Hol van ma már Jack Nicholson, Dustin Hoffman, Robert De Niro és Al Pacino? Egyedül Tom Cruise tud egymagában kasszát robbantani a mozikban – mindenki mást elcsábítottak a szuperhős franchise-ok, a tévék és a streaming platformok, hogy aztán pár év múlva már mást igazoljanak le helyettük is.
Meryl Streep és Kevin Costner pár éve átnyergelt a tévésorozatokra, Keanu Reeves csúfosan leszerepelt a Mátrix 4 után, így ő is inkább az egyik streaming platformon próbál most szerencsét egy krimivel. Úgy tűnik, leszálló ágba került az elmúlt évtizedek legnagyobb mozisztárjainak karrierje – manapság már csak Tom Cruise képes zsúfolásig tölteni a vetítőtermeket, de alighanem az ő napjai is meg vannak számlálva a szuperhősök korában. Mit tartogat a jövő Hollywood egykori nagyágyúi számára? A The Guardian ezzel a témával foglalkozó cikke szerint nem sok jót...
Bealkonyult a filmsztároknak?
Brad Pitt legújabb, vonatos akciófilmje, A gyilkos járat a vártnál szerényebben teljesít: Amerikában 30,1 millió dollárt hozott a nyitóhétvégén, ami a 90 millió dolláros költségvetést és Brad Pitt vonzerejét tekintve nem valami combos eredmény. Nagyon úgy fest, hogy az 58 éves színész azon „utolsó mohikánok” egyike lett, akik már nem igazán képesek a hátukon elvinni egy-egy filmet, de egyelőre még nem hajlandók átváltani a tévésorozatokra.
Tom Cruise pont ugyanilyen, de ő a Top Gun: Maverickkel vissza tudott kapaszkodni a trónjára: a film az amerikai jegypénztáraknál beelőzte már a Titanicot is! Igaz, sokan a vadászgépes blockbuster kirobbanó sikerét az első rész népszerűségével indokolják, és már egy fényes korszak végét hirdetik, Cruise-t pedig „az átalakuló Hollywood utolsó sztárjaként” emlegetik.
Mi megy a mozikban a szuperhősös filmeken kívül?
Tom Cruise Top Gun: Maverickje és Brad Pitt A gyilkos járata mellett lényegében csak Sandra Bullockot láthatjuk Az elveszett városban és Jennifer Lopezt a Vegyél elben – vagyis csupa olyan nagy nevet, akik még a '90-es években lettek híresek, és az átlagéletkoruk 56 év. Nagyon úgy fest tehát, hogy a 2010-es évek kevesebb emlékezetes filmsztárt termeltek ki, mint bármelyik korábbi évtized. Chris Pratt, Benedict Cumberbatch és Jennifer Lawrence szép karriert futott ugyan be a szuperhősös filmeken kívül is (Lawrence ráadásul 22 évesen Oscar-díjat is kapott!), mégis a legtöbben úgy azonosítják őket, mint A Galaxis Őrzői, a Bosszúállók és az X-Men sztárjai.
Nincsenek ma már filmsztárok. Anthony Mackie nem filmsztár. Sólyom a filmsztár.
A vicces az egészben az, hogy ezt bizony maga a Sólyom, azaz Anthony Mackie jelentette ki egy közönség előtt felvett interjúban – naná, hogy a videó most futótűzként terjed az interneten. Nem csoda, hiszen a Marvel-filmek sztárja igen kemény szavakkal illette benne a szuperhősös műfajt. Holott nagyon is igazat mondott, hiszen lám, Chris Evans is befürdött legutóbb A szürke emberrel, és a Bosszúállók szinte minden olyan tagja, akiknek a szuperhősös filmek hozták meg az igazi ismertséget, nehezen boldogul a Marvel buborékján kívül.
Régen, ha Tom Cruise, Will Smith, Stallone és Schwarzenegger miatt moziba mentél, akkor egy Stallone-filmet néztél meg, és egy Schwarzenegger-filmet néztél meg. Most az X-Ment nézed meg. A szuperhősök népszerűsége tehát a filmsztárok halálához vezetett.
A mozisztárok „haláláról” szóló híreket persze dőreség ennyire komolyan venni. Rendszeresen vissza-visszatérő téma ez Hollywoodban, ahol az egyik színészgeneráció mindig látványosan adja át a stafétabotot a másiknak. Joan Collins például már a '60-as évek végén eltemette Hollywoodot, amikor a „sztárrendszer” idején a stúdiók rendre 7 éves exkluzív szerződéseket kötöttek a színészekkel, és leckéket adtak nekik színészetből, jómodorból, lovaglásból, táncból, éneklésből és vívásból. Aztán mégsem omlott össze az Álomgyár, hiszen olyan ifjú titánok léptek a pástra, elcsaklizva a nagyoktól a rivaldafényt, mint Jack Nicholson, Robert Redford, Steve McQueen, Dustin Hoffman, Robert De Niro és Al Pacino – akiket aztán szépen letaszítottak a trónról a '90-es évek fentebb emlegetett, fiatalabb sztárjai.
