Stingtől kezdve Debbie Harryn és Tina Turneren át egészen Tupac Shakurig tart a lista, de természetesen David Bowie Koboldkirálya is kihagyhatatlan karakter a nagyszerű zenészek által játszott gonoszok közül!
David Bowie - Fantasztikus labirintus (1986)
Sarah (Jennifer Connelly) szülei vendégségbe mennek, ám a kislányt otthon hagyják öcsikéjével, Tobyval, aki nem hagyja őt olvasni. Mérgében azt kívánja, hogy a Koboldkirály vigye el a kisöcsit. Megdöbbenésére óhaja teljesül, és a riadt lánynak 13 óra alatt kell átvágnia az ezer veszélyt rejtő labirintuson egészen a Koboldkirály kastélyáig. Ha ez sikerül, visszakaphatja Tobyt, ha nem, akkor öccse örökre kobolddá változik. Jim Henson pedig volt olyan okos, hogy a gonosz szerepét a XX. század egyik legmeghatározóbb zenészére, a megannyi átváltozáson átesett David Bowie-ra ossza, aki
az utólag már nagyon furcsa paróka ellenére is igazi rocksztárként hozza a figurát,
játékosan, sziporkázva, kiismerhetetlenül. Zseniálisan, de ő a legtöbb filmszerepében tényleg kiváló volt – lásd. egyik legismertebb alakítását a Boldog karácsonyt Mr. Lawrence!-ben (1983). Egyébként Az éhség (1983) című pszicho-horrorban sem volt éppen jóságos – ott vámpírként New York éjszakai klubjaiban vadászott áldozatokra Catherine Deneuve oldalán.
Tina Turner - Mad Max 3. - Az igazság csarnokán innen és túl (1985)
A harmadik, legkevésbé sikerült Mel Gibson-féle Mad Max filmben hősünk egy, a sivatag közepén épült településre, a Cserevárosba téved, amelynek különös alapítója és úrnője gladiátorjátékokkal szórakoztatja a népét, de főleg önmagát. Az Amerikából idevetődött Entity néni – hogy ezt a nevet hogyan találták ki, nem tudhatjuk – a viharcsarnokban rendezi a viadalait, és Maxet akarja arra felhasználni, hogy megregulázza riválisát, a város alatti gépezeteket működtető törpét, akire egy szellemi fogyatékos óriás vigyáz. A láncpáncélba öltözött, apró, de halálos számszeríjjal felfegyverzett, kiszőkített hajú Tina Turner egyszerre volt dögös és veszélyes, manipulatív és kőkemény, emlékezetes gonosz egy kissé esetleges, sok logikátlanságtól szenvedő filmben, amit maga George Miller sem akart igazán elkészíteni – és amit aztán a Mad Max – A harag útjával (2015) tett jóvá.
Harry Connick Jr. - Tökéletes másolat (1995)
Bár a Grammy- és Emmy-díjas amerikai zongorista, énekes és zeneszerző messze nem olyan híres, mint a legtöbben ezen a listán, megvan a maga közönsége. A New Orleans-i születésű zenész meleg, bariton hangja, könnyen emészthető jazz és swing szerzeményei, szívélyes előadásmódja miatt lett közkedvelt, a film világához pedig akkor került először közel, amikor Rob Reiner rendező felkérte, hogy szerezzen zenét a Harry és Sally (1989) című kultvígjátékhoz. Connick Jr.-nak tetszett a kaland, és
azóta is egy rakat vígjátékban alakított kedves, kissé bolondos fazonokat,
a Sigourney Weaver főszereplésével készült pszichothriller azonban jókora kivétel. Itt ugyanis egy elvetemült sorozatgyilkost alakít, aki a rács mögül is képes másokat manipulálni és irányítani – hátborzongató, talán pont azért, mert alapvetően egy nagyon kedves emberről van szó, aki a szerep kedvéért egy szörnyeteg bőrébe bújik. Nem is volt több hasonló kvalitású szerepe, de ez tényleg emlékezetes maradt – ha maga a film nem is.
Sting - Dűne (1984)
Úgy tűnik, ha egy ismert zenész filmszerepet kap, ahhoz extrém frizura is jár: Sting például vörösre festett tüskés sérót kapott, hogy eljátssza Feyd-Rauthát, Harkonnen báró gyilkos unokaöccsét, akivel Paul Atreides (Kyle MacLachlan) a történet végén párbajban végez. Vicces egyébként, hogy
a szerepet egy korai változatban Mick Jagger kapta volna,
vagyis mindenképpen rocksztárban gondolkodtak, de utólag nézve Sting, vagyis polgári nevén Gordon Sumner jobb választás volt David Lynch részéről: neki valahogy fenyegetőbb kisugárzása van, pont azért, mert nyugodtabb, összeszedettebb, mint Jagger szokott lenni. A 2021-es Dűnében a karakter még nem tűnik fel, de a folytatásban már ott lesz, Austin Butler alakítja majd, aki ugyan nem zenész – bár tud gitározni és zongorázni -, de az egyik legismertebb zenészt alakította az Elvisben.
Common - John Wick: 2. felvonás (2017)
Common azon rapperek közé tartozik, akik hamar átváltottak a full time színészetre, pedig szép zenei karriert mondhat magáénak – még egy Oscar-díja is van a Selma (2014) betétdaláért. Itt egy olasz maffiózónő testőrét alakítja, akit a bátyja tettet el láb alól, de ehhez John Wicket használja fel, megzsarolva hősünket egy régi szívesség okán. Bár nem a vonakodó Wick végez a nővel – az felvágja az ereit, ő csak a kegyelemlövést adja meg -, a Cassian névre hallgató testőr bosszút esküszik.
