A Mulholland Drive, A sötétség serege és a Jóbarátok korai verzióját is lefitymálták a nézők...
A tesztvetítés igen fontos állomása a tartalomgyártásnak: egy-egy film vagy tévéepizód premier előtti bemutatója eredményezhet olyan reakcióikat, amelyek hatására a projekt mögött álló stúdió átgondol bizonyos dolgokat a végső vágással vagy a marketinggel kapcsolatban. Emellett természetesen jó ómenként is szolgálhat arra nézvést, ha egy film vagy sorozat abban a formájában egyáltalán nem működik, kár időt és energiát pazarolni rá. A tesztvetítés tehát a hollywoodi gépezet része, ám sok rendező ellenzi, mert előfordulhat, hogy a közönség reakciója után kikényszerített változtatások leronthatják az adott produkció minőségén. Ez történt egyebek között az alábbi filmekkel és sorozatokkal is...
1. Jóbarátok
Ahhoz képest, hogy ez minden idők egyik legnépszerűbb és legsikeresebb sitcomja, a korai tesztvetítéseken rendkívül rosszul fogadták. Az NBC csatorna minden új műsora esetében kiterjedt kutatásokat és teszteléseket végez, nem volt ez máshogy a Jóbarátok esetében sem. A pilot epizód tesztvetítése azonban annyira katasztrofális volt, hogy a sorozatot majdnem elkaszálták. A tesztvetítések közönségének ugyanis 0 és 100 közötti pontszámmal kell értékelnie egy-egy produkciót. Egy sikeresnek ígérkező film vagy sorozat általában 70 pont fölött végez – a Jóbarátok azonban csak 41-et kapott...
A tesztközönség legnagyobb problémája az volt, hogy Jóbarátok szereplői egyáltalán nem tűntek jó barátoknak. A nézőket elriasztotta, hogy a kémia szerintük nem volt meg a főszereplők között, akiket ráadásul még ellenszenvesnek is tartottak. A másik sarkalatos pont pedig az volt, hogy a nézők egyszerűen nem találták a sorozatot se viccesnek, se érdekesnek, ami azt jelezte, hogy nem is éreztek hajlandóságot arra, hogy a következő epizódot is megnézzék. Ehhez képest a Jóbarátok végül minden idők egyik legnézettebb sorozatává vált, és 10 évadot is megélt.
2. A sötétség útja - Mulholland Drive
Ezt az Oscar-jelölt és BAFTA-díjas filmet David Lynch eredetileg tévésorozatnak szánta. A Twin Peaks ugyanis nagy sikert aratott, nemcsak Amerikában, de az egész világon, ám mivel a második évadra meredeken bezuhantak a nézettségi mutatók, a széria kaszát kapott (Lynch is csak 25 évvel később, 2017-ben készített hozzá újabb évadot). A Mulholland Drive tévésorozat pilotja ugyanúgy az ABC csatornánál kötött ki, ahol korábban a Twin Peaks is futott, ám egyetlen tesztvetítés után elutasították. Más tévéadók sem kapkodtak utána, így Lynch lényegében teljesen lemondott róla.
Végül szerencsére kapcsolatba került Alain Sarde-dal és a Canal+ csatornával, akiktől megkapta a kellő motivációt (és anyagi ellenszolgáltatást) arra, hogy a nyitott befejezésű pilotot egy önálló játékfilmmé alakítsa át. A Mulholland Drive-ot manapság már a Mester mesterművének tartják, miközben a fanatikus Lynch-rajongók néja elméláznak azon, milyen tévésorozat lehetett volna belőle.
3. Legenda vagyok
2007-ben hatalmas kasszasikernek számított Will Smith vámpíros posztapokaliptikus filmje a maga 585,4 millió dolláros bevételével, holott a tesztvetítéseken kimondottan gyengén muzsikált. Az eredeti befejezése ráadásul hűen követte a történet alapjául szolgáló regényt, Richard Matheson 1954-es I Am Legendjét. Ebben ugyanis Dr. Neville (őt alakítja a filmben Will Smith) rájön, hogy a lények, akikkel eddig harcolt, sokkal intelligensebbek annál, mint azt eddig gondolta. Nem rosszindulatú, agyatlan szörnyek, hanem saját társadalmuk van – végül Neville rájön, hogy valójában pont ő az igazi szörnyeteg, hiszen a lényeket a társaik szeme láttára rabolja el és kínozza meg a laboratóriumában. A cím jelentése is így nyer értelmet: Neville a végén rájön, hogy ő maga a legenda, akitől még az éjszaka teremtményei is rettegnek.
Miután azonban a tesztközönség negatívan reagált erre a fináléra, a stúdió pánikba esett, és egy másik befejezés mellett döntött. Csakhogy ez a mozinézőknek végül nem tetszett, és a regényt ismerők is morogtak, hogy nem volt jó ötlet kivenni a történetből azt, hogy itt valójában Neville a rosszfiú.
4. A sötétség serege
A harmadik Evil Dead-filmet a rendező, Sam Raimi eredetileg a gyilkos szóviccet tartalmazó Medieval Dead címmel akarta mozikba küldeni, de a Universal stúdió hallani sem akart erről. Sőt, nem is engedték meg, hogy a rendkívül véres első két filmre utaló Evil Dead szerepeljen a címben – holott a második rész cliffhanger befejezésének ismerete (Ash ekkor kerül át a jelenből a középkorba) kulcsfontosságú lenne A sötétség serege cselekményének megértéséhez. Raimi ráadásul azt szerette volna, ha a harmadik rész végén Ash a saját jelene helyett a posztapokaliptikus jövőbe kerül, ahol a látottaktól megzakkanva őrült módjára felkacag. Ezt annak rendje s módja szerint le is forgatta a főhőst alakító Bruce Camapbell-lel:
A tesztközönség azonban túl komornak találta ezt a lezárást. Az újraforgatott befejezés már sokkal könnyedebb lett: Ash visszatér a jelenbe, ahol egy mókás akciójelenet során megtanítja kesztyűbe dudálni az S-Martban elszabadult gonoszt, ráadásul még be is csajozik a végén.
5. 28 nappal később
Danny Boyle 2002-es horrorfilmje – nomen est omen – 28 nappal azután játszódik, hogy Londonon egy zombivírus söpört végig, és megtizedelte a lakosságot. Az eredeti forgatókönyvben a történet azzal zárult, hogy a főszereplő, Jim (Cillian Murphy) meghal. A tesztközönség azonban kimondottan negatívan reagált erre a befejezésre, és túl komornak tartotta.
Így aztán elkészült az a verzió, amelyben Jim nem hal meg, és a három életben maradt főszereplő békés életet él vidéken. Ez az optimistább befejezés önmagában talán még jól is hangzik, ám szöges ellentétben áll az film korábbi sötét és realista hangvételével. A 28 nappal később tipikusan olyan történet volt, amelynek komor befejezés dukált volna, ám a tesztközönség nemet mondott rá.