Már világosan látszik, hogy mik voltak Hollywood legnagyobb baklövései az első félévben. Kifáradt szériák utolsó darabjairól, megfilmesített sorozatokról és Scarlett Johanssonról van szó.
Eddig idén 312 filmet mutattak be Amerikában, és ezeknek csak töredéke lett kasszasiker, ami mindig benne van a pakliban, de most feltűnően sok olyan film volt, amitől sokkal többet vártak. Ezek zöme már jócskán megfáradt franchise-ok „na jó, még egy rész belefér, ha már nálunk vannak a jogok” alapon készültek, de buktak el megfilmesített tévésorozattal, szörnyfilmmel és kultikus anime élőszereplős, méregdrága verziójával is. Az idézett számok csak a hazai bevételt jelzik – vannak filmek a listán, amelyek külföldön jobban teljesítettek.
Baywatch - $56,607,889
Amerikában a nyár elejére időzítették a nálunk napokon belül bemutatásra kerülő korhatáros Baywatch filmet, amiről kevesen jósolták volna meg, hogy bukta lesz. Dwayne Johnsonnal eddig mindent el lehetett adni, Zac Efron is jól muzsikált a sorozat pedig a popkultúra szerves része. Mi romolhatott el? A Baywatch eleve csak a harmadik helyen nyitott, igaz, az új Karib-tenger kalózaival kellett versenyeznie, és talán a korhatár is gond lehetett, hiszen az eredeti széria pont a piros bikinire gerjedő tini srácok körében volt oly népszerű. Még látnunk kell a filmet, de az előzetesek sem csigáztak fel különösebben, illetve problémás lehetett a humora is, és valószínűleg a célközönséget sem lőtték be pontosan.
A Nagy Fal - $45,157,105
Akár nagyszerű film is lehetett volna belőle, hiszen a zseniális Yimou Zhang rendezte, ha egy igazi filmes történetet mesélt volna el és a Cirque de Soleil kínai koppintása helyett, de itt az utóbbiról van szó. Minden a koreográfiáról szól, az akrobatikáról, a színekről és effektekről, ahogy több ezer statiszta harcol a digitálisan megrajzolt, ma Nagy Falat támadó szörnyetegek ellen. Lehet persze, hogy Kínában ezt így is el lehetett adni, de muszáj volt hozzá egy hollywoodi sztár és pár hollywoodi manír, így végül egy nyugati zsoldos menti meg az egész civilizációt Matt Damon személyében, aki valószínűleg karrierje egyik leggyengébb alakítását nyújtja. Igaz, itt nincs is mit eljátszania, de rengeteget keresett, ami nem vigasz a nézőnek, akinek két és félórányi szörny- és akcióorgiát kell kibírnia, úgy, hogy egyetlen harcjelenet sem emlékezetes.
xXx: Újra akcióban - $44,898,413
Az xXx franchise már rég halott volt, csak senki sem ismerte be, és maga Vin Diesel nyírta ki azzal, hogy felfuttatott egy sokkal sikeresebb és eladhatóbb franchise-t a Halálos iram filmekkel, amik bölcs módon nem csak az ő izmaira épülnek. Valamiért mégis kellett egy utolsó Xander Cage film, talán mert már kifizették a jogdíjakat vagy mit tudom én, de az eredmény kaotikus és kínos lett. Kapkodta is mindenki a fejét, olyan kevés pénzt folyt be az elvárthoz képest, de szerencsére vagy sem, két távol-keleti szupersztár, a hongkongi Donnie Yen és a thai Tony Jaa is szerepelt benne, és ez meg is mentette a filmet az ázsiai extra bevétellel. További folytatásról szerencsére senki sem mert beszélni.
Páncélba zárt szellem - $40,563,557
Míg az xXx filmet az mentette meg végül, hogy Ázsiába vitte Hollywoodot, a legendás anime élőszereplős rebootolását az gáncsolta el, hogy Ázsiát vitte Hollywoodba. Már ott kezdődtek a bajok, hogy valakik megorroltak arra, hogy pont Scarlett Johansson kapta egy eredetileg ázsiai karakter szerepét, ami jókora nyilvánosságot kapott – pedig ennek a futurisztikus mesének korántsem az volt a lényege -, aztán kiderült, ez a film senkinek sem szól, és nem elég jó és egyedi ahhoz, hogy saját közönséget csináljon magának. Szerintünk az új Páncélba zárt szellem nem lett katasztrofális, vannak egész jó részei is, de megragadt valahol egy Szárnyas fejvadász utánérzés és Mátrix koppintás között, amiben az az irónia, hogy a Mátrixot az eredeti anime ihlette. Scarlett viszont gyenge itt sajnos, és úgy néz ki, mint egy leszbikus skinhead.
