Van köztük csavaros krimi, sorozatgyilkosos sztori, és olyan is, ahol nem nagyon értjük, hogy mi a fene történik.
Július 18-án került a magyar mozikba a Kivérző szerelem, Rose Glass erotikus thrillere, amelyben a Kristen Stewart által alakított konditeremvezető beleszeret Jackiebe (Katy O’Brian), a Vegasba tartó ambiciózus testépítőbe, aztán belép a képbe a város erőszakos kiskirálya, Lou (Ed Harris), és elszabadul az erőszak.
kritikánk a filmről
Kristen Stewart "romantikus neo-noir" thrillere nem elsősorban az erőszakról vagy egy LMBTQ kapcsolatról szól, hanem egy groteszk világ érzéki kipárolgásáról, függetlenül attól, hogy nők vagy férfiak feszülnek egymásnak.
Tovább
A Tarantino-filmeket és a Coen testvérek munkásságát egyszerre idéző filmet ajánljuk mi is, de érdemes listázni az előzményeket is, vagyis azokat a thrillerbe vagy horrorba hajló filmeket, amikben szintén egy leszbikus főszereplő vagy páros áll a fókuszban.
9. A rém (2003)
A Wonder Woman sztárrendezője, Patty Jenkins 2003-ban forgatott filmet az Egyesült Államok első női sorozatgyilkosáról, Aileen Wuornosról, aki kegyetlen gyermekkorának következményeként már tizenhárom éves korára prostituált lett. Floridában "országúti prostiként" kereste a kenyerét, kuncsaftjai zömét kamionosok tették ki. Amikor egyik vendégével elfajultak a dolgok, önvédelemből lelőtte a férfit, elvéve a pénzét, és innentől nem volt megállás: két éven belül legalább hét férfit ölt meg. A volt szépségkirálynő Charlize Theron ezzel a kőkemény filmmel nyert Oscart, de a díj a sminkmesternek is szólt.
Aki romantikára vágyik, az semmiképp se A rémet válassza, de ettől függetlenül van románc a sztoriban.
Wuornos egy bárban ismerkedett meg 1986-ban az akkor 24 éves Tyria Moore-ral, aki egy motelben dolgozott szobalányként, de otthagyta az állását új szerelme kedvéért. A filmben a karakter a Selby nevet kapta, és Christina Ricci alakítja.
8. Lizzie (2018)
Lizzie Borden 1892. augusztus 4-én egy fejszével kivégezte az apját és a mostohaanyját, és ezzel beleírta magát az amerikai kriminalisztika történelmébe, illetve a popkultúrába.
Színpadi darabok, könyvek és filmek sokasága próbálta meg megfejteni a motivációt, a legújabb próbálkozás pedig behozott egy új motívumot is, a leszbikus szálat.
Craig William Macneill filmjében a Chloë Sevigny által alakított Borden a környezetével ellentétben emberszámba veszi a család új cselédjét, sőt a Kristen Stewart által alakított nővel össze is melegednek. A film nem állítja, hogy a gyilkosság hátterében a titkolt viszony áll, de nem is veti el a lehetőséget.
7. Benedetta (2021)
Legutóbbi filmjével sem okozott csalódást az Elemi ösztön rendezője, Paul Verhoeven aki egy leszbikus apácát választott főszereplőnek. A XV. század végén játszódó kosztümös dráma-thriller főhőse Benedetta, egy toszkán apácazárda lakója, aki életét a Krisztus iránti feltétlen alázat és szeretet jegyében éli. Gyerekkorától kezdve látomások gyötrik, amelyek egy új, fiatal apáca érkezésével egyre erotikusabbá válnak.
Van köztük éneklős, autós, kukkolós, és persze leszbikus apácás is.
Itt is szerepelt a film
Ha csak a szexuális elfojtások felszínre töréséről és a tiltott gyümölcs gyönyöreiről szólna a Benedetta, akkor nem lenne több egy artisztikus erotikus melodrámánál, de a holland rendezőt a zárdán belüli politikai és pszichológiai küzdelmek is érdeklik, és persze van pár provokatív csavar is a történetben, pont mint előző filmjében, az Elle-ben. Charlotte Rampling és Lambert Wilson kiváló az apácafőnök, illetve a nuncius szerepében, de Virginie Efira Benedettája is tökéletes. Verhoeven természetesen nem szemérmes a szexjeleneteknél sem, de akad pár meglepően vicces és sötét momentum is a filmben.
6. Thelma (2017)
A norvég Joachim Trier nevét A világ legrosszabb emberének köszönhetően ismerte meg a szélesebb közönség, de előtte még leforgatott egy sajátos hangulatú, természetfeletti romantikus thriller-drámát is, ami legalább annyira érdemes a figyelemre, mint eddigi fő műve.
