A Lear Shakespeare egyik leghíresebb, döbbenetes erejű, világpusztulást felvázoló tragédiája: generációk csapnak benne össze, testvérek törnek egymás életére, egyetemes, öröknek hitt emberi értékek és törvények hullnak porba. Egyre kegyetlenebb csapdákba űzi áldozatait az irányt tévesztett szeretet, a fel nem ismert bűntudat, a jeges önösség, és a mindenáron birtokolni akaró vágy. Vihar tombol Lear fékevesztett, gazdátlanul sodródó birodalmában: kint, az irányíthatatlan természetben éppúgy, mint odabent, a lélek színpadán. Apokaliptikus világ, ahol tér és idő, ember és állat, test és lélek egyaránt kizökkent: tébolyult, kétségbeesett lelkek próbálnak kapaszkodót, menekvést, kiutat találni - ha még létezik egyáltalán... Az emberi lét minden fontos kérdése megjelenik a darabban; a világ eredendő értelmetlenségét, s benne az ember eredendő otthontalanságát ábrázolja, mely "a lét legszélsőbb határai felől" támad és pusztít. A széthulló család és a gyermeki hálátlanság megrázó történetén túl a világban szembenálló gonosz és jó szinte kozmikussá felnagyított harcát ábrázolja. A kizökkent idő, a sarkaiból kifordult világ félelmetes látomása, ahol jó és rossz egyaránt elbukik, s a halálban furcsamód megtisztul (vagy inkább feloldódik, megsemmisül, eltűnik) a rossz is. Talán apokaliptikus világképe, talán különös erejű válság-lenyomata miatt napjainkban különösen aktuális: több színház is műsorra tűzi, játsszák a fővárosban és az ország különböző pontjain. A Móricz Zsigmond Színház bemutatóját Telihay Péter rendezi, igazi különlegessége, hogy új fordításban mutatjuk be, melyet az egyik legkitűnőbb kortárs Shakespeare-fordító, Nádasdy Ádám készített.
Az még csak hagyján, hogy messze van, de októberig biztosan nem is láthatjuk :(
Egyébként nincs is olyan messze, kb 240-250 km és ha többen összeállnak, akkor már kocsival megéri. Persze az én véleményem ilyen tekintetben egyáltalán nem mérvadó, mert utaztam én már egy film miatt Prágába...
A színlap szerint Cordelia egy bohóc (legalábbis ami a port.hu-n olvasható), de szerencsére ez nem igaz, pusztán annyi, hogy ugyanaz a színésznõ alakítja mind a két figurát - és milyen kiválóan!
Megdöbbentõ, hatásos és mégis egyszerû elõadás született, minden különösebb technikai trükk nélkül, bízva Shakespeare és a mûvészek erejében.
Horváth László Attila Lear királya hiteles, megrázó alakítás, méltán van helye a legnagyobbak között.
A többieket (teljesen megérdemelten!) dicsérje Karádi Zsolt: http://www.moriczszinhaz.hu/oldal.php?o=archivum&kod_darab=341
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások