Ez az erőszakos beavatkozás alapjaiban rázza meg egész Japán társadalmi felépítését. A feudális uralomra minden átmenet nélkül következő kapitalista gazdálkodás valóságos földrengést okoz Japán életében. Japán uralkodó osztálya hihetetlen gyorsasággal teszi magáévá a nyugati tőkések módszereit, s megteremti a maga önálló kapitalizmusát. A japán nép szokásai azonban nem tartanak lépést a gazdasági élet villámgyors átalakulásával. Még mindig élnek a feudális világ ősi törvényei: az apa korlátlan jogokkal bír gyermekei fölött. Még élnek a szamuráj törvények is, a szégyent, a becstelenséget csak a harakiri, a sajátos japán öngyilkosság moshatja le a családról.
Ez a kettőség tragikusan ütközik össze Cso-cso-szán, a kis japán asszony történetében. Butterfly ki akar a színes emberek világából emelkedni. Ősei vallását felcseréli a kereszténységgel, büszkén mondja magáról, hogy ő amerikai asszony, hiszen egy fehér emberrel kötötte össze életét... s a Pillangókisasszonynak élete tragikus fordulópontján rá kell eszmélnie, hogy hamis ábrándot kergetett...
A(z) Pécsi Nemzeti Színház előadása
Hozzászólások