6 színész, aki alaposan belepiszkált a forgatókönyvbe

  • PORT

Van, ahol ez jót tett a filmnek, sőt, enélkül biztosra lehetett volna venni a buktát.

A nagynevű színészek megtehetik, hogy változtatási javaslatokkal élnek a szkriptet illetően, de van arra is példa, hogy a sztár teljesen átírja – vagy átíratja – a forgatókönyvet. Lássunk pár híres példát!

 

Edward Norton – A hihetetlen Hulk

Norton hírhedt arról, hogy szeret belenyúlkálni a szkriptbe, A vörös sárkány forgatására (melyben Will Graham FBI-ügynököt alakította) például olyan felkészülten érkezett, hogy volt nála egy csomó frissen nyomtatott papír, rajta a saját szerepének átdolgozott verziója. Így aztán amikor 2008-ban a Marvel Stúdió Nortonnal a főszerepben forgatta le A hihetetlen Hulkot, senkit nem érhetett meglepetésként, hogy a színész már az első, Louis Leterrier rendezővel zajló meetingre egy sor változtatási javaslattal érkezett, majd alaposan átírta Zak Penn (az X-Men-filmek forgatókönyvírójaként ismert alkotó) scriptjét. Leterrier és Penn, igen nagyvonalú módon, amennyit csak lehetett, felhasználtak Norton verziójából, így azonban a végeredmény egy hatalmas katyvasz lett, amelyben nem a legelőnyösebb módon ütközött össze dráma és karakterfejlődés, illetve akció.


Jenna Ortega – Wednesday

A fiatal színésznő nemcsak eljátszotta a mufurc Wednesday Addams szerepét a Netflix sorozatában, de komoly energiát fektetett abba, hogy hiteles legyen a karakter: még azt is elérte, hogy több helyütt módosítsanak a forgatókönyvön. 

„Emlékeim szerint még sosem tartottam ennyire kézben egy produkciót, mint a Wednesday esetében – mondta Ortega –

Több dolog is volt, amit el kellett volna játszanom, de egyáltalán nem illett a karakterhez. Például amikor a bálra készülődve felveszem a ruhát és azt mondom: »Úristen, de imádom! Eh, el sem hiszem, hogy ezt mondtam, gyűlölöm magam!« Na, ezt nem voltam hajlandó leforgatni”

Ortega ötletei kifejezetten tetszettek az alkotóknak, egy idő után már a forgatókönyvírókkal tárgyalt arról, ha valami nem stimmelt Wednesday jellemrajzában. Azt mondta, „védi” a karaktert, bár a sorozatban felvázolt érzelmi ívvel nem értett egyet, mégis a szívén viselte a sorsát.

A színésznő azt is elárulta, hogy az ikonikus táncjelenet eredetileg egy flashmob lett volna: Wednesday indította volna el a mozdulatsort, és mindenki becsatlakozott volna. Ortega azonban ezt megvétózta, mert nem illett a karakterhez, és végül megint neki lett igaza.


Blake Lively és Ryan Reynolds - It Ends With Us – Velünk véget ér

A 2024-es év komoly pereskedésbe torkolló filmjében Blake Lively nemcsak producer és főszereplő volt, de a forgatókönyvbe is belenyúlt, még ha ezt sokáig titokban is tartotta. A film természetesen Colleen Hoover azonos című regényén alapul, de ettől még Blake és a férje, Ryan Reynolds is úgy érezte, van mit csiszolni a szkripten. Valójában Reynolds volt az, aki az emlékezetes tetőjelenetet megírta, nem pedig az eredeti forgatókönyvíró, Christy Hall. Az okokról Lively így beszélt:

Segítünk egymásnak. Ryan dolgozik mindenen, amit én csinálok, én pedig mindenen, amit ő csinál. Szóval az ő győzelmei az enyémek, az enyémek pedig az övéi is."


Tom Cruise - A múmia

Komoly bukta lett A múmia rebootolt verziója, amiért Tom Cruise is felelősséggel tartozik, mert egybehangzó források szerint elég nagy kreatív kontrollt gyakorolt, holott nem is volt producere a filmnek. Állítólag több helyen a saját szája íze szerint íratta át a forgatókönyvet, ahol még fiatal férfiként nevezték meg a főszereplőt. A sztár állítólag személyesen kérte meg a forgatókönyvírói tapasztalattal nemigen rendelkező színészkollégáját, Dylan Kussmant, valamint házi rendezőjét Christopher McQuarrie-t (Valkűr, Jack Reacher, A holnap határa és a Mission: Impossible utolsó négy része), hogy igazítsák őhozzá a sztorit, legyen az egész film olyan, mint egy misztikus Mission: Impossible. Mi több, az eredeti szkriptben a főhősnek és a női múmiának (Sofia Boutella) nagyjából azonos játékideje lett volna, de Cruise úgy íratta át a sztorit, hogy több szerep jusson neki. Frank Walsh art director így foglalta össze a Varietynek a helyzetet:

Ez valójában egy két félből álló film. Van egy Tom előtti és egy Tom utáni Múmia."


Jeff Bridges és Robert Downey Jr. – Vasember

A Marvel Moziverzum 15 éven át igazi precíziós gépezetként működött, úgyhogy ma már elég nehéz elképzelni, hogy az MCU alapkövét letevő 2008-as Vasember eredeti forgatókönyve csapnivaló volt. A nagy költségvetésű film első próbái során minden érintett számára hamar világossá vált, hogy a szkript nem üti meg a mércét, Jeff Bridges és Robert Downey Jr. ezért ahelyett, hogy egy gyenge forgatókönyvvel folytatták volna a munkát, több héten át győzködték Jon Favreau rendezőt és a producereket, hogy állítsák le a forgatási előkészületeket, és adjanak nekik időt a forgatókönyv teljes átírására. Annyi munkára volt azonban szükség, hogy még a forgatás megkezdéséig sem végeztek, és gyakran közvetlenül a felvétel előtt találták ki a párbeszédeket.


Paul Rudd – A Hangya

A Hangyának már jóval azelőtt megvolt a teljes forgatókönyve, hogy a producerek Paul Ruddot szerződtették volna a főszerepre, de aztán az eredetileg megbízott rendező és társ-forgatókönyvíró, Edgar Wright kreatív különbségek miatt hirtelen otthagyta a projektet. A producerek nem használhatták Wright eredeti elképzeléseit, ezért vészmegoldásra volt szükség. Szerencsére Rudd közbelépett, és Adam McKay forgatókönyvíróval együtt magára vállalta a forgatókönyv átírását és a film megmentését.

Mindig is tudtam, hogy Paul Rudd egy nagyon jó író, mert a forgatáson együtt improvizáltunk, de fogalmam sem volt róla, hogy ennyire jó. Nagyon jól ért a párbeszédekhez."

mondta később McKay a Collidernek, hozzátéve, hogy szállodai szobákban, úgy hat-nyolc hétig dolgoztak a forgatókönyv átírásán.

via: Listverse