A Netflixen hagyományosan erős a skandináv felhozatal, van miből válogatni!
Szabadíts meg (2024)
A migránsoktól rettegő nyugdíjasoknak ajánljuk ezt a sorozatot, akiknek egy ismerőse hallotta egy ismerősétől, hogy Svédországban ki sem lehet menni az utcára, akkora lett a bűnözés! Mert valóban, nagyrészt bevándorlókból álló bandákról van szó, ahová két tinit szerveznek be – részben azért, mert életkoruk miatt nem büntethetők,
sok mindent el lehet velük vitetni.
A két fiúnak, Billy-nek és Doggénak egy erőszakos világgal kell szembenézniük, és mindkettő másképp reagál erre a helyzetre: az egyikük maximálisan él a lehetőséggel, a másikukban kételyek támadnak...
Egy részed (2024)
A héten a kínálatba kerülő tinidráma hőse a 7 éves Agnes (Felicia Maxime), aki egész életében népszerű nővére, Julia (az énekesnő Zara Larsson) árnyékában élt, akire folyton irigykedett, de egy tragédia után minden a feje tetejére áll. Miközben egy iskolai darab meghallgatására készül,
a lánynak rengeteg dolgot újra kell értékelnie az életében:
a barátságait, az édesanyjával való kapcsolatát, a szerelmi életét és még sok minden mást. Eközben a tragédia részleteire és az azzal kapcsolatos felelősség kérdésére is lassan fény derül. Az első rendezését készítő, régi svéd filmes dinasztiából érkező Sigge Eklund munkája garantáltan sokakat fog megríkatni.
Lopás (2024)
Ann-Helén Laestadius svéd gyerekkönyv-író 2021-ben jelentette meg az első krimijét Stöld címmel, amelyet idén dolgoztak fel a Netflix számára, és ami úgy működik, mint egy neo-western, csak itt az indián őslakosok helyett a számiknak – akiket sokan lappokként ismernek - gyűlik meg a bajuk a territóriumuk szomszédságában élő többségi társadalommal. Akik közül valakik orvvadászként lövik ki sorra a számi életmódot meghatározó rénszarvasokat, ráadásul a közelben egy bányát is meg akarnak nyitni.
Csak egy valaki hajlandó kiállni a közösségért,
a tanítónő Elsa (Elin Kristina Oskal), aki egy okostelefonnal és puskával felfegyverkezve kezd el nyomozni a rendőrség helyett a rénszarvasaikat tizedelő idegenek után.
Látszólag normális (2023)
Szintén svéd sorozat, de teljesen más közegben játszódik a címével is sokat sejtető Látszólag normális, amit Mattias Edvardsson azonos című könyvéből forgattak. Amelyben egy látszólag tökéletes család világa darabokra hullik, amikor egy sokkoló gyilkosság kapcsán bebizonyosodik, hogy borzalmas tettekre is képesek, hogy megvédjék egymást. Ugyanis egy 19 éves lányt vádolnak meg azzal, hogy
meggyilkolta a nála jóval idősebb, harmincas éveiben járó pasiját.
Két klasszikus krimi-kérdésre várjuk a választ: tényleg ő tette-e, és miért kellett a férfinak meghalnia, de az események láncolata egy jóval korábbi nemi erőszakkal indul el.
A Látszólag normális egy olyan gyilkossági ügy hátterét mutatja be, ami nagyon mélyre vezet a szülői felelősségvállalás kérdésében.
Tovább
Egy és fél nap (2023)
Fares Fares, a skandináv krimik állandó szereplője - lásd Q ügyosztály - rendezőként mutatkozott be, és egyszerre rakott az asztalra egy nagyon emberséges túszdrámát és egy sötét krimit. Amiben egy ideges, svédnek cseppet sem látszó férfi (Alexej Manvelov) sétál be egy rendelőbe, és az ott dolgozó feleségével akar beszélni, majd pisztolyt ránt elő, amit a nő (Alma Pöysti) homlokának szegez, de már nem tud vele távozni, mert kiérkeznek a rendőrök. Egy Simon nevű rendőrtiszt (Fares) vállalkozik a túsztárgyalásra, bár még sosem csinált ilyet, és hamarosan eléri, hogy a férfi elengedjen mindenki mást –
„Nem is értem, mit keresnek még itt”
-, teszi hozzá zavartan a túszejtő. Aki aztán eléri, hogy egy kocsit kapjon, amit Simonnak kell elvezetnie díszes rendőri kísérettel a nő szüleinek vidéki házához, ahol a kislányuk van. Sejthető, hogy a nehézségek csak most kezdődnek, ahogy a válásuk okai is hamar előkerülnek – természetesen mindkét fél sérelmeivel együtt.
