Téma: A csend

7/10
Sadenal 2015 jan. 20. - 12:07:39 7/10
(15/15)
Pár dolgot én sem értettem benne, de maga a hotel mint helyszín és a kommunikációzavar meg az elhidegülés átjött, csak megzavart, hogy kicsit minimalistának éreztem. :O :) Lehet késõbb újra elõ kéne majd venni.


7/10
8/10
pneklara 2012 máj. 09. - 07:08:14 8/10
(14/15)
A trilógia mindhárom részét láttam, mindegyik lekötött - de nem mondhatom, hogy mindent megértettem, sok mindenben kívülálló maradtam.
Ahhoz képest, hogy a film címe A csend, a legnagyobb élményt a két HANG adta:Ráczkevei Anna és Kútvölgyi Erzsébet talán a legszebben beszélõ színésznõink.
Ami számomra "átjött" - ez a három ember élhetne egy harmonikus kis kötelékben - de ha közlékenyek, ha nyitnak egyáltalán, akkor azt olyannal teszik, akinek a nyelvét nem is értik, csak az idegen nyelv ad bátorságot, hogy gondolataikat õszintén kimondják.
Mindhárom film úgy ért véget, hogy azt hittem, reklámszünet után folytatódik. Aztán "leesett", hogy a Dunán nincs is reklám, itt véget ért a film. A továbbiakat a nézõ gondolja hozzá!
Gondolom, mindenki saját lelki felkészültsége alapján tudja a film lényegét, jelentését felfogni, értelmezni - és ez jó. De nem ad készen sokat,tenni kell a megértésért, értelmezésért.
greghouse 2012 máj. 08. - 18:38:56 Előzmény M-il
(13/15)
Bergman "alanyi" filmeket csinált. Mindennek van jelentése, de nem biztos, hogy minden átmegy. Sõt, az sem biztos, hogy mindennek át kell mennie. Nem kell görcsösen a szimbólumokat keresni, néha õ maga is egy pillanat alatt döntött, hogy egy jelenet ne így legyen, hanem úgy. Tehát akkor, és ott, mindig mindennek volt SZÁMÁRA jelentése, de aki görcsösen a szimbólumokat keresi mindenben, az szerintem rossz úton jár.
...Már írtam itt (is), hogy elõször is meg kell érteni Bergman hátterét és filozófiáját. Utána maguk a szimbólumok ugyan fontosak, de lehetnének mások is.
....Bergman tényleg egyfajta "festõ" volt (miközben magát élete végéig színházi rendezõnek tartotta), tehát mi is a festmény lényege? (Akik ezt a topicot olvassák, nyilván hallották már sokszor): "ha lefestek egy vízesést, nem az a lényeg, mit látok én, vagy mit lát aki nézi. A lényeg az, hogy aki nézi, azt érezze amit én éreztem, amikor láttam."
Ilyen szempontból festõ Bergman, bár szerintem tényleg színházi rendezõ maradt, a legjobbjai a kamaradrámák (pl. a Csend is).
Dehát köteteket írtak már róla.
Lényeg: ne feltétlen próbáljunk mindenben egyértelmû szimbólumot látni. Inkább tartsuk szem elõtt Bergman alapkérdéseit (ami pl. a Csendben elõjön) Isten keresése, illetve itt már az Istenbe vetett hit elvesztése, a tétovaság, hogy vajon tehetünk-e valamit Isten nélkül, hogy Isten mennyire közönyös, és (késõbbi filmekben) hogyan hagyhatja Isten, hogy a családok tragikus végeket érjenek.
De persze ez csak egy látás a sok közül.
zski 2009 nov. 20. - 22:58:28
(12/15)
Azt persze elfelejtettem, hogy a címében valószínûleg szerepel a "csend" szó :)
Ezért is írtam itt.
zski 2009 nov. 20. - 22:56:57
(11/15)
Mindenkinek jó estét!
Tudna segíteni valaki egy film megkeresésében?
A lényege: egy házaspár néma lánya gyermekével hazamegy szüleihez... A többire nem emlékszem. :(
Azt hiszem, amerikai film.
Ha valaki találkozott már vele és emlékszik a címére, megköszönném a segítséget
M-il 2009 okt. 05. - 22:36:43
(10/15)
Lehet, hogy hülye kérdés de arra vagyok kíváncsi, hogy a filmben lévõ tanknak van e valami jelentése. nekem csak ez maradt kérdés
verdeleth 2008 jún. 22. - 13:32:51
(9/15)
Elsõre engem sem fogott meg, mint a trilógia többi darabja, de mégegy nézésre a hatása alá kerültem. Bergman világképének tipikus példája, mégis megismételhetetlen darabja, mint =majdnem( minden filmje
feketevipera 2008 febr. 10. - 20:01:52
(8/15)
Volt olyan Bergman-film, ami jobban tetszett, mint ez. Ennek ellenére ez sem volt rossz, mert érdekes kérdéseket boncolgatott.

