Színház

Pinokkió

mesemusical, 2010.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Rendszerint a Pinokkió előadások műsorra kerülésének egyik célkitűzése drámapedagógiai, nevelő hatásában rejlik. Hasonló funkcióval bír a mi esetünkben is a Pinokkió mesemusical előadásterve, de a didaktikusság elkerülése végett, ezt a szándékot elsősorban a zene, a tánc environmentek használatával, valamint a szöveg, kortárs szövegként való újragondolásával szeretnénk megerősíteni. Pinokkió identitáskeresésével, "az igazi kisfiúvá válás" problematikájával való azonosulást, megérzésünk szerint hatékonyabban szolgálja, és jobban elmélyítheti a gyermekközönségben - a zene és a táncelemek használata mellett - a szöveg interaktív rugalmassága, a verses dalszövegek játékossága. A textuális újragondolás, a rendezői üzenet érvényesítése érdekében, az eredeti, Carlo Collodi történetet is átalakítaná és a karakterek tipizálására is frissítően hatna. Az eredeti szöveg cselekményéből, csak azok a történések emelődnek be és íródnak újra az előadásban, amelyek Pinokkió érzéki-érzelmi fejlődését, tetteit hivatottak körvonalazni, egészen az emberré válásig.

Pinokkió meséjének üzenete egyszerűségében rejlik: egy darab fa, megmagyarázhatatlan módon tudatot fejleszt ki, reményt és félelmet, örömöt és fájdalmat kezd tapasztalni, gondolatai és elképzelései születnek, érzelmeket produkál és végül a sok tapasztalás által emberré formálódik.

Az előadást az örök bohóc, a Tücsök indítja és fejezi be, miközben végigvezeti a nézőt a történeten, hol konferálással, hol interaktív játékokkal, hol valós szereplőként implikálódva. A díszletelemek, kosztümök szintén ezt a Tücsök által bevezetett színes, cirkuszi hangulatot teremtik meg, a színészi játékmód clow-technikája különböző szituációk bohócjátékai is ezt, a "színház a színházban" elvet követik.

Végül az előadás értelmezésében az igazi kisfiúvá válást, nem csak a marionettből, hús-vér emberré való átalakulás jelentené - amint az, a klasszikus meséből ismerős - hanem, Pinokkió az előadás végén, kétszeresen felülemelkedve saját korlátain, mint, aki a legjobban teljesítette a rámért feladatot, sikerül elérnie, amit emberként legtöbbet elérhet, azt, hogy tettei által ő maga emelkedik fel a tulajdonképpeni létezéshez. Ezért magasodik a többi szereplő fölé Pinokkió - a szereposztás szó szerinti felfogásában is - mert neki sikerül egyedül a legmagasztosabb megvalósítás: önmaga lényegévé lenni.

B.Fülöp Erzsébet

A(z) Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata előadása

Bemutató időpontja:

Stáblista:

Szereplők

Alkotók

Hozzászólások