Akármilyen gondosan is dolgoznak egy filmplakáton, a kukacoskodó cenzor fennakadhat a részleteken, az obszcenitáson vagy a csonkolt testrészeken, de szeptember 11. is gyakran okolható!
Star Wars: A Jedi visszatér (1983)
Aligha volt egykoron az eredeti Star Wars trilógia záró darabjánál, az 1983-as A Jedi visszatérnél jobban várt film szerte a világon, és ezt a készítői is jól tudták. Jól fel is turbózták a marketingkampányt, és az első jelenetképek illetve teaser előzetesek már 1982 karácsonya előtt kijöttek. És kijött az első „felvezető” plakát is, amin a rég várt párbajt előlegezték meg Luke Skywalker és Darth Vader között, amire az egész történet ki van hegyezve, és még a design is csodásan nézett ki, de volt egy kis probléma. Még pár hónappal a bemutató előtt is a tervezett cím nem A Jedi visszatér volt, hanem Revenge of the Jedi, vagyis A Jedi bosszúja. George Lucas csak azután kapott a fejéhez, hogy a poszter kijött, hogy az egész bosszúállás nem éppen olyasmi, ami a Jedi-rend becsületkódexébe illik, és a kevésbé hangzatos „visszatér” szó kapott helyet, a plakátok pedig mehettek a kukába.
Fűrész II. (2005)
Amikor 2004-ben kijött a fillérekből készült Fűrész, pillanatok alatt akkora siker lett, hogy nem volt kérdés, hogy készüljön-e hozzá folytatás. És az sem volt kérdés, hogy a következő rész is olyan rafináltan szadista, kegyetlenül véres legyen, mint az első, és ehhez tökéletesen illett az első plakátterv is. Amin két elég rossz állapotban lévő, töredezett körmű emberi ujj volt látható a SAW vagyis Fűrész szó mellett – ja, és az ujjak le voltak vágva. Merthogy ők formázták a római kettes számot, de a besorolásért felelő szervezet nem értékelte a vizuális poént, és egy tollvonással betiltották a plakátot. Ami remek reklám volt a gyártó Lionsgate stúdió számára, ami azért még pár hétig árulta a posztereket, illetve csak vonakodva szólította fel az azokat használó mozikat a visszaküldésre, sőt, ők maguk egy darabig egy ugyanilyen, csak kevésbé oszladozó képet használtak fel. És ezt a trükköt minden következő résznél el is sütötték.
Zack és Miri pornót forgat (2008)
Bár a címben ott virít a „pornó” szó, Kevin Smith valójában egy nagyon kedves, nagyrészt illedelmes és cseppet sem erotikus kisugárzású romantikus vígjátékot rendezett Elizabeth Banks és Seth Rogen főszereplésével. Akik amúgy amatőr pornófilmet csinálnak, hogy ki tudják fizetni az albérletet, de ez csak részletkérdés, de a film plakátja megengedte magának azt a poént, hogy egymás mellett lévő képük alján egy-egy kobak teteje látszódjon, mintha éppen örömöt okoznának egymásnak. Ez nem ment át a cenzorokon - pedig Dane Cook egy évvel korábbi vígjátéka, A kabalapasi poszterén is ugyanez szerepelt, és ott még meztelen is volt a színész, de azt elfogadták. Cserébe Smith olyan pálcikaemberes rajzzal hozta ki az új plakátot, amin ez állt: „Seth Rogen és Elizabeth Banks olyan izgató filmet csinált, hogy csak ezt a rajzot mutathatjuk meg."
Silent Night, Deadly Night (1984)
A nyolcvanas évek közepén a csapból is az ún. slasher horror folyt, és minden élelmes producer a következő franchise lehetőségét kereste. Ezt tette Scott Schneid is, akinek szöget ütött a fejébe a koncepció: „Pszichó Mikulás!” – és gyorsan meg is csináltatta hozzá a nem túl eredeti, de korrekt módon összerakott és még vicces filmet is, amihez egy nagyon pofás, a részletgazdagság helyett inkább lényegre törő plakát készült – a legendás grafikus, Burt Kleeger munkája. Ezen egy Télapó ruhás figura bújik ki egy hófödte kéményből – baltával a kezében. A poszter ugyan átment a cenzorokon – a balta például nem volt véres -, de olyan számban tiltakoztak a mozik előtt a felháborodott szülők, hogy először csak a plakátokat, majd az egyébként sikeres filmet is eltüntették a filmszínházakból.
