A stepfordi feleségek hiába volt sztárokkal teli remake, hatalmasat bukott. A Pluto Nash derékba törte Eddie Murphy karrierjét, de Jim Carrey kasszarrobantó filmjeihez is iszonyú drágán készültek folytatások – a gumiarcú komikus nélkül.
Szilveszter és újév napja hagyományosan a móka, a kacagás és a bolondozás időszaka, de ekkor szoktuk a nagy fogadalmakat is tenni azzal kapcsolatban, miket fogunk másképp csinálni az elkövetkezendő időszakban. Épp ezért gondoltuk jó ötletnek, hogy (a Looper hasonló tematikájú cikke alapján) bemutatunk egy csokorra való olyan vígjátékot, amely vicces volt ugyan, de annyira sokba került a stúdiónak, hogy később kétszer is meggondoltak a producerek egy-egy hasonló kaliberű pénzszórást.
1. Pluto Nash – Hold volt, hol nem volt... (2002)
A sci-fi filmek elkészítése sosem volt olcsó mulatság, hiszen igen sok pénz kell az űrhajók és az idegen lények látványos megvalósításához. Így volt ez a Pluto Nash – Hold volt, hol nem volt... című Eddie Murphy-film esetében is, amelynek az elkészítése nem kevesebb mint 100 millió dollárba került. Ennek ráadásul egy jelentős része az akkor
épp a karrierje csúcsán lévő színész 20 milliós sztárgázsija volt.
A rendező, Ron Underwood a magas gyártási költségek másik okaként a hosszadalmas és nehézkes előkészületeket jelölte meg (csak a forgatókönyv 22 éven keresztül íródott!), de arról is beszélt korábbi interjúiban, hogy a tesztvetítés után érkezett negatív reakciók miatt a Universal és a Castle Rock Entertainment kéthetes pótforgatást rendelt el, ami szintén jelentősen megdrágította a filmet. A Pluto Nash végül nemcsak a mozitörténelem egyik leghírhedtebb bukása lett, de tönkretette Eddie Murphy karrierjét is.
2. A stepfordi feleségek (2004)
A New York magazin már 2003 májusában arról számolt be, hogy az 1975-ös Stepfordi feleségek 2004-re tervezett remake-je óriási bajban van: a munkálatok eleve két hónapos csúszással folytak a tervezetthez képest, ráadásul a tesztvetítéseket követő negatív reakciók után pótforgatást kellett elrendelni. A cikk azt is megemlítette, hogy nehéz volt az elfoglalt Nicole Kidmant visszaráncigálni az újabb forgatási napokra, és ez valószínűleg nem is volt olcsó mulatság (a színésznő végül 15 millió dollárt vághatott zsebre a filmért).
Így viszont már nincs is mit csodálkozni azon, hogyan kerülhetett A stepfordi feleségek 2004-es verziója 100 millió dollárba.
A produkció persze mindig is drága presztízsprojektnek volt elkönyvelve (már az induló költségvetése is 90 millió dollár volt), de a Paramount stúdió nagyon bízott Kidman vonzerejében, valamint abban, hogy a film egy régi, ismert sci-fi új változata. Nem igazán jött be a számításuk...
3. A Maszk 2. – A Maszk fia (2005)
Az 1994-ben bemutatott A maszk akkoriban forradalmian újnak számító, parádés CGI-effektjei ellenére sem volt drága film – belegondolni is fura, hogy mindössze 18 millió dollárból készült. Ebből Jim Carrey fizetése mindösszesen 540 ezer dollár volt, az elsőfilmes Cameron Diaz pedig semmit sem nyomott a latba, hiszen akkor még ismeretlen volt Hollywoodban, beérte szerényebb honoráriummal is. A 2005-ös folytatás, A Maszk fia azonban igen drága, 100 millió dolláros produkció volt, holott ebben már nem is szerepelt az időközben ünnepelt világsztárrá lett Jim Carrey.
Így kisbabaként is állandóan megnyúltak a végtagjai, csüngött a plafonról és egy seregnyi olyan őrült akciót hajtott végre, amit csak drága CGI-effektekkel lehetett megvalósítani. A film ráadásul elég sok ideig készült (tizenegy év szünet telt el a két rész között!), így szinte borítékolható volt, hogy a drága folytatás már a kutyát sem fogja érdekelni.
4. Evan, a minden6ó (2007)
Miután a 2003-as A Minden6ó a maga 484 millió dolláros bevételével Jim Carrey karrierjének egyik legzajosabb kasszasikere lett, elkerülhetetlen volt, hogy legyen egy folytatása. Azt azonban valószínűleg senki sem gondolta, hogy a második rész Jim Carrey nélkül drágább lesz, mint az eredeti... A 2007-ben mozikba került Evan, a minden6ó persze eleve költséges produkciónak indult, hiszen a bibliai Noé és bárkája jól ismert viszontagságainak komikus feldolgozása volt Steve Carell főszereplésével, melyben számos drága vizuális effekt is fontos szerepet kapott: többek közt egy gigantikus, digitálisan megvalósított bárka, amely keresztülhalad a vízzel elárasztott Washington belvárosában.
