Shakespeare tragédiája a kezdetektől fogva állandó ihletadójává vált más művészeti ágaknak is, amelyek a műből merítették a különböző - szenvedélyre, félelemre, féltékenységre vonatkozó - téziseiket. Ezeknek az egyetemes érzéseknek köszönhetően a darab nem veszít aktualitásából, Shakespeare sok más drámájához hasonlatosan katarzist vált ki kortárs feldolgozásaiban is. Az Othello a férfi-nő kapcsolat archetipikus szenvedélye és egy gátlástalan politikai játszma között egyensúlyoz. Az előadás alkotói a darab alapállításaira, kihívásaira a táncszínház nyelvén válaszoltak. A történet ideje és környezete behatárolt: egy éjszaka alatt játszódik le, egy partin. Othello a mulatság végén? A játék végén? A játszma végén? Az othellói, jellegzetesen tragikus végkifejlet inkább a véletlenek és intrikák következménye, mintsem a főhős bűnös elvetemültségéé. A darab a táncszínház letisztult eszközeivel formálja meg a szenvedélyt, beleszőve néhány, a jelenünket jellemző új szimbólumot is.
A darab két koreográfusa, Zoran Marković és Maša Kolar még a volt Jugoszláviában végezték klasszikus és kortárs tánctanulmányaikat, a '90-es évektől azonban Nyugat-Európában (Németország, Franciaország, Hollandia) dolgoztak, számos társulatban szólótáncosként, majd később koreográfusként is. A kétezres években már rendszeresen visszatértek Szerbiába koreográfiákat készíteni és tanítani, valamint workshopokat tartani.
A Belgrádban működő Bitef Színház célja, hogy ösztönözze és népszerűsítse az új színházi stílusokat, törekvéseket, teret nyisson olyan alkotói és művészi tevékenységeknek, melyek a hagyományos színházi konvenciókkal szemben az új színházi kifejezésmódok és stílusok megteremtésén munkálkodnak A Bitef Táncegyüttes a Bitef Színház keretein belül működik, új kezdeményezésként. Megalapításának fő oka, hogy Szerbiában a kortárs tánc előtt még rengeteg lehetőség áll. Belgrádban sokszínű, de szétszórt, nem intézményesült még a kortárs táncélet, a Bitef révén azonban lehetőség nyílik arra, hogy egy kiváló táncosokból álló és stabil háttérrel rendelkező társulat népszerűsítse mind városi, mind országos és regionális szinten a kortárs táncot. A Színház csapata szervezi emellett minden év szeptemberében a régió egyik legnevesebb nemzetközi színházi fesztiválját, az 1967-ben alapított Bitef fesztivált, amely a kezdetek óta a kortárs színházi irányzatokat és a legizgalmasabb szerbiai produkciókat mutatja be. A fiatal táncegyüttes így közvetlenül találkozhat a kortárs tánc legnevesebb alkotóinak és társulatainak munkáival, vezető koreográfusok workshopjain vehetnek részt, hazai és külföldi vendégkoreográfusokkal dolgozhatnak együtt.
A(z) Régi Zsinagóga - Szeged előadása
Hozzászólások