Tévéből moziba, moziból tévébe
A '90-es években az volt a mindenkit kínzó kérdés, hogy a Vészhelyezet közönségkedvenc szereplője, George Clooney vajon ki tud-e törni a tévéből, és sikerül-e érvényesülnie a filmiparban is. Manapság viszont már Keanu Reeves is egy Hulu-tévésorozathoz szerződik le (melynek az egyik producere ráadásul Leonardo DiCaprio!), csatlakozva ezzel, Dakota Fanninghez, Jude Law-hoz, Emma Stone-hoz, Amy Adamshez, Meryl Streephez, Jonah Hillhez, Julia Robertshez, Sean Pennhez és Matthew McConaugheyhez, akik egyfajta „fordított irányú exodust” visznek végbe:
az egyre merevvé és görcsösebbé váló mozibizniszből a televíziózás viszonylagos nyugalmába menekülnek.
És ugyan George Clooney vezette a legjobban fizetett filmsztárok listáját 2017-ben – de ezt nem a szerepeinek köszönhette, hanem annak, hogy 1 milliárd dollárért eladta az általa gründolt, menő tequilamárkát.
Manapság ugyanis a stúdiók szinte kizárólag csak szuperhősfilmekben és hasonló, nagy franchise-okban gondolkodnak, amikhez ugyanolyan könnyen tudnak újoncokat igazolni, mint neves sztárokat, tömegeket elszórakoztatva éveken át. Már az Amazon is közel 1 milliárd dollárt költött el egy olyan Gyűrűk Ura spin-off sorozatra, amiben egyetlen nagy név sem szerepel, miközben a „klasszikus mozisztárok” befolyása egyre kisebb. Tavaly például Scarlett Johansson is összeveszett a Disneyvel, miután a stúdió úgy döntött, hogy a Fekete özvegyet a mozibemutató napján a Disney+ is vetíteni fogja – 50 millió dollárosra becsült kárt okozva ezzel a színésznőnek, akinek a szerződése szerint a mozibevételekből is részesedés jár. És ez csak volt a stúdiók és a sztárok közötti hangos purparlék sorában: Henry Cavill szögre akasztotta Superman köpenyét, Chris Pine és Chris Hemsworth pedig a Star Trek 4-ből távoztak, miután a magas fizetési igényük miatt megakadtak a tárgyalások.
Mennyit ér egy sztár?
Az 1989-es Batmanért Jack Nicholson anno 6 millió dolláros fizetést kapott, valamint részesedést a bevételekből és a merchandise termékekből, így végül 60 millió dollár ütötte a markát. A közelmúltban Robert Downey Jr. 10 millió dollárt vágott zsebre a Vasember 2-ért, de csak az első film sikere után tudott kialkudni magának ennyit – amiért amúgy csak rongyos 500 000 dollárt kapott. A streaming platformok felfutása pedig elég erőteljesen átrendezte a képletet. A világméretű koronavírus-járvány előtt Hollywoodban megkerülhetetlen volt az a hét eleji rituálé, amikor mindenki a hétvégi bevételi adatokat lesegette, hogy meghatározza az adott hét nyerteseit és veszteseit.
Ma viszont már legalább ennyire fontos hír, hogy hány új előfizetője lett az elmúlt hónapban az egyes streaming platformoknak (lásd: A Disney+ beelőzte a Netflixet, de megemeli az előfizetési díját című cikkünket), valamint hogy miképp alakultak a nézettségi adataik. És akkor még nem is említettük az olyan „unortodox” mérőszámokat, mint a közösségi médiában történő említések. Ember legyen a talpán, aki egy ennyire átalakult showbizniszben képes megmondani egy-egy sztár értékét.
Manapság ugyanis a szakértők szerint a közösségi médiára hangolt hírességek sokkal közelebb állnak a közönségükhöz. Vagyis: bizonyos szempontból az internet valóban elhozta „a hagyományos filmsztárok jelentős leértékelődését”, mivel arról, hogy kiből lesz sztár és kiből nem, már nem a producerek döntenek füstös irodákban, hanem az emberek a Facebookon, a Twitteren, a TikTokon és az Instagramon. A régi vágású, Marlon Brando- és Clark Gable-típusú filmsztároknak hamarosan tényleg bealkonyul (avagy divatosabban mondva: taka van). De itt vannak helyettük a milliónyi okostelefon fényében fürdőző újsztárok. Aztán ki-ki döntse el maga, jól jártunk-e...
Elindult a 2022-es Sziget fesztivál. Ne maradj le semmiről, kövesd a programajánlónkat és iratkozz fel a YouTube csatornánkra!