A forgatás 140 millió dolláros költségvetéssel indult, ez az összeg azonban hamar 170 millió dollárra kúszott, többek között annak köszönhetően, hogy a stáb egy seregnyi valódi állattal dolgozott. A Universal stúdió persze megpróbált azzal érvelni a Varietynek és a többi szaklapnak, hogy egy ennyire elszállt költségvetés teljesen megszokott dolog egy blockbuster forgatásakor,
ám a film végül csak 174,3 millió dollárt termelt világszerte, ami nem sokkal lett több a gyártási költségeknél...
5. Gulliver utazásai (2010)
Peter Jackson King Kongját leszámítva Jack Black nem játszott soha olyan élőszereplős filmben, amelynek az elkészítése több mint 100 millió dollárba fájt volna. Ez alól az egyetlen kivétel a 2010-es Gulliver utazásai, egy 112 milliós költségvetésű blockbuster, amellyel a 20th Century Fox stúdió négy évvel korábbi kasszarobbantó családi mozija, az Éjszaka a múzeumban sikerét akarta megismételni.
Fogj egy híres komikust, helyezd át valami izgalmas, de családbarát környezetbe, vedd körül mókás CGI-figurákkal, és kész is a karácsonyi szezon legnagyobb kasszasikere!
Csakhogy míg az Éjszaka a múzeumban összköltségvetése 110 millió dollár volt, a Gulliver utazásai esetében 112 millió dollárig meg sem állt a cech. És miközben Ben Stiller lazán kitermelte az 574 milliós összbevételt, Jack Blacknek jóval szerényebb, 237 milliós jegyeladás jött csak össze. Így aztán a múzeumos franchise-zal ellentétben nem is készült több Gulliver-film (holott Jonathan Swift híres karaktere nemcsak Lilliputban, de az óriások és a nyihahák országában is járt).
6. Pancser Police (2010)
Ez volt a legelső 100 millió dollárba kerülő Will Ferrell-vígjáték (összehasonlításképp: a Taplógáz 72,5 millió dollárból, a Tesó-tusa pedig „csak” 65 millióból készült), ami nem is csoda, hiszen sokkal több akciójelenetet tartalmazott, mint a komikus korábbi filmjei. Már rögtön a nyitójelene is olyan volt, mint valami Michael Bay-blockbuster – az ilyesmi pedig bizony igen sokba kerül. A büdzsét emellett az is alaposan feltornázta, hogy míg mások jellemzően Kanadában forgatják le a New Yorkban játszódó filmeket, a Pancser Police-t tényleges a Nagy Alma utcáin vették fel. Aztán ott van még ugyebár Will Ferrell és Mark Wahlberg vélhetően nem szerény összegű fizetése is... Mindezt figyelembe véve máris rögtön érthetővé válik,
miért lett ez a vígjáték jóval drágább a korszak többi hasonló filmjénél.
7. Utódomra ütök (2010)
Ez a 2010-es komédia egy sikeres franchise harmadik darabja volt, de pont emiatt már csak a nagy nevű főszereplők, Ben Stiller és Robert De Niro megnövekedett fizetési igényei miatt is többe került a forgatás, mint a trilógia korábbi részei esetében. A 2000-ben bemutatott Apádra ütök ugyanis még simán kijött 55 millió dollárból, és a 2004-es Vejedre ütökre sem költött el a Universal és a DreamWorks 60 milliónál többet.
Az Utódomra ütök viszont már 100 millióba került, vagyis közel a duplájába, mint a legelső rész!
A világviszonylatban 310 millió dollárt kaszáló film azonban jól megmutatta, hogy egy-két ritka esetben egy kiugróan magas költségű vígjáték is busás haszonnal hozza vissza a beleinvesztált pénzt.
8. Másnaposok 3. (2013)
A legelső, 2009-es Másnaposok mindössze 35 millió dollárból készült. A Másnaposok 2. viszont már 80 millió dollár volt, de mivel ez is kirobbanó siker lett, csak idő kérdése volt, mikor jön a harmadik rész – amelyre nem kevesebb mint 103 millió dollárt tapsolt el a Warner stúdiónak bedolgozó „kistestvér”, a Legendary Pictures. De hová tűnt ez a sok pénz? Elsősorban a franchise három főszereplőjének a zsebébe vándorolt, Bradley Cooper, Ed Helms és Zach Galifianakis ugyanis „megfelelő” díjazást akartak kapni egy újabb „másnapos bohóckodásért”. Végül mindannyian 15-15 milliós sztárgázsit vihettek haza, de még Ken Jeong is 5 milliót kért el azért, hogy visszatérjen a mémmé vált Mr. Chow szerepében. Vagyis a Másnaposok 3. költségvetésének nagyjából a fele a négy színészre ment el
– úgy, hogy ezek a honoráriumok önmagukban meghaladták a legelső Másnaposok teljes költségvetését!
A SZESSÖN különleges kiadásában ezúttal akasztjuk a hóhért: nem más püföli a dobot, mint a PORT.hu új videósorozatának munkatársa, a zenei és bulvár tévéműsorokat karcos hangon ekéző blogger, Péter Dávid!