A címbéli Thelma nem kifejezetten feltűnő, de csinos egyetemista lány, aki vidékről költözött fel Oslóba. Aztán hősünk egy különös rosszullét után megismerkedik a gyönyörű Anjával, és a barátságból lassan meghitt viszony alakulna ki, ha Thelma nem mélyen vallásos családból érkezne – így viszont előtör belőle az összes belénevelt gátlás, szégyen és tiltás, amelyek aztán irtózatos erővel csapnak össze vágyaival. És kiderül, hogy
Thelmának van egy olyan félelmetes képessége is, amit egyelőre képtelen kontrollálni, és amellyel nemcsak ellenségeinek, de szeretteinek is árthat.
A Port.hu kritikusa szerint a filmben van minden, ami kell:
5. Fekete hattyú (2010)
Darren Aronofsky pszichológiai thrillerében a valóság és a képzelet közötti határvonal elmosódik Nina, az elhivatott balett-táncosnő (Natalie Portman) számára, amikor megkapja a Hattyúk tava főszerepét. Miközben kezdi elhinni, hogy Fekete Hattyúvá változik, azt is feltételezi, hogy riválisa, Lily (Mila Kunis) el akarja lopni tőle a szerepet. A néző számára is meglepő módon a két lány mégis összejön, legalábbis egy aktus erejéig, a leszbikus szexjelenet pedig amennyire ízlésesen komponált, annyira látomásszerű is, úgyhogy a végére mi is elbizonytalanodunk, hogy
vajon a valóságot láttuk, vagy csak Nina fantáziáját.
4. Mennyei teremtmények (1994)
A jómódú és koraérett tinédzser, Juliet (a nagyon fiatal Kate Winslet) Angliából Új-Zélandra költözik, ahol összebarátkozik a félénk, magába forduló Pauline-nal (Melanie Lynskey). A párost összeköti a kívülállóságuk és az irodalom szeretete, egy saját fantáziavilágba menekülnek, és barátságuk talán túlságosan is elmélyül, beleértve a testiséget is. Amikor vaskalapos szüleik aggódni kezdenek, hogy megszállott kapcsolatuk egészségtelenné válik, a két lány tervet eszel ki, hogy gátlástalanul eltakaríthassák azokat, akik el akarják őket szakítani egymástól.
Peter Jackson megtörtént eseményeket feldolgozó filmjét Ezüst Oroszlánnal díjazták a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon és a legjobb forgatókönyv kategóriájában Oscarra jelölték.
3. Fülledtség (1996)
A Wachowski testvérek nem egy kis költségvetésű sci-fivel indították a pályájukat, ahogy azt esetleg a Mátrix alapján feltételezhetnénk, hanem egy erotikus thrillerrel, amely ravaszul forgatja ki a film noirok alaphelyzetét. A femme fatale, aki egy maffiózó barátnője (Jennifer Tilly), itt nem egy magándetektívet csábít el, hanem egy másik nőt: a szomszédban lakó, börtönviselt vízvezeték-szerelő Corkyt (Gina Gershon), hogy utána közös tervet eszeljenek ki a bűnszövetkezet vagyonának megcsapolására.
Maga a thrillerszál is feszült és izgalmas, de Wachowskiék a szexjeleneteket sem spórolják ki, így
a Fülledtség maximálisan hű a (magyar) címéhez.
2. Mulholland Drive – A sötétség útja (2001)
Fiatal színésznőjelölt érkezik Hollywoodba nagy reményekkel, de a castingok látogatása helyett egy rejtélyes fekete szépség foglalja le. A lakásában talált nő azt állítja, nem tudja, ki ő, és hogy mit keres ott. Betty és Rita együtt próbálnak utánajárni a rejtélynek, és közben egyre közelebb kerülnek egymáshoz.
Érdekes módon három művészfilmben látható tanyázik az élen.
Itt is szerepel a film
David Lynch eredetileg televíziós sorozatként képzelte el a történetet, végül egy filmet vágott össze a pilotból, amely egyszerre lett neo noir, erotikus thriller, burleszkbe hajló tragikomédia, melodramatikus love story, szimbolikus ars poetica, szarkasztikus társadalomkritika és pszicho-horror.
És sokak szerint máig ez a rendező legjobb filmje.
1. A szobalány (2016)
Park Chan-wook remekműve legalább annyira csavaros thriller, mint amennyire romantikus dráma. A történet Sarah Waters Fingersmith című regényének alapötletét veszi kölcsön (2005-ben A tolvajlány címmel már készült belőle egy miniszéria), de a cselekményt áthelyezi az 1800-as évek Angliájából az 1930-as évek Koreájába, a japán megszállás idejébe. A főszereplő egy ifjú zsebtolvajnő, aki egy szélhámos megbízásából, szobalányként próbál egy japán úrnő bizalmába férkőzni, a terv azonban menet közben átalakul.
Park filmje nemcsak a valóban elképesztő csavarok miatt emlékezetes, de a fülledt hangulat miatt is. Ahogy kritikusunk írja,
a meztelenség nem önmagáért való, a bőr és a hús ragyog, az érintések és az arra adott válasz valódinak tűnnek, és mégsem pornográf az, amit látunk.”