És szerintem nem csak Romániának."
(Jászay Tamás)
A krétával írt mondatok drámai erővel hatnak: a román titkosszolgálat, a Szekuritáte, a falfirkák szerzőjének keresésére indul, és attól fogva, hogy rátalál, megkeseríti az életét. A titkosrendőrség hatalmat gyakorol felette, és mindenkit elfordít a főhőstől. Mugur Călinescu élete ettől kezdve átitatódik félelemmel, a város ellene fordul, a fenyegetések és az elnyomás mindennapi életének részévé válik, társasági kapcsolatai teljesen leépülnek. A lelki terror miatt pszichológiai problémák alakulnak ki nála, egyetemi felvételijét is elutasítják, majd 17 évesen leukémiában meghal. Betegségének körülményei nem tisztázottak, de furcsamód a Szekuritáte módszeréhez tartozott rákos betegségek előidézése radioaktív anyagok segítségével... A titkosszolgálattól senki sem cáfolta e módszer alkalmazását.
Gianina Cărbunariu témáit általában valós történetekből és eredeti dokumentumokból meríti; aktákat, interjúkat, jegyzőkönyveket dolgoz fel és használ az előadásaiban. A NYOMTATOTT NAGYBETŰben sincs ez másképp, megjelennek a falra írt szövegek fotói, a szürke ruhás szereplőkre vetítik az akták sorait. A felhasznált jegyzőkönyv két részből áll: az első részt a főhős után folytatott vadászat dokumentálása és a gyanú terjedésének útja teszi ki; a második részt pedig a Mugur Călinescuról gyűjtött adatok adják.
Gianina Cărbunariut nemrég tüntették ki a legnívósabb romániai színházi díjjal, az UNITERrel, dokumentum színházi kategóriában. A független író-rendező legújabb munkái Romámián kívül is számos színház repertoárján szerepelnek, hazánkban a Stop the tempo illetve a Kebab című drámáit vitték már magyar rendezők színre, de az általa írt és rendezett 20/20 és a mady.baby.edu is látható volt Magyarországon.
Társadalmi-politikai jelentőséggel bíró történetei különleges doku-fikciók, a közelmúlt Romániájának történelmére fókuszálnak. Azokkal a témákkal foglalkoznak, melyek erősen beleégtek a közös tudatba, de nem kerültek feldolgozásra. Gianina Cărbunariu munkáival olyan diskurzust nyit meg, amire szükségünk van - nem csupán Romániában, de Magyarországon is.
A Nyitrai Nemzetközi Színházi Fesztivál (Divádelná Nitra) hat társulatot kért fel a posztszocialista blokkból arra, hogy a Párhuzamos életek - a 20. század a Titkosrendőrség szemével című projekt részeként egy-egy dokumentumszínházi előadást készítsenek, ennek a keretében készült ez a darab is. Magyar oldalról a Szputnyik Hajózási Társaság vett részt a projektben Reflex című produkciójával.
A(z) Trafó előadása
Hozzászólások