Monumentális vállalkozásként filmtörténetet írt, sikerrel elegyítette a szandálos kalandfilmek izgalmát a keresztény mitológiával és évtizedekig nem tudta senki megdönteni a film 11 Oscar-díjas rekordját – pedig „csak” egy feldolgozásról van szó.
Lew Wallace 1880-ban íródott „bibliai kalandregényét” már egy 1925-ös némafilm is feldolgozta, ám az igaztalanul vádolt, majd gályarabságra ítélt, sorsát többször is megváltoztató zsidó herceg, Judah Ben-hur történetét William Wyler és az MGM stúdió tette halhatatlanná. A mozitörténet egyik legnagyobb filmjében minden grandiózus: a legtöbb Oscar-díjat nyert alkotás elkészítésében ötvenezer közreműködő és nyolcezer statiszta vett részt, egymilliónál is több kelléket gyártottak le hozzá.
A nagyjelenet fogathajtó arénáját egy éven át építették, és több mint kétszáz óriásszobrot faragtak ki hozzá, és forgatásáról ma is megannyi városi legenda kering. Nem igaz például, hogy több statiszta is meghalt volna a nagy versenyjelenet forgatásán – az viszont tény, hogy a végső forgatókönyvet a forgatás ALATT írták és valószínű, hogy a holtfáradt színészek B-vitamin helyett rendre amfetamint kaptak, és ami még meglepőbb, a főszerepet egy ponton Leslie Nielsennek ajánlották fel. Igen, annak a korán őszülő, vicces embernek!
A lényeg azonban az, hogy a kész film egyszerre lett lélegzetelállító és a filmnyelvet megújító látványosság és egy olyan „mese”, amely ötvözte a történelmi kalandfilmek izgalmas világát és a kereszténység születésének magasztos élményét – a kettőt pedig Charlton Heston daliás alakja fogja össze, akiről magánemberként is tudvalévő volt, hogy mélyen vallásos, konzervatív ember és minden ízében megtestesíti a klasszikus hőstípust. És ne feledjük, hogy minden idők egyik legmonumentálisabb kalandzenéjét a magyar Rózsa Miklós komponálta, amely a harmadik Oscar-díjat hozta meg számára.
Mert ne feledjük, a film összesen 11 Oscart kapott, és egészen 1997-ig és a Titanic bemutatásáig kellett várni, hogy valaki megismételje ezt a mutatványt. Erre a 65mm-es filmszalagra rögzített, 2.76:1 képarányával extra- szélesvásznúnak számító, pazar látványvilágú mozira különösen érvényes a megállapítás: aki nem látta nagyvásznon, nem is látta igazán!
A Ben Hur digitális felújításának különlegessége, hogy az elérhető legmodernebb, ún. 8K scannelési technikával készült (a full HD felbontás 16-szorosa!), az eredeti 65mm-es negatív felhasználásával.
A restaurációt Warner Bros laborja végezte a film 50. évfordulójához kapcsolódóan, 1 millió dolláros büdzséből. A 212 perces film közel 400.000 képkockájának egyenkénti feldolgozása, színkorrekciója stb. végül két év csúszással, 2011-re fejeződött be, első alkalommal a 49. New York-i Filmfesztiválon mutatták be a nagyközönségnek, William Wyler lánya és dédunokái valamint Charlton Heston fia jelenlétében. A 212 perces filmet angol nyelven, magyar felirattal vetítik újra Magyarországon!