Pókember (2002)
Sam Raimi Pókember filmje örökké megváltoztatta a szuperhős filmes zsánert, és ezt nagyjából előre lehetett tudni. Várták is rendesen, és a marketing már 2001 nyarán megkezdődött, leglátványosabb eleme pedig egy kedvcsináló előzetes volt, amiben egy csapat profi bűnöző vakmerő rablást hajt végre, ahonnan helikopterrel menekülnek. A Pókembert végig nem is látjuk, ám a rablók a trailer végén fennakadnak egy hatalmas pókhálóban – amit a World Trade Center ikertornyai közé feszítettek ki. Nem sokáig futhatott a remek kisfilm, a szeptember 11-i terrortámadás után rögtön levették a műsorról, ahogy az első teaser poszter is eltüntették, amin a Pókember egy toronyház oldalán bámul a messzeségbe – a szemében pedig a tornyok tükröződnek vissza.
Péntek 13. - VIII. rész: Borzalom New York-ban (1989)
Nehéz a horrorfilmesek dolga, hiszen pont a film lényegét nem tehetik a plakátra, azt inkább érzékeltetniük kell. Pedig mire a Péntek 13 széria eljutott a 8. részig, a történetek rendszerint már nem a gyilkolászásokról szóltak, hanem azok idézőjelbe tételéről, hiszen ekkorra már a készítők sem vették túl komolyan önmagukat. Ennek megfelelően a nyolcadik rész plakátja is jókora kikacsintás volt a közönségre: a képen a hokimaszkos Jason Voorhees a jellegzetes "I heart NY" logót kaszabolja össze. És ebbe aligha köthetett bele bármelyik cenzor – nem is ez történt. A logót a New York-i Turista Hivatal jogvédette le, és ők abban a helyzetben voltak, hogy megvétózhassák a használatát – meg is tették.
Larry Flynt, a provokátor (1996)
Van abban valami mélyen ironikus és elgondolkodtató, hogy Milos Forman a szólásszabadságról és cenzúráról szóló életrajzi filmje plakátja is a cenzúra áldozata lett. Az első poszteren ugyanis a címszereplőt alakító mezítelen Woody Harrelson egy amerikai zászlót használt ágyékkötőként, de ha ez nem lett volna elég, krisztusi pózban volt kifeszítve egy mindössze egy bikinit viselő formás női ágyék előtt. Nem volt egy szép design, de nagyon hatásos volt – értik, szegény embert megfeszítették a véleményéért! -, annyira hatásos, hogy be is tiltották. Az új verzióban Harrelson arca volt látható a szájára tapasztott amerikai zászlóval – és ez nyilván egy kicsit az első poszterről is szólt.
Tini nindzsa teknőcök (2014 )
Egy dolog, hogy az első Pókember film készítői nem láthatták előre, mi történik majd 2001. szeptember 11-én, és megint más dolog, hogy évekkel később hogyan rongyol bele egy kreatív csapat ugyanebbe a hibába. A Tini nindzsa teknősök 2014-es élőszereplős feldolgozása esetében a dátum és a kép szerencsétlen találkozása okozott botrányt, a képen ugyanis a négy teknős egy éppen felrobbanó felhőkarcoló tetejéről veti le magát, miközben ott virít a dátum, szeptember 11.! Az elkövetők mentsége az, hogy a dátum az ausztrál bemutatót hirdeti, a megrendelő pedig a Paramount Pictures ausztrál részlege volt, de a kép másodpercek alatt felkerült a netre, onnantól pedig jött a gyors visszavonás és a sűrű mentegetőzés.