A Trafó besokallt Vajdai Vilmos viselkedése miatt.
A napokban jelentek meg olyan plakátok, melyeken a Trafóban játszott TÁP színházas előadások láthatók, rajtuk hatalmas „LETILTVA” plecsnivel. A Facebookon még a következőt is írták: „A legnehezebb órákban így támogatnak minket.” A valóság azonban az, hogy a Trafó – mint befogadó színház – csak azokat az előadásokat vette le műsorról, melyeket Vajdai Vilmos rendezett. Ennek oka pedig a rendező állítólagos minősíthetetlen viselkedése a színház dolgozói felé.
„A Trafó április 15-én felfüggesztette Vajdai Vilmossal az együttműködést 2024. hátralévő részére. Nem a TÁP Színház előadásai, hanem a Vajdai Vilmos által rendezett előadások kerültek ki az intézmény programjából. […] A kétezres évek közepén Vajdai Vilmossal a Trafó munkatársaival alkalmazott kommunikációs stílusa miatt egyszer már felfüggesztettük a munkakapcsolatot pár évadra.” – áll a Trafó Facebook-bejegyzésében.
Dézsi Fruzsina, a TÁP Színház volt produkciós és gazdasági vezetője a Revizoron hosszan írt az esetről, és kiemelte, hogy a színházi háttérdolgozókat senki sem védi meg, és a kialakult zsenikultusz csak még jobban háttérbe szorítja őket:
„érdemes volna meglátnunk, hogy a hatalmi pozíció automatikus kiutalása az elismert, adott esetben zsenikultuszt is élvező művészeknek jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a színházi szférán belül számos munkakör leértékelődjön, hovatovább láthatatlanná váljék. Ez pedig létrehozza az alkotás paradoxonát: a végeredmény tökéletesen elfedi a háttérdolgozók (a műszaki apparátus, a rendezőasszisztens, az öltöztető, a nézőtéri felügyelő, a programkoordinátor, produkciós vezető, és a többi) befektetett munkáját, holott az ő kiemelkedő szakértelmük nélkül aligha valósulhatna meg az utóbb műalkotásként tételezett produktum.”
Dézsi felteszi a kérdést, hogy „a művészi zsenialitás ideológiája vagy a dolgozók biztonságos munkakörnyezete és mentális egészsége a fontosabb?” a kialakult helyzet, és az, hogy a Trafó szakított Vajdaival, egyértelműen azt mutatja, hogy a válasz az utóbbi. Ráadásul a Trafó, az eset egyik pozitív következményeként a FESZ és a Színházi Dolgozók Szakszervezetével közösen egy magatartási kódex megfogalmazását szorgalmazza.