Franciaország a 18. század végén. Az ancien régime utolsó éveit éljük, egy kies vidéki kastély kriptájában megfeszített erővel munkálkodnak a földi civilizáció tudásának első összefoglaló művén, az Enciklopédián, miközben a ház ura egy élő sertésekből készült orgonán muzsikál. A mű főszerkesztője, Denis Diderot épp a "morál" címszó kidolgozásán töpreng, miközben szexuálisan zaklatja a női szereplőgárda teljes egészét több-kevesebb sikerrel, kémeket fülel le, magas rangú egyházi férfiúval vitatkozik, homoszexuális partnereket közvetít egymásnak és még jó beköpéseket ún. "bonmot"-okat is ereget. Az önirónia sem idegen tőle. Például: "A filozófia csak alkalmi nőcske, soha ne legyél bele szerelmes!"
Főhősünk messze nem az a bölcs filozófus tanítómester, mint ahogy azt tankönyveinkből sejthettük, hanem túlságosan is szabad és kalandvágyó és túlságosan sok kétellyel küzd ahhoz, hogy egyszerű axiómákat adjon az utókornak ( az egyszerű ideológiák ugyanis mindig káros fanatizmust szülnek). Az utókor pedig, mint tudjuk, a doktrínákat nagy előszeretettel merevíti "izmusokba?. Diderot e filmben nem győzedelmeskedő filozófus, nem ércszobor, csak egy örökké nyughatatlan, kereső, töprengő önmagának is ellentmondó ember aki egyszerűen csak él - az életért...
A csapat lármás játékai alá, a fenekek történetei mögé az erkölcs/gyönyör antagonizmusa körüli filozófiai természetű vita lopódzik be, dekorációként pedig ott a bonyodalom kémnőstől-bíborosostól-nyomdástól-ráérő arisztokratástól. Vajon alárendelhető-e az egyéni érdek a társadalom érdekének, vagy fordítva? Van-e joga a nőknek az abortuszhoz? Helyes dolog-e a promiszkuitás? Üdvözöljük-e a maszturbációt? Mi van a saját nemük iránt beteges vonzalmat érzőkkel? Ésatöbbi. E kérdésekre kapunk sokértelmű dodonai választ a filmszínházak nézőterén.
Tudnak ezek a franciák. Kosztümös történelmi filmekben verhetetlenek. Pompás hangulatú ez a filmalkotás, az alkotók kiválóan ötvözték a pornográf bohózat, egy szabadelvű esti egyetem és a rendhagyó drámai abszurditás kísérleti elemeit, és a végére egy egészen fogyasztható elegye alakult ki ezeknek. Lehet, hogy kultuszfilm lesz. Majd meglátjuk.
Epilógus: Diderotnak több próbálkozás után, mind a mai napig nem sikerült definiálnia a morál (erkölcs) fogalmát...