Sisu

Bakancslistához adom
18 éven aluliak számára nem ajánlott finn akciófilm, thriller, 91 perc, 2022

Értékelés:

77 szavazatból
Szerinted?

A sisu finn szó. Azt jelenti, hogy nem az a lényeg, ki milyen erős. Hanem, hogy nem szabad feladni. Aki nagyon akar valamit, az nem hal meg. Nem azért mert halhatatlan, hanem mert nem hajlandó rá.
Aati a kutyájával és a lovával él a végtelen pusztaságban: aranyásó. Amikor végre óriási aranyrögöket talál, az is csak azt bizonyítja, hogy nincs szerencséje. Hiszen a felperzselt Lappföldön van, az idő 1944, a környéken mindenütt aknák várják áldozataikat, és a visszavonuló, barbár náci hordák már csak rabolni és gyilkolni akarnak.
Ő mégis elindul a város felé. Viszi magával az aranyát. És akárhányan vadásznak rá, akárhányféleképpen próbálják lelőni, felrobbantani, agyonverni, vízbe fojtani, felakasztani vagy széjjeltépni, nem hajlandó meghalni. Akár egy hadsereggel is szembeszáll.

A különleges hangulatú, vad, izgalmas és hallgatag filmet John Wick és Mad Max találkozásának nevezték a kritikusok. Szófukar hőse mindent túlél, de őt senki sem.

Bemutató dátuma: 2023. június 29. Forgalmazó: InterCom

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
7/10
kukacRT szept. 16. 21:51:46 7/10
Bár rendesen tele van túlzó baromságokkal.. Azért mindenképpen érdemes megnézni! Nem rossz film.
Attilax73 szept. 03. 21:28:21
Rambo a kanyarban sincs a Finn hősünkhöz. A filmnek azért nem àrtott volna egy csipet realitás.
8/10
rajdi aug. 07. 23:39:21 8/10
Van a filmkategóriáknak egy ilyen verziója is, nem szabad komolyan venni. Van akiknek ez nem jött le... Hogy hal meg a főgonosz már?! Atom 😎
7/10
Istvan010 aug. 07. 11:26:57 7/10
Egy jó próbálkozás.
1/10
zebulon2115 júl. 10. 13:34:30 1/10
Ennél szarabb filmet nehéz csinálni. Borzalmas baromság!!!
5/10
cinemad máj. 23. 21:04:58 5/10
Szerintem ez a film egy nagy baromság. Az alkotók néztek pár Tarantino filmet, mert többször ő jutott eszembe a véres jeleneteknél és a nácidarabolásnál, ahogy a fejezetekre osztott sztori is neki a kedvelt eszköze. Csak nála általában szokott lenni a filmekben egyéb tartalom is az öncélú gyilkolás mellett. Ezért inkább egy Rodriguez féle film lett ebből egy finn Machete-vel, akin ha a tank átmegy is életben marad. Főhősünk gyakorlatilag Danny Trejo skandináv reinkarnációja (még az akasztás is pont annyira kottyan meg mindkettőjüknek). Vitathatatlan, hogy látványos a brutalitás benne, de teljesen értelmetlen, tétnélküli kaszabolás az egész. Nem állítom, hogy ne lenne nézhető, csak egy picit túl van hájpolva, mert érték tényleg nincs benne, a sztori és minden úgy hülyeség ahogy van.
8/10
nefefe máj. 05. 11:22:20 8/10
Hát igen, a finn John Wick, Terminator-os beütéssel, aki tényleg halhatatlan. --- Spoiler --- Az, hogy golyózáporban elfut, még érthető. Az, hogy egy aknamezőn simán átmegy, még az is. Mindkét esetben szerencséje lehetett. De az, hogy órákat lóg felakasztva és utána semmi baja, azt már nem lehet megmagyarázni. Azt sem, hogy számos sebesülése ellenére – amit láthatóan figyelembe sem vesz – fitten megy, fut, cselekszik. Arról nem is beszélve, hogy a „steril” körülmények ellenére sem kap semmilyen vérfertőzést vagy hasonlót. Igaz, fertőtlenítette a sebeit – gázolajjal… A két náci motoros – hát egy újabb valószerűtlen jelenet. Hát még a végén repülőgépes… És még valami feltűnt, nem tudom a náci hadseregben mennyire voltak elterjedtek a keleti harckocsivezetők… Ebben a filmben szinte semmi realisztikus megoldás nincs. És mégis… nagyon nézhető, akciófilmnek nagyon jó, élvezetes, és mindezek ellenére érdemes megnézni.
capt.nemo ápr. 09. 02:44:26 Előzmény Ahoj poplacsek
"Inkább a parancsot fenntartás nélkül követő, a lelkiismeretüket a tekintélynek alárendelni képes, gazdájukon kívül mások által leállíthatatlan gép jellegüket szokták ábrázolni, ami nagyjából illik is rájuk."

