A hajótlan kalóz ismeretlen vizekre evez

  • L. Zs. / PORT.hu

Vannak rókák, melyekről több bőrt lehet lehúzni: A Karib-tenger kalózai franchise is ilyen. Gore Verbinski nagy sikerű trilógiája után itt a ráadás.

[img id=294266 instance=1 align=left img]Jack Sparrow (Johnny Depp) az igazságszolgáltatás karmai közül kicsusszanva Londonban belebotlik hajdani szíve hölgyébe, a tűzrőlpattant Angelicába (Penélope Cruz). Kiderül, hogy mindketten szeretnék megtalálni a Fiatalság Forrását, így az elhajótlanodott kalózkapitány csatlakozik Angelicához, és felszáll vele a félelmetes Fekete Szakáll (Ian McShane) hajójára. A forrást azonban mások is igyekeznek felkutatni: az időközben a király szolgálatába féllábbal beállt Barbossa kapitány (Geoffrey Rush), valamint a spanyolok. Mivel Angelica szeretné megmenteni apja, a kegyetlen Fekete Szakáll lelkét, velük tart a túszul ejtett fiatal misszionárius, Philip (Sam Claflin) is. Útjuk veszélyes vizeken és szédítő sziklaszirteken keresztül vezet. Mivel pedig a forrásnál a szertartáshoz szirénkönnyre is szükség lesz, foglyul kell ejteniük egyet a titokzatos, emberhúsra sóvárgó sellők közül...

Veréb Jani visszatér

A franchise emblematikus figurája, Jack Sparrow az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt kapott, és Johnny Depp minden tőle telhetőt megtesz, hogy rajongói elégedetten távozzanak a vetítőteremből: ennek érdekében még önmagát is parodizálja. Az i-re a pontot pedig a figura ihletője, Keith Richards cameója teszi fel. Egyeseknek talán hiányzik az Orlando Bloom - Keira Knightley szerelmespár, ezt igyekszik pótolni Jack és Angelica évődő kettőse. Penélope Cruznak egyébként is tökéletesen testhezálló a kardos menyecske szerepe

Orlando pótlandó

Az újak közül kiemelendő még Ian McShane, bár Fekete Szakáll nem annyira eredeti figura, mint korábban Davy Jones. A papsrác viszont balfogás volt: látszik, hogy az alkotók megpróbálták pótolni a kieső szépfiút, Orlandót, de mind Philip szerepe, mind az őt alakító Sam Claflin meglehetősen halovány. A történetszála erőltetett: muszáj volt beleírni a forgatókönyvbe egyrészt Orlando-pótlékként, másrészt hogy valamiképp megideologizálják a szirénkönny megszerzését. Bár furcsa, hogy a románchoz miért épp egy papra volt szükség. Ám a szerzők nem Philippel bántak el leginkább: még nála is értelmetlenebb és jelentéktelenebb a spanyol-szál.

A mennyiség nem csap át minőségbe

Döbbenet, hogy nyolcan működtek közre a forgatókönyv megírásában, a végeredmény mégis ennyire erőtlen – illetve erőltetett – lett. A karakterek ugyan egész jók, de a történet roppant sablonos és együgyű. Ráadásul a filmidőt is túlhúzták – jóllehet, ez a legrövidebb a négy rész közül –, sok benne az üresjárat. Az akciótartalmat letudták néhány nem különösebben izgalmas kardozós jelenettel, valamint egy szirénvadászattal. A 3D ugyan jót tesz a film látványvilágának, de a technika eme vívmányát sokkal eredményesebben is fel lehetett volna használni. A humort is szűkmarkúan adagolták a szerzők, Jack szokásos bizarr dolgain kívül kevés mulatság akad. Az meg nem érdemel dicséretet, ha a közönség a rabul ejtett sellő, Syrena nevén derül, ami magyarul elég viccesen hangzik.

A cipész maradjon a kaptafánál

A Chicago és a Kilenc rendezőjének, Rob Marshallnak talán inkább a musicaleknél kellene maradnia, mert ott sikeres, viszont a misztikus-horrorisztikus-humoros-romantikus kalandfilm műfajában nem sikerült megütnie a Gore Vebinskitől megszokott színvonalat. Mindent összevetve: a negyedik rész nem ébreszt ellenállhatatlan vágyat a nézőben, hogy követelje a folytatást. Pedig a film vége nem sok kétséget hagy az alkotók szándékai felől. Rendben, bontsanak megint vitorlát, de ehhez friss szelekre lesz szükség.

Kinek ajánljuk?
- A szimpla kalandfilmek kedvelőinek.
- Johnny Depp és/vagy Jack Sparrow rajongóinak.
- Penélope Cruz bájait nagyra becsülőknek.

Kinek nem?
- Akik a korábbi részek spirituszát várják.
- Akiknél a 3D nem váltja ki a forgatókönyv hiányosságait.
- Akik szerint egy férfi ne használjon szemfestéket.

6/10