Öt év után önálló tárlattal jelentkezik a Közlekedési Múzeum, új otthonában, a vasúti járműgyártás egykori bázisán, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában.
A Volt egyszer egy Északi… A történet folytatódik című időszaki kiállításon színes rendezvényekkel, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal és tematikus sétákkal várják az érdeklődőket július 16. és október 31. között, még a csarnok MÁV által hátrahagyott mai állapotában, a múzeummá történő átépítés előtt. A kiállításon a nagyközönség betekintést nyerhet az építkezés előtt álló érintetlen ipari környezetbe, mielőtt megkezdik a munkálatokat a múzeum új otthonának kialakításához.
A látogatók megismerkedhetnek a magyar vasúttörténet legendás mozdonyaival. Az arzenál tagjai egy ikonikus 424-es gőzmozdony, a vasútvillamosítás kiemelkedő alakja, a Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony, egy Szellem becenévre hallgató 242-es, a gőzmozdonyok sebességrekordere Magyarországon, két M44-es tipikus MÁV-os dízel tolatómozdony, egy Cmn személykocsi és az 1935-ös Árpád gyorssínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. A járművek szorosan kötődnek a helyszínhez, hiszen többségüket ott javították az Északiban.
Az ikonikus vonatok és az izgalmas családi programok mellett a Közlekedési Múzeum az Északi Járműjavító történetét is bemutatja. A cél, hogy a látogatók megismerjék az egykori járműjavító és környezetének múltját, jelenét és jövőjét, kontextusba helyezve, hogy miért itt épül meg az új múzeum. Azt is megmutatják, hogy fog kinézni az új Közlekedési Múzeum és a szintén megújuló környék, amin gőzerővel dolgozik az intézmény.
Múzeumpedagógiai programokban sem lesz hiány.
A múzeumpedagógusok a színes témát kreatív alkotó folyamatok, játékok során dolgozzák fel a gyerekekkel és családokkal.
Vasúti járműjavítóból Közlekedési Múzeum
Az Északi Járműjavító 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa volt. A hazai vasúti járműjavítást, járműgyártást megtestesítő ipari örökségi helyszínben a Közlekedési Múzeum azonnal meglátta a lehetőséget. A mintegy 150 éves ipari terület és a környék magában hordozza a járműgyártás és -javítás, valamint az egész magyar vasút örökségét, hiszen az Északi Járműjavító közvetlen közelében helyezkedett el a Ganz gyár és a Józsefvárosi pályaudvar is, amelyek mára mind bezártak.
A kiállításon az egész környék történetét megismerhetik az érdeklődők.
A múzeum kiemelt célja a helyszínen ma látható, ipari múltat idéző állapot megőrzése és világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítése.
A Városligetből az Északiba
A Közlekedési Múzeum városligeti kiállítóhelye sajnos komoly helyhiánnyal küzdött, így a múzeum kiterjedt gyűjteményét régóta nem tudta már teljes körűen bemutatni a látogatóknak; ráadásul a városligeti épület igen rossz állapotú és azbeszttel szennyezett volt. Az új helyszínen a korábbinál lényegesen nagyobb állandó, időszaki és szabadtéri kiállításokra nyílik lehetőség.
Az új múzeum helyszínéül az intézmény olyan területet keresett, amely kötődik a járművek múltjához, és közlekedési csomóponton, jól megközelíthető helyen fekszik. Az Északi Járműjavító az 1-es, a 28-as, a 28A és a 62-es villamossal, valamint a 9-es autóbusszal is kényelmesen megközelíthető, és a projekt keretében új vasúti megálló is épül itt.
Az új épület a jelenlegi tervek szerint 2026-ra készül el, addig viszont – amíg erre az építkezések megkezdése lehetőséget ad – folyamatos időszaki kiállításokkal és számtalan programmal várja a múzeum a látogatókat. A Volt egyszer egy Északi… A történet folytatódik című időszaki kiállítás csütörtöktől vasárnapig 12:00 és 19:00 között tart nyitva. Cím: Budapest X. ker., Kőbányai út 30. Jegyet ide kattintva vagy a helyszínen tudunk venni. Mivel az eseményen biztonsági és járványügyi okokból létszámkorlátot vezetett be az intézmény, javasolják, hogy aki teheti, elővételben váltson belépőt. További infóért katt ide!
(via Mitte Communications)