A halál 50 órája se egy mélyen szántó film, de még ott is több dimenziójuk volt németeknek (Conrad), mint sem agyatlan gyilkológépek. nem értem mitől lenne félelmetes vagy érdekes egy buta ellenfél.
capt.nemo ápr. 09. 02:37:43 Előzmény doktormacko1953
nem értem, hogy a retek be lehet ez a bóvli fosadék film 6.9 amikor az Árny a felhők között csak 3.9 pont. pedig az nem is akar reális sztori lenni és ezerszer jobb a fényképezés, a zene, a főszereplő játékáról nem is szólva.
2/10
doktormacko1953 jan. 30. 17:01:58 2/10
2 / 10 sajnáom , de nekem egy szovjet partizán film is valóságasabbnak tünik , mint ez. A csákányos jelenet meg egyszerűen nevetséges.
8/10
offtopic
Ahoj poplacsek jan. 29. 22:46:24 8/10 Előzmény InteriorLulu
Én ezeket a tapasztalatokat szereztem, te elképzelhető, hogy másokat. Egyébként te hány évet dolgoztál németek között? A régió se mindegy, én a nyugati iparvidéken jártam sokat, de legalább 50-szer voltam náluk, eljutottam más tartományokba is bőven, tudom, hogy Berlin vagy Bajorország pl. teljesen más.

Képzeld, nekem azt is büszkén mondták a cég észak rajna-vesztfáliai gyárában, amikor a gyár mínusz 1 és mínusz 2. szintje felé közlekedtünk és nagyot néztem első ott jártamkor, hogy úristen de hatalmas a lift (valójában legalább egy tucat óriási lift volt), hogy hát igen, és képzeld, itt valamikor Tigris tankok készültek és azokat vitték fel velük. Ugyanezek a kollégák az NDK újraegyesítésének évfordulójakor nemzeti gyásznapról beszéltek (A rajnai németeket amúgy kicseszett rasszistáknak ismertem meg, az NDK egyesülés feletti hangos jajgatás mellett azzal is előszeretettel élcelődtek, hogy Bajorország nem Németország, képzelheted, akkor miket gondoltak más nemzetekről, ha országon belül is ez a savazás ment. Nyilván velünk magyarokkal kapcsolatban is voltak remek gondolataik, csak azokat nem velem osztották meg.)

A németeknél többet már csak amerikaiakkal dolgoztam, na náluk totál másképp mennek a dolgok, ott az a fajta kritika nélküli önfeladás, mint a német kollégáknál nem volt elképzelhető. Mint ahogy a spanyoloknál akikkel dolgoztam, vagy a dánoknál vagy a lengyeleknél, vagy olaszoknál. Nagyon-nagyon sokat dolgoztam bennlakásosan más országok kiterjedt teamjeivel multinacionális pályafutásom alatt, minden nemzetet nem szeretnék felsorolni. De olyan szintű mechanikus parancskövetést, mint a németeknél csak a kínaiaknál figyeltem meg. És mi is teljesen más karakterű nép vagyunk mint más népek. Lehet ezt eltagadni, csak minek.

A hozzászólásod elején ellenérvként felhozott bármi áron végrehajtott wilkommenskultur nem cáfolja, hanem alátámasztja amit írtam. Azt is addig tolják, amíg az a mondás, hogy tolni kell. Akkor is, ha magukban mást gondolnak. És aggodalomra semmi ok, nem kell endlösungból korrepetálnod, a történelem az egyik legnagyobb érdeklődési területem, valamennyit már hallottam róla, hogy hogy volt.
8/10
offtopic
InteriorLulu jan. 29. 20:45:27 8/10 Előzmény Ahoj poplacsek
Az alattam lévő hsz-ed második bekezdése a német technokraták meetingsorozatáról az Endlösung összefüggésében természetesen úgy égbekiáltó hülyeség, ahogy van, és amennyiben elvonatkoztatva, mondjuk napjaink kapcsán, például a németországi menekültkérdéssel, vagy a német energiapolitika irányvonalának meghatározásával, vagy bármi más, állami vagy magánvállalati stratégia összefüggésében értenéd a sok "Hans" megfelelési kényszererektől hajtott és egymásra licitáló szervilizmusát, az is pont ugyanakkora butaság. Ezek a dolgok egyszerűen nem így működnek. Nagyon nem így működtek kilencven éve, és nagyon nem így működnek most sem...
(És ha azt kérnéd, fejtsem már ki, mégis hogyan működnek, mi az Endlösung története A-tól Z-ig, vagy hogyan alakult ki a mai német menekültpolitika, energetikai stratégia stb, nem teszem, mert nem dolgom. Nem az én dolgom).