A mélység (2023)
Csak nemrég került a kínálatba, de világszerte remek kritikákat kapott a svéd katasztrófafilm, amely valós helyen játszódik, valós, de kissé kiszínezett történetet mesélve el. Miközben Kiruna városa süllyed – az épületek nagy részét a valóságban is pár tucat kilométerrel arrébb költöztették -, Frigga (Tuva Novotny) a világ legnagyobb földalatti vasérc bányájának biztonsági főnökeként
a munkája és a családja között őrlődik.
Az egész azzal kezdődik, hogy néhány ittas tini lezárt területre bejutva egy óriási repedést fedez fel – hogy szépen bele is zuhanjanak- , miközben a város utcáin egyre furcsább dolgok történnek. Döntést azonban senki sem akar hozni, mert túl nagy a felelősség.
Köszönöm és sajnálom (2023)
Lisa Aschan, aki rendszerint a felelősséget nehezen vállaló fiatal nőkről készít keserédes vígjátékokat – lásd Szenvedélyes versengés vagy Hívd anyát -, most egy rendkívüli helyzetből hozott ki valami különlegeset. A terhessége késői szakaszában hirtelen egyedül maradt Sara (Sanna Sundqvist) váratlan mentőövet kap, amikor megérkezik hozzá Linda (Charlotta Björck), az elhidegült nővére. Van mit megbeszélniük, van mit helyrerakniuk, miközben egyre közelebb a szülés időpontja, és nyilván a baba jövőjén is el kell gondolkodniuk. Megható és fanyar humorú darab.
Ehrengard – Egy csábítás története (2023)
Bille August (Bille August) kosztümös szatírájában egy önjelölt szerelmi szakértő megpróbál megtanítani egy félénk herceget a csábítás művészetére, de a terv visszafelé sül el, ami botrányhoz – és váratlan románchoz – vezet. A Hódító Pelle (1987) című alkotásával a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díját elnyerő August, aki Karen Blixen utolsó elbeszéléséből készített könnyed kosztümös romantikus komédiát. Amely
meglepően hasonít történetében a Veszedelmes viszonyokra,
és ahol a csábítás eszköze és alapköve egy nagy műgonddal megfestett portré, és ahol a szerelmet és az udvari intrikát lehetetlen egymástól elválasztani.
Egy gyönyörű élet (2023)
Mehdi Avaz filmje egy régi klisét dolgoz fel, a frissen felfedezett nyers tehetség történetét, aki előtt megannyi lehetőség, kísértés és veszély áll. Amikor egy zenei producer felfedezi egy fiatal halász rejtett tehetségét, a halásznak el kell döntenie, hogy vállalja-e a sztársággal – és a szerelemmel – járó megpróbáltatásokat. A bevezetőből talán kiderül, hogy
a film erőssége nem az eredetisége, de nagyon kellemes meséről van szó,
amit nagyrészt a főhőst alakító Christopher Lund Nissen vagyis művésznevén Christopher visz el a vállán, énekes létére meglepően jó színészként.
Az ápolónő (2023)
Az azonos című könyv alapján készült sorozat Dánia egyik legszenzációsabb büntetőügyét dolgozza fel, a Nykøbing Falster kórházban történt halálesetek igaz történetét. Hősnője, Pernille (Fanny Louise Bernth) új diplomás nővérként indul a pályán, új munkahelyén találkozik Christinával (Josephine Park), a sürgősségi osztály legjobb ápolónőjével, aki már rengeteg életet mentett meg. Ahogy a két nő összebarátkozik,
Pernillének sok minden egyre furcsább lesz kolléganőjével kapcsolatban:
például az, hogy az általa megoldott krízishelyzetek mindig az éjszakai műszak során történnek – akárcsak az egyre szaporodó halálesetek -, és a nő labilis természete. A széria nagy erőssége a szikár, de cseppet sem unalmas történetmesélés, és persze a mögötte lévő hátborzongató igazság.