mintegy megjárta a végtelent, s így
egyidőben abban az emberalkatban jelenik
meg a legtisztábban, amelyben a tudat
egyáltalán nincs jelen, vagy pedig végtelen,
azaz a bábuban vagy az Istenben."
(Heinrich von Kleist: A marionettszínházról)
Az univerzumban létező "sötét anyag" semmilyen műszerrel sem figyelhető meg, csupán a környezetére gyakorolt hatásából következtetnek a jelenlétére. Kozmikus szél, titokzatos működésű matéria. Crystal Pite koreográfus Dark Matters (Sötét anyagok) című előadásában ezt az ismeretlen szubsztanciát állítja párhuzamba az emberi testben és lélekben munkáló rejtélyes erőkkel.
Az est első része marionett-játék: báb éled öntudatára és lázad fel alkotójával szemben a sötétből előbukkanó, alaktalan árnyak segítségével. Az árny visszatérő motívum a koreográfusnő műveiben.
"Az ember megfoghatatlan és szabálytalan visszhangja, akárcsak ösztöneink és megérzéseink, időnként bölcsebb és gyorsabb nálunk s tökéletes egységben mozog velünk." (Crystal Pite)
Az előadás második felében a táncosok mozgása idézik vissza az előző részben látott marionett finom mozgását, csakúgy, mint az irányítottság és a szabad akarat harcát.
Az 1970-es születésű Crystal Pite Kanada egyik legújítóbb szellemű koreográfusa. 1996-ban csatlakozott a William Forsythe vezette Ballet Frankfurt társulatához, 2001-ben Vancouverbe visszatérve alapította meg társulatát Kidd Pivot néven. Készített darabot a Netherlands Dance Theatre, a Ballett Frankfurt, a Les Ballets Jazz de Montreal és számos más társulat, valamint független táncosok számára.
A(z) Trafó előadása
Hozzászólások