A másik, hogy mivel már egyre kevesebb értelme van a nemzetkarakterológiának, részemről maximum csak olyan bullshit-szerű nagy általánosságban tartok egyes jelzőket igaznak, melyek pont emiatt igazából teljesen hasznavehetetlenek. Tipikusan ilyen az, hogy "a németek pedánsak", viszont - immár tényszerűen - nagyon nem ilyen az általad nekik tulajdonított szervilizmus. Nincs, és soha nem is volt "szervilis" nemzeti karakter, a szervilizmus semmilyen népre nem jellemző. Adott körülmények, azok ilyen-olyan konstellációi hozhatnak ki bármilyen nációjú embercsoportból szervilizmust, és ennek jószerivel "csak" az adott személyek érett és egészséges személyisége, öntudatossága, morális tartása stb, illetve az ő kritikus tömegük állhatnak ellent.
(Másképp fogalmazva az általad tapasztalt szervilis, buzgó jókatonaságot sok más nép/nemzeti identitás kapcsán ugyanúgy érzékelnéd, és egyébként ez alól természetesen a magyar sem kivétel - sajnos nagyon nem az).
8/10
offtopic
Ahoj poplacsek jan. 28. 09:56:59 8/10 Előzmény Pt81
Igen, valószínűleg árnyaltabb. És nem a lövészárokban lehet okoskodni, mert ott ez tényleg halálos következménnyel jár a diktatorikus hadgépezetekben, és úgy nehéz. Megjegyzem, egy amerikai hadseregben nem lövik főbe azt aki okoskodik, hanem hadbíróság elé vágják, szóval ez a "kivégzik a családját is"-eljárás nem kellene, hogy alap legyen. Én az ilyen típusú kényszerítést a 21. században felszámolandónak tartom, és szerintem régen is baj, hogy így ment, vagy hogy így meg ma is az ukrán fronton.

A német szervilitás ott jön ki szerintem, hogy amikor egy csapat német technokratát összegyűjtenek egy meetingsorozatra, hogy hát elvtársak, kéne már egy endlösung mert nem férnek el a zsidók meg amúgy is könnyebb velük ha nincsenek, akkor jön Hans 1 és azt mondja, hogy fú, az az ötletem, hogy építsünk halálgyárat, Hans 2 meg rálicitál, hogy igen, és legyen nagyon brutális, Hans 3 meg magában puffog hogy ez nem neki jutott az eszébe, de már a mérnöki részleteken agyal. Holott ha Hans 1 egy kevésbé radikális megoldást mond be, vagy Hans 2 azt mondja, hogy no de kedves Hans 1, elég lesz őket kivágni valami rétre Kongóban, hogy ezentúl éljenek ott száműzve, akkor ott a meetingen ezért nem lövi őket és a családjukat fejbe senki. Hát ezek azok a dolgok, amiért a szervilitásukat kritizálni szokták. Én amúgy 3 évet dolgoztam egy Rajna környéki német multinak, rengeteget jártam ki a központba is, na ott csontra ilyen buzgó jókatona volt mindenki, tíz évembe került, mire nem éreztem a kollégák iránt heves megvetést ahányszor eszembe jutottak.
9/10
Pt81 jan. 28. 07:35:34 9/10 Előzmény Ahoj poplacsek
Igazad van sok mindenben, tény, hogy én sem tettem hozzá, miszerint egy autoriter rezsim katonai gépezetében egészen más viszonyok urallodnak. Itt nics hezitálási lehetőség.
Ha valaki nem cselekszik a parancs szerint azonnal kivégezik, és a családtagok sem számíthatnak túl sok jóra.
Én nem olvastam, és láttam arról számottevő példát, hogy hány katonájukat lőtték fejbe parancsmegtagadásért.
Bizonyára volt ilyen, de nem tudjuk pontosan.
A náci katonákat valóban szokás lelketlen, a gyilkolást élvezettel végrehajtó szörnyetegnek ábrázolni.
Szerintem a valóság ennél némiképp árnyaltabb.
8/10
offtopic
Ahoj poplacsek jan. 27. 09:20:40 8/10 Előzmény Pt81
Köszönöm kedves Pt81, hogy végül mégse kívánsz nekem rosszat. Ez kölcsönös, bár én elsőre se tettem.