Kettejük harca végigvonul az egész filmen,
hiszen többször is összecsapnak, és Common meglepő módon nagyon meggyőző harcművész a vásznon – pedig csak ügyesen begyakorolta a mozdulatsorokat, de ezek szerint van érzéke a dologhoz. Cassian amúgy nem velejéig gonosz, hiszen egyfajta becsületkódex vezérli, ezért is hagyja Wick életben, de mégiscsak egy maffiafőnöknek dolgozott. Nem ez volt amúgy Common első negatív karaktere: bérgyilkos volt a Füstölgő Ászok 2006), a Wantedben (2008) és az Éjszakai hajszában (2015) is.
Dwight Yoakam - Pánikszoba (2002)
Mivel maga a műfaj nálunk kevésbé ismert, és nem annyira népszerű, talán kevésbé ismert tény, hogy egy időben Dwight Yoakam volt a legtöbb lemezt eladó country zenész, kilenc platina albummal és két Grammy-díjjal a háta mögött. Mielőtt megkapta a pszichopata Raoul, a legveszélyesebb betörő szerepét David Fincher nagyszerű home invasion filmjében, Yoakam már majdnem egy évtizede vállalt filmszerepeket, de ez volt az első igazán sötét karaktere. Ő az, aki végez az őt felbérelő Juniorral (Jared Leto), amikor az inkább lelépne, és ő kényszeríti a biztonsági szakértő Burnhamet (Forest Whitaker) az akció folytatására, ő veri majdnem halálra Jodie Foster volt férjét, és ő az, aki hagyná meghalni a cukorbeteg Kristen Stewartot. Yoakam végig elképesztően hiteles gonosztevő, noha civilként és zenészként kenyérre lehetne kenni, de nyilván pontosan ezért volt annyira hatásos a szereposztás! A zenésznek volt még egy nagyszerű alakítása a Tommy Lee Jones rendezte neowesternben, a Melquiades Estrada három temetésében (2005), érdemes azt is megnézni.
Debbie Harry - Hajlakk (1988)
Velma Von Tussle nem sorozatgyilkos, erőszaktevő vagy hasonló köztörvényes bűnöző, mégis ő John Waters nagyszerű vígjátékának a gonosza, mégpedig azért, mert mint ember gonosz, másnak rosszat akar, prűd, rasszista és mélységesen konzervatív, a lányával, Amberrel (Colleen Fitzpatrick) együtt. És ők ketten mindent megtesznek, hogy keresztbe tegyenek hősnőnknek, a molett Tracy-nek (Ricki Lake), akinek minden vágya, hogy táncolhasson és bekerülhessen a tévébe. Az vicces, hogy a szőke tupírszépség cicababa Amber pont úgy néz ki, mint az anyja, és pont ezért ironikus, amikor a Velma hajkoronájába rejtett bomba, amivel a „kevert fajú” műsort akarták megzavarni, pont Amber fejére repíti a jókora megformázott, füstölgő parókát. Debbie Harry-nek, aki ugyebár a Blondie énekesnője volt, de remélem, ezt nem kell magyarázni, remekül áll az undok figura, és láthatóan élvezi is a szerepet.
Tom Waits - Doktor Parnassus és a képzelet birodalma (2009)
Terry Gilliam látványos, de jókorát bukó fantasy meséje leginkább arról ismert, hogy a főszerepet játszó Heath Ledger halála miatt csak úgy tudták a filmet befejezni, ha ugyanarra a szerepre még másik három színészt szereznek: név szerint Colin Farrell, Johnny Depp és Jude Law ugrottak be kisegíteni. Az őrült és kaotikus film sztoriját elég nehéz kihámozni, de azért van neki: Parnassus doktor (Christopher Plummer) és az ördög (Tom Waits) régóta versenyeznek az emberek lelkéért, akiket egy tükrön rángatnak át egy Gilliam-animációkkal teli, furcsa világba. Merthogy a Mr. Nick néven futó patás sok-sok évvel ezelőtt becsapta a doktort, amikor örök életet ígért neki, most pedig a lányát akarja, aki pár nap múlva tölti be a 16. évét. Tom Waits eddig is főleg sötét, borongós filmekben tűnt fel, nem volt nagy váltás számára az ördögöt játszani, akiről korábban annyi dalt is írt!
Tupac Shakur - Hosszú lé (1992)
Négy fiatal harlemi fiú, megunva a piti lopásokat, fegyveres rablást tervez. Egyedül Q (Omar Epps) ellenzi a dolgot, de végül sikerül rábeszélni, hogy vegyen részt ő is a buliban, de a balhé nem várt fordulatokat hoz. Bishop (Tupac Shakur) lelövi a boltost, majd legjobb barátjára szegezi a fegyvert, ami ismét elsül. Most már két gyilkosság szárad a lelkén, és a mindenre elszánt fiú őrült ámokfutásba kezd. Bárkit lelő, aki keresztezi terveit. A gyanút viszont Q-ra tereli, aki szintén fegyvert vásárol magának, hogy megbosszulja barátai halálát. Bár a Hosszú lé nem lett olyan népszerű, mint a kora 90-es évek fekete filmes áramlatának hasonló témájú filmjei, köztük John Singleton vagy Spike Lee munkái, Tupac lenyűgöző alakítása mégis emlékezetes maradt, annyira hitelesen vedlett át egy átlagos srácból pszichopata gyilkossá – talán némileg előrevetítve saját sorsát is.