Bicskanyitogatóan hiteles az új magyar iskolafilm

Szimler Bálint első filmje, a Fekete pont nem hibátlan, de aki az elmúlt negyven évben járt iskolában diákként vagy tanárként, az érteni fogja.

Hálás műfaj az iskolafilm. Mindenki tud kapcsolódni hozzá, aki volt gyerek, és járt iskolába – tehát a lakosság nagyjából száz százaléka –, és olyan témák kitárgyalására ad lehetőséget, amelyek nem avulnak el. Az ebben a közegben játszódó történetek, ha jól vannak megírva, garantáltan nemcsak a konkrét helyszínről és a konkrét szereplők konkrét problémáiról szólnak, hanem a társadalom működését is modellezik kicsiben. Ha pedig egy társadalomban komoly feszültségek és indulatok dolgoznak, akkor az oknyomozásra a legalkalmasabb terep az iskola, ahol a rossz beidegződéseket éppen átörökítik az új generációba, vagy ahol még próbál küzdeni ez ellen egy-egy bátor tanár vagy diák.

Innen nézve egyáltalán nem véletlen, hogy mostanában sorra készülnek idehaza a hasonló filmek (Pannónia dicsérete, Magyarázat mindenre, Elfogy a levegő, Nyersanyag), és többnyire olyan független alkotók nyúlnak ehhez a formához, akik rendszeren kívül rekedtek, és esélyük sincs arra, hogy állami támogatással, komolyabb költségvetéssel dolgozzanak. Ebbe a sormintába illeszthető bele Szimler Bálint első nagyjátékfilmje, amelyet tizennégy évvel az egészen Cannes-ig jutó rövidfilmje, az Itt vagyok után készíthetett el, és amely szinte végig egy lakótelepi általános iskola falai között játszódik.

Az alaphelyzet részben önéletrajzi ihletésű: Szimler kilencéves volt, amikor Amerikából hazatérve belekóstolhatott a magyar oktatási rendszerbe, ahogy a Fekete pont egyik főszereplőjének, Palkónak is a külföldön töltött gyerekkor után kellene megszoknia a panelházak közé beékelt, a késő-szocializmus levegőjét árasztó iskolát. A tűző napon megtartott ünnepélyes tanévnyitóval rögtön ízelítőt is kap abból, hogy mire számíthat – amikor megpróbál leülni, rögtön két tanár ugrik oda hozzá azzal, hogy ezt itt nem lehet. Itt szigorú szabályok vannak – rend a lelke mindennek, ahogy később az iskola portása ki is mondja az ordas közhelyet –, szép csendben, fegyelmezetten kell végighallgatni az üres lózungokat. Palkó később is lázadozik a poroszos szigor ellene a maga sajátos passzív-agresszív stílusában, nem kér a menzai ebédből, pajzán nevet talál ki az iskolai csapatuknak, majd miután a tornatanár fizikailag is megfenyíti, tiltakozásképpen megnémul. Egyetlen szövetségese van, a szintén újonnan érkezett Juci néni (Mészöly Anna), akiből még nem tudta kiölni a lelkesedést és a nyitottságot a rendszer, és aki a tanárok közül egyedüliként nemcsak ledarálja az anyagot, de próbálja valahogy közelebb hozni a gyerekekhez az irodalmat.

A lázadólelkű, különc diák és az unortodox módszereket használó idealista tanár történetéből láthattunk már jó pár verziót, és a Fekete pontból is ki lehetett volna kanyarítani egy hasonló narratívát, de Szimlernek nem ez volt a célja. Szemben a Magyarázat mindenrével vagy az Elfogy a levegővel, itt nincsen egyetlen egy meghatározó ügy, ami aztán a szülők, az igazgató és a tankerületi vezetés túlreagálásának jóvoltából közéleti lavinává duzzad. A Fekete pontban egyszerűen zajlanak a hétköznapok, és a néző, mint légy a falon, beleleshet abba, hogy mi történik az osztálytermekben vagy a tanári szobában. Néha tanúi vagyunk egy-egy komolyabbnak tűnő „eseménynek”, mint amikor elbocsátják az egyik tanárt, kiesik a helyéről az egyik ablak, vagy amikor számon kéri Jucin az oktatási módszereit az egyik dühös apuka. Ezekből a mozaikokból azonban nem áll össze egy hagyományos „sztori”, egyes átívelőnek induló szálak elsikkadnak, és az is előfordul, hogy lezárás nélkül marad félbe egy-egy jelenet.

