Az RTL új napi sorozata, a Dobó Kata és Árpa Attila főszereplésével készülő Pokoli rokonok forgatásán jártunk, ahol szó szerint betekinthettünk a díszletek mögé.
A „betekinteni a díszletek mögé” kifejezésnek egy forgatáson rendszerint nincs semmi értelme, mert a díszletek mögött nincs semmi, csak egy gazos üres telek vagy egy bazi nagy stúdió egyik folyosója. Maga a díszlet az, ami izgalmas! A Scripted Productions Csillaghegyi úti stúdiójában jártunk a stáb, valamint a producerek meghívására, ahol a belső és a külső díszletek is felépültek, és ahol már hosszú hetek óta forgatták az RTL új napi sorozatát, a Pokoli rokonokat. Ha a Scripted Productions név ismerősen cseng, az nem véletlen. Hámori Barbara és cége mögött több nagy siker is áll, mint a Drága örökösök vagy a Keresztanyu – amiket már csak azért is érdemes megemlíteni, mert akárcsak a Pokoli rokonok, ezek is egy-egy horvát sorozat magyarításaként születtek meg.
A forgatáson jó dolga volt az újságíróknak, mivel golfkocsival furikáztak minket kis hazánk legnagyobb területű és legnagyobb szabású díszletei között, és még a showrunner Hámori Barbarával is összefuthattunk. Kaptunk két idegenvezetőt, Adányi Alexet és Varga Ádámot a fiktív kisvárosban, a mediterrán beütésű Pantallóson. Ide érkezik a történet szerint a jobb napokat látott, a pesti luxushoz szokott Guba család, Dobó Kata és Árpa Attila (ők egyébként ötödször játszanak házaspárt), valamint gyerekeik, Pásztor Virág (a Barátok közt egykori Berényi Timije) és a gyakran (civilben és a szerepben is) csipkelődő Adányi Alex. Merthogy a család elbukta a vagyonát, és vissza kell költözniük a rokonokhoz Pantallósra, ahol akaratlanul is jól felkavarják az állóvizet. Meg is nézhettük kívülről a tehetős rokonok mutatós, arisztokratikus berendezésű házát, és a mellette álló elhanyagolt romot, ahová Gubáék költöztek. De persze mindkettő csak egy homlokzat, ajtajuk a semmibe vezet, akárcsak a kisváros díszletfőterén álló fogadó, a polgármesteri hivatal, a rendőrség vagy a kőfaragó műhely. Vicces egyébként, hogy a közeli víztorony annyira magas, hogy bizonyos felvételekbe a legnagyobb erőfeszítések ellenére időnként csak belógott.
Az egyik idegenvezetőnk, a mindig vidám Varga Ádám karaktere, Zalán munkahelye a kőfaragó műhely. Ő és a Guba család elkényeztetett ficsúrját játszó Adányi Alex szerelmi vetélytársak, mindketten a kisváros orvosnőjére (Juhász Jázmin) hajtanak – bár a két fiatal színész különben régi barát –, aki egyébként a polgármester lánya. Nem állítom, hogy teljesen átláttam a helyi viszonyrendszereket, ki kinek az apja, főnöke, nagybátyja – de ebben a készítők szerint amúgy is lesznek csavarok –, mert lefoglalt az idegenvezetés a belső díszletben, a nagyjából 1100 nm-es díszlethangárban. Ami nyáron borzasztó forró volt, hiába hűtötték, de látogatásunkkor már elviselhető volt a klíma. Itt található minden, ami a külső díszletek mögött van a történet szerint, és még sok minden más, mint például az öltöztetők és a technikai bázis. Ami pedig nem itt van, az néhány átalakított konténerben található pár méterrel arrébb, mint a vágók stúdiója, ahol folyamatosan dolgoznak az éppen felvett anyagokkal.
A hangárban új szakkifejezést tanultam meg: ez a redress, ami annyit tesz, az adott díszlet átalakítható aszerint, milyen jelenetre van szükség benne. Az itt kialakított legtöbb helyiség fix amúgy, gyakran használt állandó díszlet, mint az orvosi rendelő, az egyes szereplők szobái (természetesen az egyéniségükhöz megfelelően berendezve), a rendőrség fogdája, vagy a fogadó belseje, ami tulajdonképpen egy kocsma. Ez utóbbit Varga Ádám sorozatbeli anyukája (Ullmann Mónika) viszi, ezért Ádám mellékállásban csapos nála, amit szépen ki is tanult. Az külön vicces, hogy mivel nem szerepeltethetnek valódi italmárkákat, minden palack kamu, de igazinak tűnő címkéket kapott a pulton és a polcokon, ahogy „hamis” iratokat és papírpénzeket is használnak, méghozzá jó sokat.
Azt is pontosan meg tudom mondani, hogy kellékpénzből 2500 darab, kellékdokumentumból 200 készült, mert kaptunk egy prezentációt Pantallós „kultúrtermében”, ahol az is kiderült, hogy a produkció 76 színészt foglalkoztat – ebből 24 a fő- és mellékszereplő -, illetve 2945 felvett vagy akkor felvételre váró jelenet volt.
Megtudtuk azt is, hogy a főcímzenét a jó nevű zeneszerző, Czomba Imre komponálta,
és megnézhettük a film első beharangozóját, ami elsősorban a Guba család bukását mutatja be. Ennek köszönhetően silány körülmények között kell élniük Pantallóson, és itt jegyzem meg, hogy a régies pantalló szó nadrágot jelent. Azt is hozzáteszem, hogy a produkció nyilvánvalóan erre a díszletre a legbüszkébb, Gubáék régi-új otthonára, amely a retro ízléstelenség mintapéldája. A hatvanas-hetvenes évek legcsúnyább tárgyaival rendezték be, és itt ne valami divatos vintage cuccokra gondoljunk, hanem tényleg ócska dolgokra, amiket a berendezők jó eséllyel egy kőbányai lomtanítás során szedtek össze, de van itt az – azóta felkapott – ún. koronavírusos porcelánkészletből is.
Dobó Kata láthatólag megszerette mindezt, mert az egész „családból” ő mozgott itt a legotthonosabban – a többiek kevésbé voltak lelkesek. Igaz, ez a történet nem is arról szól, hogy ők olyan pompásan érzik magukat lepukkant új otthonukban.
Az RTL új napi sorozata január 2-től kerül adásba