Arthur király - A kard legendája - $38,588,717
Az Artúr király mondakör nehezen filmesíthető meg, erről Clive Owen is mesélhetne, akinek 2003-as verziója is hatalma bukás lett, és sajnos erről már Guy Ritchie is mesélhet. Pedig papíron működött a dolog, hiszen Ritchie egy korábbi legendát, Sherlock Holmest parádésan vitt a vászonra, viccesen, elegánsan és mégis korhűen, ha ezt tette volna az Emberrel, Aki Kihúzta a Kardot, megtapsoltuk volna állva. Eleve problémás volt Charlie Hunnam leszerződtetése a címszerepre, ő sótlan és humortalan, és a film végül hozzá alkalmazkodott. Tulajdonképpen egy jó mozzanata sincs annak a rendezőnek, aki a Blöfföt adta nekünk – pedig a trükk pont az lett volna, hogy a londoni alvilágot a sötét koraközépkorra vetítsék ki, de ez több síkon is sikertelen maradt – és még a jó akciók is elmaradtak.
Underworld - Vérözön - $30,353,973
Hogy a legelső latexvámpírok kontra félmeztelen szőrfarkasok Underworld-film miért lett akkora siker, az számomra rejtély, nekem egyedül Görög Zita tetszett benne, de úgy 30 másodpercig volt látható, tehát várjuk a megoldásokat a szerkesztőségbe. Aztán jöttek az egyre rosszabb folytatások, és csak nem akart kimúlni a dolog, pedig semmi újat nem tettek és nem is tehettek a két faj adok-kapokjához – néha ez árul el valakit, néha az, oszt kész. A Vérözön nem sokkal rosszabb vagy jobb az előző részeknél, csak már a rajongók is unták az immár 42 éves Kate Beckinsale kalandjait, pedig film közben még a hajszíne is megváltozik, de ettől még a legelvetemültebb vámpírmániás fodrásztanoncok sem hatódtak meg – már ha egyáltalán vettek mozijegyet.
Körök - $27,793,018
A 2000-es évek elején mindenki J-horrort akart csinálni, annyira menők voltak a japán szellemfilmek a titokzatos kísértetgyerekekkel – de ez az őrület rég elmúlt. A Paramountnak viszont kellett egy új horror franchise a Paranormal Activity sorozat kifutása után, és volt egy okos a csapatban, aki ezt választotta, biztos szerette régen, és senkinek sem jutott eszébe azt mondani, hogy a potenciális közönség azt sem tudja, mi az a VHS kazetta! Pedig újra az elátkozott videókazetta poént lövik el, és az egész már olyan, mintha valamelyik Horrorra akadva paródiát látnánk, csakhogy itt mindent halálosan komolyan vesznek. És nincs semmilyen csavar a korábbi filmekhez képest, nincs olyan színész, akire figyelhetnénk, szóval hiába volt az összes marketinges kolléga minden erőlködése, itt egyszerűen nem volt mit eladni.
A Kaptár - Utolsó fejezet – $26,830,068
Számomra az Underworld és a Resident Evil filmek felcserélhetőek és keverhetőek. Mindkettő egy-egy jól kinéző, de különben nem nagy szám színésznő kaszkadőrmutatványaira épül, mindkettő egy tök valószínűtlen világban játszódik, és mindkettőnek nagyjából ugyanakkor jönnek ki az esedékes folytatásai. És most már elmondhatom, hogy mindkettő ugyanolyan nagyot bukott az utolsó epizóddal – amire tulajdonképpen szükség sem volt – a különbség legfeljebb annyi, hogy a Kaptár film kaszált Kínában, mert Kína egy titkos csodafegyver. Pedig ez a rész a legkevésbé látványos az összes közül, ami nem csoda, hiszen készítői sem igazán hittek benne és kifejezetten kicsi költségvetésből készült.
Bukós szakasz - $18,600,152
Hát igen, már a magyar címben benne volt a bukás – én alapvetően nem is értettem, mit kertes nálunk ez az Amerikában is kevésbé ismert, rég elfelejtett sorozatból gyártott darab, amely két teljesen jellegtelen, sőt, idegesítő főszereplővel dolgozik Dax Shepard és Michael Pena személyében, akiket más rendezők leginkább színes mellékszereplőkként szoktak használni. Itt viszont szabad kezet kaptak, hadd csináljanak valami vicceset, csakhogy ők nem különösebben viccesek, az ide-oda kanyargó, ötlettelen sztoriban pedig teljesen elvesznek. Nyilván kissé megtévesztő volt a korhatár besorolás, azt hitték, a 18-as karika majd beviszi a népet a filmre, hogy rondán beszélnek majd, és lesz némi akció is, de nincs akció, és a duma is béna.