Dolák-Saly Róbert a L’art Pour L’art Társulat alapító tagjaként már 1986 óta gondoskodik arról, hogy időről-időre átértékeljük a humor fogalmát. Pandacsöki Boborján, Anti bácsi, Naftalin Ernő és Igazságos Izom Tibor szellemi atyja a héten ünnepelte 68. születésnapját, ezért most méltatlanul ritkán emlegetett produkcióiból készültünk egy válogatással.
Anti bácsi udvarol
Az alábbi jelenet eredetileg a Megengedett sebesség című műsor részeként ment le az M1-en 1989-ben: a tisztességben megőrült Anti bácsi prototípusa (aki ekkoriban még a Parittya bácsi nevet viselte) a Nagy Natália által alakított pénztárosnőnek udvarol. És bár úgynevezett érzelmei nem lelnek viszonzásra, a sorbanállók – köztük Besenyő István 1.0 – egyre erősebb kényszert éreznek, hogy meglincseljék az öregurat.
Jön a medve
A Társulat 1989-es alkotása olyan, mint egy vizsgafilm Terry Gilliam és David Lynch koprodukciójában: egyszerre bizarr, nyomasztó és ultravicces alkotás, melyben Dolák-Saly több szerepben is feltűnik. Bár karakterei már itt is meglehetősen heterogének, egy közös pont mégis van bennük: senki nem szeretne velük azonosulni. Fudaraku László buszsofőr, Holmárcsik Béla bérletügyi előadó, illetve a farkasember-szemöldökű zöldséges egyaránt mérsékelten szerethető figurák, nem is beszélve a halmozottan hátrányos helyzetű, portás-zombi Anti bácsiról.
Nyelvművelők magazinja
A fejlábú ösztönlények után következzék egy tősgyökeres értelmiségi dr. Alfréd Emil professzor személyében, aki olyannyira merész felfedezésekkel állt elő a magyar nyelv területén, hogy mindeddig egyetlen követője sem akadt. A jelenet 1995-ben került adásba a Vastyúk is talál szeget-sorozat 8. részében, és Nagy Natália elmondása szerint alig kétperces hossza ellenére is igen-igen nehéz szülés volt, mivel folyamatosan elröhögték azt.
A bűvész
A rossz Dolák-Saly-dal ritka, mint a zsugorfóliázott dodó madár, már csak ezért is a bőség zavarával küzdöttünk azzal kapcsolatban, hogy melyik szerzeménye szerepeljen válogatásunkban. A bűvész mind szövegileg, mind zeneileg mestermű, ugyanakkor – szégyenszemre – kevésbé közismert, mint a Lila liba vagy a Szerelmi vallomás. Nem mellesleg a Csirkebefőtt című 2003-as szilveszteri L’art Pour L’art-műsor egyik betétdala volt.
Kalandvetítés: Légy ló mindhalálig
Leopold porondmester – Pandacsöki Boborjánhoz hasonlóan - progresszív és látványos személyiségfejlődésen esett át az évek során: a kezdetben komótosan raccsoló karakterből egy harsány fejhangon, sipákolva raccsoló figurává vált. A következő történetet – megindító jellegét a végletekig fokozandó – immár ebben a hanghordozásában narrálja a Budapesti Bábszínházban:
Nyálcika és Néhai néni
A közhiedelemmel ellentétben nem Tompika volt az egyetlen speciális kisfiú a Társulat karakterei között: Nyálcika először az Anyám tyúk, avagy az ember tragédia című színházi L’art Pour L’art-esten tűnt fel, mint megnyerő szemléltetőeszköz az alternatív gyermekneveléshez, majd a Szászi Móni által játszott, csupaszív Néhai nénit faggatta mélyfilozófiai kérdésekről.