Azt észrevetted, hogy arról folyt a beszélgetés, hogy szegény nácikat hülyének ábrázolják a filmekben? Arra írtam, hogy szerintem nem, hanem (hogy lefordítsam még érthetőbbre) az elvtelen szervilitásukat szokták kritikával ábrázolni.

Egyéni meggyőződés és ízlés kérdése, hogy valaki mit gondol arról, hogy meddig terjedhet az egyén felmentése a jogos életösztönre hivatkozva egy gusztustalan ipari módon végrehajtott civil népirtásban, úgyhogy erről nem is szeretnék parttalan vitát nyitni. Viszont abban talán egyetértesz, hogy a háborús bűnök és civil népirtás klasszikusan nem katonai feladatok, és van létjogosultsága azoknak a hangoknak, melyek morális kritikát fogalmaznak meg ezek érzelemmentes és szolgai végrehajtásával kapcsolatban. Mert ha mondjuk a te családtagjaidat dobálná egy ilyen katonai gépezet tömegsírokba és krematóriumokba, már ami maradt belőlük a vágóhídi bánásmód után, és ezt a családod és más hasonló családok kirablásából finanszírozná közben, akkor lehet, hogy te se mondanád azt, hogy ja hát ilyen a katonaság, kénytelenek voltak szegénykék ezt tenni.

Lehet, hogy neked is feltűnt, de a náci gépezet nem mindenhol és minden időben volt egyformán hatékony a bűnei végrehajtásában. És ez nyilván azon is múlt, hogy adott időben adott helyen mennyi egyéni bátorság vagy annak hiánya akadályozta vagy épp túlbuzgóan fokozta a törekvéseiket. Nem egyformán zajlottak le az események a különböző országokban, és ott se időben egyformán, lásd a magyarországi 1944-es fordulatot, ami összefüggött a magyar vezetésben bekövetkezett személyi változással. Szóval igen, van helye a kritikának, és mondandóm arra vonatkozott még egyszer visszatérve rá, hogy a nácikat nem csonthülyének, hanem lelkiismeretlen technokratának és szervilisnek szokták kritikusan ábrázolni. Nem lehet mindent azzal elintézni, hogy ja, hát parancsra tette.
9/10
Pt81 jan. 26. 23:55:45 9/10 Előzmény Ahoj poplacsek
"a parancsot fenntartás nélkül követő, a lelkiismeretüket a tekintélynek alárendelni képes" - szerintem kénytelen...
- Katona, az látom te se voltál még.
Nem baj, majd megtudod egyszer, de tudod mit?
Hadd kívánjak jobbat!
Ne tudd meg soha, ne legyen erre szükség.
9/10
trev 2023 okt. 20. - 19:55:38 9/10 Előzmény Lámai Dala
[A halál 50 órájában sem Királytigris a tank (hanem M47 Patton, 1952-től), mégis jó film. Mint ahogy ez is.]
A figurának úgy van elege a háborúból, hogy feltrancsíroz mindenkit, aki ezt kétségbe meri vonni. Nekem a Jojo nyuszi ugrik be erről többek közt: Waititi úgy csinál viccet a háborúból, hogy időnként beköszön azért a véresen súlyos valóság, a Sisuban pedig kicsit fordítva van. Amolyan Indiana Jonesba oltott Terminátor, aki térdig gázol a vérben, egy ehhez képest morálisan röhejes cél érdekében. Remek film.
9/10
SUDO 2023 okt. 01. - 09:41:30 9/10
Szórakoztató film annak aki nem azt nézi minden másodpercben hogy ami történik az mennyire reális.
Nagyszerűen van fényképezve, jó az operatőri munka.
8/10
Pityesz84 2023 szept. 30. - 22:39:10 8/10
Szerintem 10/8
Annyi ember annyi izlès de nekem tetszett
8/10
Ahoj poplacsek 2023 szept. 25. - 21:37:45 8/10
Na végre megnéztem. Vannak benne irreális pillanatok, pl. egy fél testet takaró fémlemez vagy holttest nem nyújt teljes védelmet a golyózáporban, viszont tök jó szórakoztató volt, ha ezektől eltekint az ember.
Összes hozzászólás