondatra volt szükségük ahhoz, hogy lemásoljanak egy hangot. Ma ehhez elég nekik néhány percnyi rögzített beszéd. Különösebb szakértelem sem kell a hangklónozáshoz, ingyenes online szoftverekkel is megoldható, ahogy azt a népszerű TheVR csatorna is demonstrálta. Egy még tavaly készült videójukban bemutatták, hogyan lehet a hangmintánkból egy hangmodellt készíteni, amivel bárkinek a hangja átformálható saját hangunkra. Vagyis énekelhetünk egy Azahriah-dalban, a „mi” hangunkon szólalhat meg Peter a Family Guy-ban vagy a GTA bármelyik karaktere. Az új videójukban pedig azt próbálták ki, hogy hogyan lehet megoldani, hogy magyarul szólaljanak meg a külföldi színészek, de mégis a saját hangjukon. Az ilyen esetekben korábban az okozott gondot, hogy a magyarított dialógus mögül kihallatszott a színész eredeti akcentusa, de most már létezik erre a problémára is egy szoftveres megoldás.
Kinek a hangján szólaljon meg George Clooney?
Ez a technológia sem tökéletes még, de az már most látszik, hogy komoly morális dilemmákat fog felvetni. Gyorsan eljöhet az az idő, amikor a jelenlegi szinkronszínészek konkurenciát kapnak: azt a színészt, akit szinkronizálniuk kell. Ha a nézőket megkérdeznék arról, hogy kit szeretnének George Clooney magyar hangjaként hallani, Szabó Sipos Barnabást vagy Clooney-t magát, most még a megszokás miatt a többség valószínűleg Szabóra szavazna, de egy fiatalabb színész esetében, akinek még nincs bevált magyar hangja, lehet, hogy el tudnák fogadni a „gépi” hangot.
Hogy ez jelenleg még sci-fi lenne? Egyáltalán nem az, Egressy G. Tamás, a Szinkron Alapszervezet elnöke ugyanis a Képkockák podcastben elmesélte, hogy történt már erre legalább egy kísérlet.
Ez a bizonyos szinkronstúdió visszautasította ezt az ajánlatot, de nem biztos, hogy a jövőben minden szinkroncég így dönt majd, hiszen anyagilag nagyon csábító a konstrukció: csak 3 színész bérét kell kifizetnie, a profit pedig ott marad a cég zsebében.
Az apróbetűs részek
Arról, hogy a szinkronszakma megszűnne, egyelőre nincs szó, hiszen ahogy a Kránitz-Darth Vader kísérlet is mutatta, a minél jobb eredmény elérése érdekében kell egy szinkronszínész is, aki felmondja az átalakítandó hangot. A jövőben azonban, ha tényleg teret nyer ez a technika, akkor jóval kevesebb szinkronszínészre lesz szükség, és nem azokra, akiknek jellegzetes orgánumuk van, hanem akik a hangjukkal kaméleonként bármit el tudnak játszani.
A magyar szinkronszakmának addig is egy sokkal prózaibb problémát kell megoldania, a jogi helyzet tisztázását. Az említett podcastben Egressy ugyanis azt is elmondta, hogy jelenleg egy magyar szinkronszínész azzal, hogy aláírja az éves keretszerződését bármelyik stúdiónál, és aztán produkciókra is szerződik, a további felhasználást illetően lemond a hangját illető jogokról. A szerződésekben pedig már az AI megjelenése előtt is benne volt, hogy a még fel nem talált technológiákra is vonatkozik a joglemondás. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a stúdiók akár azt is megtehetik, hogy a színészek hangját az AI tanítására is felhasználhatják, vagy akár el is adhatják más cégnek, és a bevételből a színész egy fillért sem fog látni.
