Ezeket a sorozatokat nézd októberben a Netflixen!

A Szex és New Yorkra hajazó csajszériától kezdve gótikus horroron át fontos társadalmi témákat súlyos vagy épp ellenkezőleg, könnyedebb formában feldolgozó műsorokig ebben a hónapban is lesz miből választaniuk a streamelős óriás előfizetőinek.

Emily Párizsban

Október 2-án került fel a Netflix kínálatába, azaz akár azonnal elkezdhetjük nézni a Szex és New York ötletgazdájaként ismert Darren Star új sorozatát. A korábban a Tükröm, tükrömben vagy az Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitványban látott Lily Collins (mellesleg Phil Collins lánya) főszereplésével készült tízrészes szériáról annak idején azt írtuk, olyan, mintha Carrie Bradshaw a Szex és New York végén SPOILER! mégis Párizsban maradt és megfiatalodott volna, hiszen az új sorozat egy egészen más generációt mutat be.

A főhősnő egy húszas éveiben járó chicagói marketinges lány, akit a munkahelye Párizsba küld, hogy ő legyen az általuk felvásárolt francia divatcég közösségi médiás tanácsadója. A franciák vegyes érzelmekkel fogadják a lány „amerikai nézőpontját”, ami sok kínos/vicces szituációhoz vezet. Emily persze barátságokat is köt az új környezetben, és mivel a szerelem városában járunk, nyilván kinéz neki egy kis románc is.

A Bly-udvarház szelleme

Október 9-től lesz streamelhető A Bly-udvarház szelleme című kilenc részes horrorsorozat, ami a nyolcvanas években játszódik, és arról szól, hogy az előző au-pair tragius halála után egy angol úr egy fiatal amerikai lányt bérel fel, hogy vigyázzon az unokahúgára és az unokaöccsére. Ha a sztori ismerősen cseng, az nem a véletlen műve, hiszen Henry James A csavar fordul egyet című 1898-as gótikus kísértethistóriájának a laza remake-jéről van szó, amelynek már számos feldolgozása készült a film- és tévétörténelem során.

Ezúttal azonban nem kisebb név jegyzi az adaptációt, mint Mike Flanagan, aki olyan horrorfilmekkel tette le a névjegyét, mint a Gerald's Game című Stephen King-adaptáció vagy a Ragyogás folytatásaként készült Álom doktor, ezenkívül ő az ötletgazdája egy korábbi sikeres Netflix horrorsorozatnak, a 2018-as A Hill-ház szellemének is. A Bly-udvarház szellemét egyébként A Hill-ház szelleme egyfajta folytatásának szánják, így több szereplő is visszatér benne a korábbi szériából – például Henry Thomas, aki alaposan megnőtt az E.T. kis Elliottjának megformálás óta.

Social Distance: Távol, mégis közel

Október 15-én debütál a Narancs az új fekete alkotóinak nyolcrészes tragikomikus antológiasorozata, amelynek az a különlegessége, hogy teljes egészében karanténkörülmények között forgatták a koronavírus miatt még tavasszal bevezetett kijárási korlátozások ideje alatt. A sztori pedig maga is a világméretű Covid-járvány első hónapjaiban játszódik, és azt mutatja be, hogyan tudják tartani egymással a kapcsolatot a vírus miatt egymástól elszakadt rokonok és barátok. A Social Distance: Távol, mégis közel megmutatja ennek az egészen újszerű helyzetnek a vicces és az árnyoldalait is, miközben azt nézzük (csak profi színészek előadásában), amit a saját életünkben is gyakran láttunk az elmúlt hónapokban: Zoom hívásokat és Facetime beszélgetéseket.

Grand Army

Az október 16-án érkező tízrészes Grand Armyt már megelőzte a híre, hiszen – ahogy azt mi is megírtuk – a súlyos társadalmi témákat középiskolai közegben boncolgató alkotás írói csapatának három kisebbségi tagja is otthagyta a produkciót a nem megfelelő bánásmód miatt. Ming Peiffer forgatókönyvíró arról számolt be, hogy a shwrunner és ötletgazda, Katie Cappiello rá akarta kényszeríteni a csapat fekete tagját, hogy vágassa le a haját, a latin-amerikai szerzőnek pedig kevesebb fizetést akartak adni. Amikor a három forgatókönyvíró megpróbálta a cselekményt olyan irányba terelni, hogy ne legyen a fekete hőshöz kapcsolódó történetszálból „nyomorpornó”, a produkció vezetői érzelmileg bántalmazták őket – ezért inkább felmondtak.

Ilyen előzmények után ugyan nehéz szimpátiát érezni a Grand Army iránt, de azért adjunk neki egy esélyt, hiszen fontos témákról beszél. A már említett Katie Cappiello saját 2013-as színdarabja, a Slut: The Play adaptációjáról van szó, de az előzetes alapján az alkotók alaposan továbbfejlesztették a „ribancszégyenítés”-ről szóló drámát, és olyan további súlyos problémákat is hozzátettek, amivel sajnos szintén szembesülnie kell a mai amerikai tinédzsereknek, azaz a rasszizmust, a társadalmi igazságtalanságot vagy az iskolai erőszakot, az iskolai lövöldözéseket – mindezt öt tizenéves figuráján keresztül, akik Brooklyn legnagyobb állami középiskolájába járnak.

A vezércsel

Habár a sakk világáról elsőre nem pont a végtelen izgalmak jutnak az eszünkbe, ez az október 23-án érkező hétrészes sorozat egy cseppet sem tűnik unalmasnak, hiszen az egyik legizgalmasabb fiatal színésznő, Anya Taylor-Joy (A boszorkány, Széttörve, Üveg, Emma, Az új mutánsok) főszereplésével készült. Taylor-Joy egy fiatal sakkfenomént játszik, Beth-t, aki még árva gyerekként döbbent rá, hogy a sakkban visszanyerheti az elveszített irányítást, így az az élete értelmévé vált. Beth számára azonban a játék mégsem jelent elég menekülést, így a nyugtatókhoz és az alkoholhoz nyúlt. Történik mindez az ötvenes években, amikor az amerikai lánynak hamarosan a világ legjobb játékosával kell megküzdenie a Szovjetunióban. A nemsokára magyar nyelven is megjelenő Walt Tevis-regény alapján készült szériát nem kisebb név adaptálta kisképernyőre, mint Scott Frank, a Szóljatok a köpcösnek!, a Mint a kámfor, a Különvélemény és a Logan – Farkas forgatókönyvírója.


(via IndieWire)