SPOILER

Anna sem anyának, sem testvérnek nem jó. Jobban érdekli az éjszakai élet, mint a saját rokonai sorsa. A tragikomikus az, hogy Ester és Johan közelebbi kapcsolatot tud kialakítani az ismeretlen nyelven beszélõ emberekkel, mint Annával. Ebben a filmben létfeltétel az, hogy a történet egy idegen országban játszódjon, amelynek a nyelvét nem értik. Ugyanis paradox módon ez adja a pozitív ellenpárját az Anna-féle szeretet- és érzelemhiánynak, vagyis annak, hogy Anna képtelen megérteni õket.

SPOILER VÉGE
*Bátorszív* 2007 nov. 12. - 00:08:54
(7/15)
...Már korábban is szándékomban volt megemlíteni,-de idõhiány miatt ezt csak most teszem...;- , hogy Bergman ezen filmalkotásában, -- amely vitán felül állóan egy kihagyhatatlan, miserabilis meister-werk -- van egy mûvészileg kissé elhibázott belsõ monológ, melyet a halálos beteg nõvér huga mormol el magának, egy rendkívül drámai szituációban...;
Amiket mond, az a film filozófiai aspektusából teljesen helytálló, és megkapó; de egy lelkileg érzéketlen, és a mély ön-,és helyzet'elemzésre képtelen személy szájába adni, eléggé dirrekt módon, a rendezõ saját töprengését, gondolatait, mûvészetesztétikailag megítélve, helytelen volt...;
De kétségkívül, ez az egyetlen melléfogás a filmben Bergman részérõl...,((/))
laknerd 2007 nov. 11. - 12:06:27
(6/15)
most a DunaTv-n adják le sok filmjét Bergman-nak, ma lesz például ez is:)
Redfield 2007 aug. 07. - 10:40:10
(5/15)
Nem az összeset, csak jónéhányat. Van mit pótolnom, és ha nem köttetek új szerzõdést, vagy nem hosszabbíttatok, nem lesz netem valszeg október-novembertõl. Aztán utána végképp elesek a filmnézés lehetõségétõl.
Redfield 2007 aug. 06. - 23:01:07
(4/15)
Na ez a film sem semmi. Bár mégegyszer meg fogom majd nézni valamikor, mert nem vagyok benne biztos, hogy minden érzés kellõen átjött, de a hatás mindenesetre megvolt. Az alakítások itt is kitûnõek, azt hiszem Bergman-nek valóban jó ízlése volt a színészek / színésznõk terén. Ahhoz, hogy megértsük ezt a filmet, nagy mértékben tudni kell érezni is, átérezni. Azt viszont szerintem senki sem akarhatja igazán. :) De lényegében nagyon jó alkotás. Na megnézem: milyen ez a Suttogások és sikolyok... :)
zszoltan 2007 máj. 27. - 09:55:47
(3/15)
Szerintem is teljesen világgos, hogy "azt a jelenetet" nyilván könyvben olvastad. (És 'errõl a jelenetrõl' beszéltél, ahogy Newcastle United leírta a filmbõl 'idézve'.) De lehet, hogy csak én vagyok túl precíz...
Newcastle United 2007 máj. 26. - 16:11:04
(2/15)
Értettem elsõre, tudom hogy nagy Bergman olvasó lettél.:)
Newcastle United 2007 máj. 23. - 18:35:24
(1/15)
Huhh, katartikus alkotás. A hideg rázza tõle az embert, fõleg amikor néhol a saját életünket is felfedezzük benne. Nagyon jól leírtad a film értékeit, talán még a folyamatos Isten keresést lehet kiemelni, ami Bergman egész életmûvét meghatározta. De Isten itt is csendben van...
Bennem az a jelenet marad meg a legjobban, amikor a fõszereplõ nõ azt mondja a számára vadidegen férfinak, akivel teljesen más nyelvet beszélnek, hogy a legjobban vele érti meg magát. Nehéz ezt a jelenetet leírni, aki látta a filmet az biztosan tudja, hogy mire gondolok.