Pofátlan hanglopások
Ez sem egy konteós teória, hasonlóra már történt külföldi precedens. Remie Michelle Clarke például, aki a reklámmunkái mellett a Microsoft keresőjének, a Bingnek is a hangja, egyszer csak felfedezte, hogy a Revoicer.com oldalon az "Olivia" nevű női AI-hang az ő hangjának a klónja. A Revoiceren egy havi díj fejében több száz különböző hanghoz férhetnek hozzá a felhasználók, és egy mesterséges intelligenciával támogatott eszköz segítségével úgy alakíthatják át őket, hogy bármit felmondathatnak velük, legyen az reklám, hangoskönyv vagy narráció. Később kiderült, hogy a Revoicer a Microsofttal kötött licencszerződés értelmében korlátlan hozzáférést kapott Michelle Clarke hangmintájához, vagyis jogsértés valószínűleg nem történt. (A vállalat az ügy kipattanása után mégis eltávolította a hangmintát.)
Ugyanígy járt Bev Standing kanadai szinkronszínész, akire egy nap ráírtak a gyerekei, azzal, hogy
Anya, te vagy a TikTok hangja?!”
Mint kiderült, Standing 2018-ban dolgozott a Kínai Akusztikai Intézet megbízásából, egy fordítóalkalmazás számára rögzítették a hangját, de elmondása szerint a szerződésben nem volt olyan rendelkezés, amely lehetővé tette volna, hogy a hangját más cégeknek is eladják. A nő 2021-ben beperelte a céget, és peren kívül megegyeztek egy meg nem nevezett összegben. Nem sokkal később a TikTok eltávolította a hangját az alkalmazásból.
Az amerikai Mike Coopert pedig akkor érte egy kisebb sokk, amikor egy szinkronhangokat áruló cég honlapján megtalálta a saját hangmintáját. Először nem értette, hogy kerülhetett oda, de aztán rájött, hogy a cég valószínűleg azután jutott hozzá a hangjához, hogy felvásárolt egy másik vállalatot, amelynek Cooper néhány perces szinkronmunkát végzett. Volt a szerződésben egy olyan kikötés, amely szerint a hangját máshol is felhasználhatják, de a férfi azt hitte, hogy mivel csak pár percet szinkronizált, csekély a kockázat. Tévedett.
Megágyazzuk a művészet sírját?
A klónozott hangokat persze nemcsak visszaélésre lehet használni, a technikának számos előnye is lehet. A degeneratív betegségekben, például ALS-ben szenvedő emberek mesterséges intelligencia segítségével „lementhetik” a hangjukat későbbre. A hangklónozó szoftver tette lehetővé a torokrák miatt megnémult Val Kilmer számára is, hogy a saját hangján „szólaljon meg” a Top Gun: Maverickben.
Többek közt a Respeecher révén Hollywoodba is rég betört már a technika, nekik köszönhetően szólalt meg például Darth Vader az Obi-Wan Kenobi című sorozatban a fiatal James Earl Jones hangján, de ők fiatalították meg Luke Skywalker hangját is A Mandalóriban.
Hogy mekkora teret fog kapni a jövőben ez a technika a szórakoztatóiparban, az aligha a felmerülő morális aggályok függvénye, hanem hogy miként reagálnak a nézők a „feltámasztott” színészek látványára és hangjára. Az internetes kommentek ebből a szempontból nem reprezentatívak, de tanulságosak. A 24.hu videója alatt, amelyben Kránitz Lajos hangjának rekreálása mellett az a kérdés is felmerül, hogy „Gesztesi Károly” lehetne-e Shrek hangja az 5. részben, csak a technológiát méltató kommentek olvashatók, és a nézők egymással versenyezve dobálják be a kívánságlistákat arról, hogy milyen legendás színészeket kellene még feltámasztani.
Liptai Claudia mindenesetre nemet mondott az ötletre, mondván:
Az a mesterséges intelligencia egy robot. Az hazugság. És azzal megágyazzuk egyébként az emberiség sírját, meg a művészet sírját. Meg neki nincs szüksége erre, ő a Shrek marad úgyis. Meg minden marad, ami volt. Úgyhogy nem.”
via: The Washingon Post /