Forrás: Mozinet

 

Nem arról van szó, hogy Szimler hiányzott volna az SZFE óráiról, amikor a dramaturgia alapjait tanították – itt ez a koncepció. Lekerekített, konvencionális stílusban elmesélt tanmese helyett a Fekete pont az iskolai közeg fojtogató hangulatát próbálja visszaadni, amelyben nincsenek valódi „hősök”, és igazán nagy, botrányt kiváltó ügyek sem, mert már senki nem lepődik meg semmin – aki még nem fásult bele teljesen a rendszerbe, mint Palkó vagy Juci néni, az is csak a passzivitásával tud csendben tüntetni.

Ez a fajta, nehezebben befogadható történetvezetés azonban csak akkor működik, ha cserébe valóban azt érezzük, hogy annyira hiteles a közeg, mintha dokumentumfilmet néznénk, benne hús-vér emberekkel. Szimler és alkotótársai ebből a szempontból piros pontot érdemelnek, mert olyan átható, penetráns életszag árad a filmjükből, hogy

azonnal kinyílik a bicska mindenkinek a zsebében, aki az elmúlt negyven évben megfordult a magyar közoktatásban diákként vagy tanárként.

Mészöly Annát leszámítva – aki a Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb színész díját kapta meg –, a szereplők többsége amatőr, de egyikük sem érződik amatőrnek, köszönhetően nemcsak a kiváló castingnak, de annak is, hogy a jeleneteket a forgatókönyvben meghatározott irányvonalakat követve improvizálták. Ezért nem úgy kommunikálnak a szereplők, mint a színházban vagy a tévésorozatokban szokás, szépen intonálva, egész mondatokban, hanem sokszor egyszerre, egymáson átbeszélve, olyan keresetlen természetességgel, mint a hétköznapi életben.

A bravúros színészvezetés és az izgalmasan szemcsés képi világ ellenére – az operatőr az Itt vagyokot is fényképező, időközben Hollywoodot is meghódító Rév Marcell – a Fekete pontban akadnak megkérdőjelezhető döntések is bőven. A diákok által előadott tízperces színdarab közben például mi is pont úgy érezhetjük magunkat, mint a szülők egy kínosan hosszúra nyúlt iskolai előadás alatt, és az sem a legszerencsésebb, hogy nem derül ki, mikor játszódik pontosan a történet. Bár látunk laptopot, mobiltelefont és sárga taxit, a tárgyi környezet és az iskolai miliő alapján akár a kilencvenes vagy a kétezres években is járhatnánk, ami kiválóan húzza alá azt az üzenetet, hogy ebben a világban megállt az idő. Egy olyan alkotás esetében viszont, amely eleve tipizált karakterekkel és helyzetekkel dolgozik, a 2020-as évek valóságának beemelése segíthetett volna abban, hogy még messziről, hunyorítva se tűnjön közhelygyűjteménynek a film.

Lehetne azt is nehezményezni, és talán joggal, hogy a Fekete pont nem vállal többet a problémafelmutatásnál, nem jelzi a kiutat, és nem kínál reményt. Cserébe viszont képes inspirálni, mert azzal, hogy ennyire érzékletesen közvetíti a kollektív frusztrációinkat, alkalmat ad a szembenézésre, arra, hogy elgondolkodjunk rajta,

megadtuk-e már magunkat mi is a közönynek, a tehetetlenségnek és a beletörődésnek, vagy hajlandóak leszünk kiállni a sorból.