Tizenkét dühös ember

előadás, magyar, 2015.

Értékelés:

3 szavazatból
Szerinted?

Egy gyilkosság, tizenkét esküdt, tények és gyanúk: a kérdés, amiről dönteni kell, hogy egy fiatal fiú megölte-e az apját. Egyik esküdt úgy véli, a bizonyítékok nem egyértelműek. Elkezdődik az idegek játéka, és máris többről van szó, mint egy gyilkossági ügyről. A mára már klasszikussá vált darab lefegyverzően beszél félelmekről, előítéletekről, gyengeségekről.

A(z) Vörösmarty Színház előadása

Bemutató időpontja:

2015. október 10., Vörösmarty Színház

Stáblista

Szereplők

Első esküdt
Második esküdt
Harmadik esküdt
Negyedik esküdt
Ötödik esküdt
Hatodik esküdt
Hetedik esküdt
Nyolcadik esküdt
Kilencedik esküdt
Tizedik esküdt
Tizenegyedik esküdt
Tizenkettedik esküdt

Alkotók

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2015 nov. 17. - 19:56:42 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.-toptipp.hu

12 DÜHÖS EMBER---Cserhalmi György---Vörömarty Színház /Székesfehérvár/

ma még mindig aktuális híres darab invenciózusan újragondolt elõadása egészen biztosan bekerül az (akármilyen) POSzt válogatásába! Cserhalmi György már a nyitóképpel nagyot üt: össze-vissza torlódó asztalok az üresen ásító színpadon, bejönnek az esküdtek és a bezáruló teret jelezve szinte rájuk zuhan a hatalmas hátfal a kegyetlenül ketyegõ órával. Addig innen nem mehetnek el, míg egyhangú döntéssel ki nem mondják: Bûnös-e vagy ártat-
lan az apagyilkossággal vádolt néger fiú.
Csak egy ember kételkedik, Kuna Károly iszonyú terheket hordoz, tizenegy dühös embert kell egy kis gondolkodásra bírnia. Mivel bizonyított a vád? Mi lehetett az indíték? Ha nem õ, ki lehetett a gyilkos? Az összetolt asztalok mentén heves szócsaták zajlanak, a szereplõk sokszor cserélnek helyet, kimennek a mosdóba, frissítik magukat a tükör elõtt. A szereplõ-
válogatás kitûnõ, mindenki egyedien érdekes. A táncoslábú Szirmai Irén hetyke báját, kimért tanítónõs precizitással kontrasztálja az élesszavú Varga Gabriella, az elnöki feladatával nehezen birkózó Tüzkõ Csaba baseball-bírói bugrisságát a középosztálybeli eleganciát kihívóbb dekoltázsra váltó Závodszky Noémi ellentételezi.
Alig jutnak egymástól szóhoz, de mindenki következetesen éli megformált karakterét. Puszta megjelenése: - bivaly-termet, kis fekete kalappal! - emlékezetessé teszi Kricsár Kamill-t, hát még ha dünnyögõ nevetgélések közepette meg is szólal! Sághy Tamás maga a sistergõ indulat, bõdületes energiával terrorizálja a jól nevelt többséget, tudjuk, érezzük bárkit ledöfne veszett haragjában, - végül megsemmisülve saját késébe dõl.
Élnek a szituációk: láttatja az ablak elõtt eldübörgõ vonat utolsó ablakait, az orrnyerget nyomó szemüveget, a tanúskodó öregember stopperrel mért csoszogását. Gigászi falfestményként, szemünk láttára rajzolódik ki a vádlott fekete fiú arca, a reklám-grafikust játszó, ám a valóségban, alla prima elõttünk alkotó Kerkay Rita jóvoltából.
Van egy kiköpött amerikai széplány, parókákkal kereskedik, be is mutatja õket, címlapra méltó csodás megjelenése sodródó tömegemberi butaságot takar: Radnay Csilla remek! Ellenpólusa a német akcentusú, elveiért kiálló, belsõ meggyõzõdését töretlenül követõ Tizenegyedik esküdt, a tragikus mélységû Varga Lili. Egyed Attila halkszavú, kétsoros begombolt, szürke öltönyében álldogáló, idõs úriembere mintapéldája a következetesen kidolgozott, éretten megformált nagyszerû karakteralakításnak.
A hawai-inges kopasz figura végignyüzsgi az elõadást, pimaszul beleszól, arcátlanul személyeskedik, sziszegve szúrnak késpenge-szavai, - kötözködik, provokál, legszívesebben sajátkezûleg húzná meg a hóhérkötelet. Karizmatikus színészi jelenlét, elképesztõ szuggesztivitás: nagyon hamar meg kell tanulnunk Juhász Illés nevét! Végsõ monológja, amely a goebbelsi szólamoktól, a rasszista fröcsögéseken, kirekesztõ gyûlöletbeszédeken át az orbáni
menekült-vádakig ível, elvakult õrületében mutatja meg az ezerarcú nácizmust. Zilált gesztusokkal, a téboly vak erejével tombol, - a színpad szélén zuhogó vízcsap mellett, kendõjét levetve, dermesztõ mementóként, kopaszon áll ott a haláltábort megjárt német nõ, a
sugárzó aurájú Varga Lili.
Ötletességén túl, Cserhalmi György az összmunka példás vezérlésével, koncepciójának következetes megvalósításával pompás rendezõi teljesítményt nyújt. Tucatszor láttuk már ezt az alapdarabot, de nagyszínpadon aligha. Íme, itt a lehetõség a POSzt-válogatók részére: mindig az a sirám, hogy kevés a nagyszínházi produkció...