Aki ver, az nem haver

A Cartoon Network csatorna a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanáccsal karöltve idén ötödik éve indítja el nagyszabású, Aki ver, az nem haver kampányát a bullying, gyermekek egymás közötti bántalmazása ellen az iskolák, a média, valamint egy népszerű kampánynagykövet és influenszerek bevonásával.

A kampány részeként két hónapon keresztül láthatók a vadonatúj, Aki ver, az nem haver c. kampányfilmek a Cartoon Network csatornán, valamint az a komplex weboldal, amely szpotokkal, kisfilmekkel, szakértői tanácsokkal, iskolai tananyaggal és tesztekkel segítik a gyerekeket. A kampány nagykövete, Kapás Boglárka, (olimpiai bronzérmes, világbajnok, hétszeres Európa-bajnok úszónő, pszichológus hallgató), akinek missziója, hogy minél több gyermekhez eljusson az üzenet: a bántalmazás semmilyen formában, semmilyen körülmények közt nem elfogadható, fontos, hogy a gyerekek támogatóak és elfogadók legyenek egymással szemben, illetve hogy az aktivitás, a célok és a sikerek olyan lelkierővel, önbizalommal vértezik fel őket, amely segít a bántalmazás feldolgozásában.

A bántalmazás legtöbbször az iskola falai közt zajlik, vagy onnan indul ki, ezért a szervezők idén is az iskolai szemléletváltást, illetve az iskolások edukációját tűzték ki célul. A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács egy olyan interaktív, online programot készített, amely játékos formában tanítja meg a gyermekeknek, mi is a bullying, milyen formában, szituációkban szembesülhetnek vele, és hogyan oldhatják meg ezeket a nehéz helyzeteket. Abban, hogy a játék az ország valamennyi érintett 3-4., és 5-6. évfolyamához eljusson, a Klebelsberg Központ segítségét kérték. A játékhoz egy pályázat is társul: a részt vevő osztályok közül hármat a legnépszerűbb YouTube gamerek és véleményvezérek (zsDav, Attis, Baluka) látogatnak meg, hogy együtt játsszanak, készítsenek készítsenek ’anti-bullying’ vlogot, amelyet az egyik legnépszerűbb videós találkozón, a MineCinemán be is mutatnak decemberben.

A bullying bárkit érinthet, ezért fontos tudatosítanunk a gyermekekben, hogy erről beszélni kell, nem szabad tabuként kezelni. Ezért a mozgalomhoz idén minden eddiginél több civil és közszereplő is csatlakozott, többek közt a Star Network influenszer ügynökség jóvoltából. Tabár Andrea (Doggy Andi, influenszer) története például klasszikus iskolai történet: Andiról negatív pletykákat terjesztett egy osztálytársa, ami miatt végül el kellett hagyni az iskolát, míg Dóczi Attilát (Attis, Tanulom magam vlog) kiskorában kövérségéért, csúfolták, zsDav (gamer, vlogger) pedig a diszlexiájából eredő negatív megítéléstől szenvedett a legtöbbet, Baluka (vlogger, influenszer) felnőtt fejjel már bánja, hogy nem lépett közbe, amikor társait igazságtalanul bántották. Kapás Bogit azért érte támadás, kirekesztés, mert másképp élte az életét, mint osztálytársai: gyakran kimaradt a közösségi programokból, hiszen az ideje nagy részét az úszás töltötte ki.

Tekintve, hogy a leginkább érintett korosztály többnyire az interneten érthető el, mozgósítható, egy úgynevezett #jofejvagyok c. közösségi média mozgalom is társul a kampányhoz: a résztvevőknek egy jó cselekedetet, gesztust kell tenniük egy társuk felé. valamint a kampány szimbólumait, az ‚Aki ver, az nem haver‘ karkötőt, pólót viselni, és másokat is erre buzdítani.