Jonathan Demme 1991-es thrillerének plakátján egy óriási halálfejes szender szétterülő szárnyakkal takarja el Jodie Foster vagy Anthony Hopkins száját.
Ha jobban megnézzük a Bárányok hallgatnak poszterét, akkor a halálfejes rovar hátán a koponya valójában meztelen női testekből áll. Ezt egy Salvador Dalí tervezte és Philippe Halsman készítette 1951-es kép inspirálta, amelynek címe: In Voluptate Mors (A halál gyönyörében).
A fotó elkészítésekor hét női modellt kértek fel erre, a koponya fogait a női lábak adják, az orrát két modell csípője. Egy modell félkörben fekve mintázza a koponya alsó álkapcsát, a középső nő kitárt karjai alakítják a homlokot és a szemöldököket. Míg a hetedik alak a legtetején félig összegömbölyödve a fejet formázza. A The Huffington Post egyszer megannyi werkfotót publikált, ahogy Dali a nőket instruálja. A fotózás körülbelül három órán át tartott, ami elég húzós lehetett, ha belegondolunk, hogy a nők gyakorlatilag egy talapzaton térdeltek.
A plakáthoz kicsit változtatni kellett, The Motion Picture Association elvárása ugyanis az volt, tüntessék el róla a meztelenséget – nyilatkozta a plakátot tervező Dawn Baillie.
A filmtörténelem talán legikonikusabb lepkéi mediterrán és szubtrópusi területeken élnek, így csak a vándorlásuk során bukkannak fel Magyarországon.
A hatalmas termetű halálfejes szender nevét a feje mögött található jellegzetes koponya alakú mintázatról kapta. Emiatt gyakran hozták kapcsolatba a halállal, és babonák forrása lett.
Pedig a nevével ellentétben egyáltalán nem veszélyes az emberekre. A gyümölcsöket és a mézet kedveli, és állítólag a méhekre emlékeztető illatot bocsát ki, továbbá a méhkaptárokat szívesen fosztogatja. A méhek nem mindig tudnak vele mit kezdeni. A rablás persze nem egy életbiztosítás neki sem, mert ha a puhább részeibe kapja a szúrást, elpusztulhat.
Forrás: Slashfilm, Insectum, National Geographic