Mindig jó marketingfogás, ha a filmforgalmazó egy sikeres műre alapozza a címadást, kivált, ha az adott mű által felidézett események nem túl közismertek. Telitalálatnak azonban nem nevezném a címet, Choderlos De Laclos klasszikusa ugyanis teljesen más szempontból közelíti meg a kort, mint az Egy veszedelmes viszony. Kétségtelen, hogy a dán regényből adaptált alkotás sokat merít az elődjétől, ugyanakkor nem az egyéni előrejutást szolgáló udvari intrikát tematizálja: a tét Dánia felvilágosodása.
A mű a XVIII. századi történelem számunkra kevésbé ismert eseményeit eleveníti fel, nagyrészt a Nagy-Britanniából Dániába került Karolina Matild (Alicia Vikander) szemszögén keresztül. A messziről érkező fiatal nő igyekszik megtalálni a helyét a számára idegen országban, ám hamar világossá válik, hogy mentálisan sérült férje, VII. Keresztély (Mikkel Boe Folsgaard) mellett élete csak a protokollról és az örökös megaláztatásokról szólhat. A helyzet csak azután változik meg, miután a német Johann Friedrich Struenseet (Mads Mikkelsen) nevezik ki a király orvosának, aki az uralkodóra és − idővel − Karolinára is nagy hatást gyakorol. A doktor titokban a felvilágosodás eszméivel szimpatizál, és az ideggyenge király ragaszkodásának köszönhetően hamarosan elég befolyást szerez ahhoz, hogy mindezeket terjessze is az udvarban.
Igazi történelmi filmet látunk, amely már csak azért is izgalmas, mert nem egy Hollywood által számtalanszor megidézett korszakba kalauzol minket, arról nem is beszélve, hogy ezúttal nem az álomgyár felkapott színészei állnak a porondon. A legfőbb erőssége az életszagú párbeszédek mellett az, hogy a három főszereplőt többdimenziósan és árnyaltan ábrázolja. Szimpátiát kelt bennünk a magasztos eszmék jegyében cselekedő doktor iránt, ugyanakkormegmutatja a karakter ”sötétebb oldalát” is: bár az abszolutikus kormányzatot igyekszik felszámolni, maga is annak eszközeit használja fel céljai eléréséhez. De ugyanilyen összetett alakként kerül ábrázolásra a királyné és az uralkodó is, még ha utóbbi kicsit háttérbe is szorul.
A forgatókönyv lineáris történetvezetését a száműzött királynő gyerekeihez intézett kommentárjai keretezik, így a film az eseményeket alapvetően női szemmel láttatja. A külsőségek tekintetében sokat merít az európai kosztümös filmek hagyományából, ugyanakkor megvan a maga sajátos karaktere. A történelmen belül is az emberi sorsok érdeklik, és rendkívül ízlésesen, hatásvadász jelenetektől és giccstől mentesen ábrázolja Dánia sokszor brutális, elmaradott világát, és mindenből csak annyit mutat, amennyit kell. Mintha csak egy Shakespeare-darab – melyek közül az alkotás többet is megidéz – kellős közepébe csöppentünk volna, ahol mindenki álarcot visel, hogy elérje a célját, és ahol a feudális és egy merőben új értékrend összecsapásának lehetünk tanúi, melynek végkimenetele ugyan előre megjósolható, mégis az utolsó pillanatig érdekfeszítő.
A nemzetközileg is egyre ismertebb színészi gárda rendkívül érzékenyen jeleníti meg a furcsa kapcsolatban álló alakokat. Mads Mikkelsen tolmácsolásában nem egy idealizált szabadságharcos jelenik meg, hanem egy saját cselekedetei miatt sokszor vívódó, nemes eszmék jegyében cselekvő, de kevés diplomáciai érzékkel rendelkező, esendő férfi. Az eddig csak tévésorozatokban feltűnő Mikkel Boe Folsgaard szintén árnyaltan alakítja a mentálisan sérült, elsősorban apafigurára vágyó, gyerekként kezelt, mások befolyásának kiszolgáltatott uralkodót, így megérdemelten vihette haza a díjat Berlinből. Alicia Vikander megformálásában egy erős, partnerével szellemileg teljesen egyenrangú királynét látunk életre kelni a vásznon, aki tehetetlenül kénytelen végignézni, ahogy megfosztják mindentől, ami valaha is fontos volt az életében. Úgy tűnik, az angolszász filmgyártás kapui is megnyíltak a fiatal színésznő előtt: legközelebb Joe Wright Anna Kareninájában láthatjuk Kitty szerepében.
Az Egy veszedelmes viszony semmiképpen sem egy napjaink történelmi tucatfilmjei közül. Nikolaj Arcel egy minden tekintetben igényes, komoly kérdéseket felvető és nagyszerű színészi alakításokat felvonultató művet adott ki a kezei közül, mely nagy eséllyel pályázhat a Filmakadémia jelölésére a ”Legjobb idegen nyelvű film” kategóriájában.