A nálunk csak 1980-ban, Tordy Géza magyar hangjával bemutatott Petrocelli ismertette meg a hazai közönséggel a „jogi ” sorozatok világát, ha magát a jogrendszert nem is vették benne komolyan.
Az ötven éve, 1974-ben bemutatott Petrocelli címszereplője, a bostoni születésű, olasz gyökerekkel rendelkező, a Harvardon végzett ügyvéd, Anthony J. Petrocelli – egyszerűbben Tony Petrocelli – egy kitalált arizonai kisvárosban, San Remóban praktizál. Nem minden előzmény nélkül, persze. A tévéfilmsorozat egész estés előzménye a Sidney J. Furie rendezésében 1970-ben forgatott, Az ügyvéd (The Lawyer) című bűnügyi film volt, amelyben Tony Petrocelli szerepét már Barry Newman játszotta. A filmet az 1954-es Sam Sheppard gyilkossági ügy és az azt követő hosszas tárgyalássorozat ihlette, amely végén a felesége meggyilkolásával vádolt orvost, aki tíz évet töltött börtönben, végül – ügyvédje szívós munkájának köszönhetően –felmentették. Petrocelli négy évvel később visszatért az Éjszakai játékok (Night Games) című, 90 perces tévéfilmben, ami egyfajta pilotepizódként is szolgált, mivel úgy döntöttek, Petrocelli megérdemel egy saját sorozatot.
A két évadot megélt sorozat ötvenperces epizódjaiban egy-egy eleve vesztésre álló ügyben vállalja el a vádlott jogi védelmét, s Pete Ritter magánnyomozó – eredetileg helyi farmer – segítségével nyomozást folytat védence érdekében. A szériának mindössze három állandó szereplője van: Petrocelli, az őt mindenben támogató felesége, Maggie Petrocelli (Susan Howard), valamint segédje, a volt zsaru Pete Ritter (Albert Salmi). A sorozat egészén végigívelő komikus háttérmotívum, hogy Petrocelli és felesége, a városka szélén álló lakókocsiban él, s szabadidejükben a soha el nem készülő házuk építésén fáradoznak, aminek a második évadban is csak az alapjai vannak meg.
Kincsek, amik nincsenek.
Tovább
A sorozat jellemző dramaturgiai eszköze, hogy a különböző, egymástól eltérő vallomások során flashback formájában a bűntény elkövetésének többféle verziója a képernyőn is megelevenedik: először az ügyész áll elő saját verziójával, majd a gyanúsított meséli el a történteket a maga szemszögéből, végül Petrocelli a tárgyaláson adja elő az események valódi változatát. Vagy legalábbis a vád megalapozatlanságát, mert az igazi „profi” jogi drámákhoz képest a Petrocelli annyira azért nem ásta bele magát az adott ügy finom részleteibe, annak büntetőjogi vonatkozásaiba vagy a jogi precedensekbe – ezért is meglepően sok az akció –, de azt akkor senki nem kérte rajta számom.
A sorozat sikerének a titka persze Petrocelli alakja volt, akinek megvoltak a saját nagyon is esendő vonásai. Visszatérő elem, hogy mindenáron igyekszik elbliccelni a parkolási díjat, például a parkolóórákra húzott hivatalos jelzésnek látszó vászonzacskójával, mintha nem működnének, vagy egy felirattal autóját bűnjelként vagy más okból jogosan ott parkolóként állítja be.
A karakter persze tényleg passzolt a színészhez:
a tavaly májusban, 91 évesen elhunyt Barry Newman, aki eredetileg antropológusnak, majd zenésznek készült, az 1971-es, ma már kultikusnak számító Száguldás a semmibe című akciófilmmel csinált magának nevet – olyan rendezők kedvence, mint Spielberg vagy Tarantino –, a női főszerepet játszó Susan Howard pedig nem csak innen lehet ismerős. A Dallasban nyolc éven át ő alakította Donna Culver Krebbst, Ray feleségét. Howardot a Petrocelliben nyújtott alakításáért Golden Globe-ra és Primetime Emmy-díjra is jelölték.
Természetesen voltak „vendégművészek”: az Ördögi kör című epizódban William Shatner volt Petrocelli ügyfele, de itt Harrison Ford is játszott. Az ismertebb nevek között ott volt David Huddleston, John Marley, Louis Gossett Jr., Mark Hamill, John Saxon, Victor French, Katherine Helmond. Petrocelli 1980-ban tűnt fel először a magyar tévében, ahol a címszereplő magyar hangját Tordy Géza adta, és hamar rendkívül népszerűvé vált – akárcsak a hozzánk eljutó szinte minden korabeli amerikai sorozat. Annyira népszerűvé, hogy sokak szerint ez ihlette a Székhelyi József főszereplésével készült Kémeri (1985) című sorozatot – igaz, az jóval korábban játszódik, ráadásul a magyar történelem számos mozzanatához kapcsolódik.