Mi vagyunk Azahriah - Ez a film akár rosszul is elsülhetett volna

Nem hagyományos zenés dokumentumfilm a Mi vagyunk Azahriah, hiszen kapunk hozzá egy "meseszálat" is, mégis az a legjobb rész, amikor a címszereplő énekelni kezd.

Mindig is azt gondoltam, hogy Azahriah "cigányosan" énekel, romásan hajlítgat, és miután megnéztem a róla szóló filmet, a Mi vagyunk Azahriah-t, már azt is tudom, miért. L.L. Junior miatt. Az ő lemeze volt, az, amit a kis Baukó Attila odahaza, az újpalotai lakótelepen elsőként meghallgatott – Majka lemezt kért, de Juniort kapott -, és egyben ez volt az első igazán komoly zenei hatás, amely érte. A film, amiben ennek megfelelően maga Junior is megjelenik, persze nem erről szól, hatásokról, életpályáról, karrierlépcsőkről, hanem arról, hogyan készült az énekes alig 22 évesen élete legnagyobb megmérettetésére.   

Forrás: Színfolt Film/Miskolczi Milán

 

Azahriah idén májusban zsinórban három teltházas koncertet nyomott le a Puskás Arénában - az elsőn 45 ezer néző volt, a másik két nap 47-47 ezer -, amire korábban egyetlen magyar előadó sem vállalkozott – ha vállalkozott is volna, jó eséllyel bebukta volna. Fel is kapta a fejét mindenki, akár szerette „Azit”, akár nem, az ekkor már szupersztár srác még szupersztárrabb lett,

mi pedig belepillanthatunk a nagyjából egyéves felkészülés különböző stádiumaiba a hatalmas terhelésre összeomló jegyértékesítéstől a színpadra lépésig,

és kapunk bónuszként egy kis mesét is. Amitől ez már nem egy szimpla zenés doksi lesz, hanem egy kicsit meta-élmény is. Azahriah ugyanis nem akar túl sokat szerepelni a saját filmjében, ezért castingolnak neki egy dublőrt (Ionescu Raul), aki tulajdonképpen megszökik a felelősség elől. Pontosabban a testébe költöző Azahriah keveredik el máshová, és fél, hogy nem tud majd fellépni, ami nyilván egy tudatalatti félelem kivetítése, ennyit még mi is tudunk a pszichológiáról.

Forrás: Színfolt Film/Miskolczi Milán

 

Ahol van félelem, ott kell lennie megnyugvásnak, ezt pedig egy szőke lány (Juniki Noémi) hivatott megjeleníteni, aki egy lemezboltban dolgozik, és tüllszoknyát hord a farmerje felett. Értem én, a külseje azt hivatott elmondani nekünk, hogy ő valamiféle mesebeli karakter, ne adj isten egy angyal, aki majd hazatereli hősünket, de én úgy érzem, ha valaki 6 éves kora után is tüllszoknyát hord, azzal bajok vannak. Nem mondom azt, hogy ez a szál teljes mértékben tévedés, csak azt, hogy nekem néha ingatag lábon állt, kicsit „megcsinált” lett. Ezt érezte a SZFE-n nemrég végzett forgatókönyvíró Előd Máté és Mazzag Izabella rendező, aki például Krúbinak csinálta a Szív videóklipet,

mert rendre kikacsintanak ránk, hogy ne tessék ezt komolyan venni.

Ezért van ott az Azahriah hasonmás castingon Thuróczy Szabolcs és Mucsi Zoltán, ezért magyaráz nekünk a bliccelésről Puzsér Róbert, és még Pintér Tibor is mond valamit, de belezavarodik. A már emlegetett L.L. Junior is ezért került ide populista polgármesterként – de mentségére legyen mondva, hogy (cigány)zenél is, méghozzá jól.

Forrás: Színfolt Film/Miskolczi Milán

 

Aki látta az itt producerként dolgozó Lévai Balázs olyan korábbi zenés dokumentumfilmjeit, mint a #Sohavégetnemérős (2016) vagy a Pécsi szál (2019), az tudja, hogy milyen könnyed hangnemre számíthat, de a látványosabb stíluselemek mögött ott van egy hagyományos portréfilm is, ami nem csak Azahriah-ról szól, aki, ha minden igaz, a bemutató után alkotói szabadságra megy. Fontos szerepet kap ugyanis az énekes menedzsmentje, Tóth Gergő és Tóth Kristóf, illetve az idén áprilisban, 36 évesen elhunyt Ferich Balázs is, akik ott voltak a tripla koncert mögött, akik kőkemény munkát vittek bele, és akik, nyilván praktikus okokból is,

a földön tartották az ötleteivel kissé elszállt énekest.

Háttérinfó: részben ezeknek az ötleteknek volt köszönhető, hogy a költségek a duplájára nőttek: a stáb eredetileg 800-900 milliós kiadással kalkulált, ez közel a kétszeresére, 1,4 milliárd forintra nőtt, de persze még így is volt haszon.

Forrás: Színfolt Film/Miskolczi Milán

 

Azahriah persze beszél is magáról – és énekel. Az előbbi teljesen hagyományos, bevett formátum, mégsem unalmas, az utóbbi meg tényleg jó. Én nem vagyok Azahriah rajongó: tehetségesnek tartom, de nem az én zeném, mégis iszonyú jó volt hallgatni. Van egy kicsit elvarázsolt jelenet: egy lapos háztetőn énekel egy szál gitárral, az tényleg a film fénypontja. Van egy rész, ahol hősünk arról beszél, hogy még youtuberként számára az volt a legnagyobb siker, ha azt érezte, meg tudott valakit szólítani, hatással volt az illetőre, hát rám ez a rész hatással volt.

Értékelés: 8/10