Platonov

színmű, 2 felvonás, magyar, 2004.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

... A 19. századi orosz irodalom egyik alaptémájának, a ?felesleges ember? típusának és problematikájának újrafogalmazása, annak a típusnak és problematikának, amelynek tartalmát és útját Puskin Anyeginjától kezdve Lermontov: Korunk hőse, Hercen: Ki a bűnös?, Turgenyev: Rugyin, Egy felesleges ember naplója és A scsigriji járás Hamletja című művén keresztül Goncsarov: Oblomovjáig, Dobroljubov még 1859-ben oly szuggesztívan mutatta be Mi az oblomovság? című alapvető tanulmányában. A Platonov bizonyos értelemben az Anyegin újraírásának is felfogható. Ismeretes Dosztojevszkij mondása, hogy "mindnyájan Gogol Köpönyegéből bújtunk ki". Ez azonban féligazság, a 19. századi orosz irodalom egyik felére érvényes csupán, a másik fele Puskin Anyeginjából "bújt ki"...

... A darabban a "felesleges ember" típusa és problematikája több figura révén válik alapvető tartalommá; Platonov alakjában mintegy teljesen átvilágítva, Vojnyicev és trileckij alakjában pedig nagyobb távlatból szemlélve, más-más képletként jelenik meg...

... Szépen írja Daniel Gilles, belga Csehov-kutató: "A Platonov az a díszlet, amely mögül kilép a rivaldafénybe az Ivanov, a Három nővér, a Cseresznyéskert néhány csehovi típusa. (...) Ez a fiatalember, aki tegnap még kamasz volt, kétségtelenül mély drámaíró. Már első kísérletében megpróbálta megdönteni a fennálló drámai szabályokat, és a sajátjával helyettesíteni azokat. Nemcsak hogy semmit sem vett át elődeitől (ebben Gilles téved), de arra törekedett, hogy forradalmasítsa kora színházát olyan színdarabbal, amelynek nincsen cselekménye, amely komédia, de alapjában, harmadik dimenziójában mélyen drámai."

A(z) Móricz Zsigmond Színház előadása

Bemutató időpontja:

2004. január 24., Móricz Zsigmond Színház

Stáblista

Hozzászólások