Az ünnep

dráma, 2 felvonás, magyar, 2006., 16 - 99 éves kor között

Értékelés:

24 szavazatból
Szerinted?

Helge, a családfő hatvanadik születésnapjára gyűlnek össze a dán Hansen-família tagjai. Mint minden évben, idén is elegáns estély készül a családi kastélyban: a vendégek ruhája a legfinomabb anyagból készült, a menü minden igényt kielégít, de a személyzet is osztályon felüli. A nagyvonalúság és vendégszeretet régi hagyomány a Hansen-családban. Helge és hűséges felesége, Else három gyermeküket is hazavárják az ünnepségre: Helene-t, a különc, de melegszívű antropológust, a nagyszájú, faragatlan Michaelt és a gyerekek közül legsikeresebb, ma mégis csöndes, visszahúzódó Christiant. Ugyan van némi bizonytalanság a szobabeosztás körül, az estély mégis remek hangulatban kezdődik. Egyelőre csupán az a kérdés okoz problémát, hogy az első fogás vajon lazac, vagy rákleves. Aztán, a vacsora közepén az egyik gyerek szólásra emelkedik.

A(z) Pesti Színház előadása

Bemutató időpontja:

2006. október 7., Pesti Színház

Stáblista

Hozzászólások

10/10
Lili Marleen 2015 jan. 27. - 23:22:25 10/10
Sokadszorra is nagyon tetszett.Nem hinném, hogy ez a téma - családon belüli szexuális erõszak - bármikor is érdektelenné válhatna.Sajnos ez 2015-ben legalább annyira aktuális mint 1998-ban volt.
Remek színészi játék,ötletes rendezõi megoldások, jó zene, jelenleg a Pesti Színház egyik legjobb elõadása, szerintem.
Hegedûs D Géza és Varju Kálmán apa-fiú játéka odaszögez, lenyûgöz,nagy gratuláció mindkettõjüknek! :)
Dr. Tusko Hopkins 2015 jan. 25. - 23:14:49
Nekem nem tetszett. A filmet nem láttam.
Számomra nem jött át a darab mondanivalója, valószínûleg 2015-ben nincs is olyan drámai mondanivalója, mint 1998-ban volt (a film 1998-as). Ma már a pedofília és a családon belüli szexuális bûncselekmény szinte mindennapos a sajtóban, korántsem olyan drámai téma ez, mint 1998-ban volt. 1998-ban a téma ilyen szintû feldolgozása felérhetett egy arconcsapással, de 2015-ben ebben a témában már nincs ekkora feszültség.
Elsõsorban a mondanivalót, a levonható tanulságokat hiányolom a darabból. Egy férfi disznólkodik a családjával, a végén minden kiderül, és a bûnös meglakol. Ennyi lenne ebben a drámában?
Az elsõ felvonásban nagyon sok szál indul el, ezek nem kerülnek kibontásra, és nem jön át pontosan mi a közük a darab fõ cselekményéhez. Igazából semmi.
Mit árul el Christian-ról a szobalánnyal való viszonya? Egy szál a darabban, ami nem vezet sehova.
A szerzõ eredeti szándéka szerint a nézõnek azt kellene gondolnia, Christian bejelentése talán egy skizofrén elme kitalációja, és a levél felolvasása a dráma fordulópontja, ahol a nézõ rájön, hogy mindez valóság? Bocs, nekem ez sem jött át.
Miról szól a színesbörû új szereplõ megjelenése? Mit tesz hozzá a darab mondanivalójához ez a karakter? Rejtély. Nélküle is tudtuk, hogy Helene párkapcsolatai zavarosak.
Vagy mi szerepe volt Poul-nak? Mit tett hozzá a darab mondanivalójához, vagy a fõszereplõk szemlyiségfejlõdéséhez? Elképzelésem sincs.
Rejtély a személyzet dramaturgiai szerepe. Úgy tûnik, õk mindent tudnak. A szakács kap pár mondatot, de ez sem visz tovább a darabban. Szóval a személyzet mindenrõl tud, és.... semmi. A darabban ennek nincs semmilyen jelentõsége, nem ad hozzá semmit.
Nem értem Michael személyiségfejlõdését sem, ha egyáltalán van ilyen. Mintha lenne erre utaló szándék, de nem jön át, miben is változik meg Michael. Egyszer az öccsét veri, aztán az apját.

Egy dráma, amiben nincs tanulság, nincs mondanivaló. 1998-ban a film valószínûleg a jelenségre kívánta felhívni a figyelmet, de ez 2015-ben már nem jön át.

A remek színészi játék, az ötletes színházi megoldások, a jó fények és a feszültséget növelõ zene nem tudta feledtetni a történet gyengeségét, és a drámából az üzenetet, ami a nézõ épülésére szolgálhatna.
7/10
denilson 2014 szept. 19. - 13:31:32 7/10
Otromba és felesleges jelenetnek tartottam, hogy a brazil fickó a második felvonás elején azzal indít, hogy elénekli az "Ei sei te pego" c. ismert brazil slágert. Aztán a gyengébbek kedvéért, akik még nem jöttek volna rá, hogy egy külföldirõl/brazilról van szó, adnak neki egy labdát, hogy dekázzon egy keveset, mert azt ugye minden brazil tud. Lehet velem van a baj, de ettõl nehezen függetlenítettem magam a késõbbiekben.

Kár, mert Varju Kálmán bejelentései elemi erõvel szegeztek a székbe és rendesen csendet vágtak a Pesti Színházban. A visszafogottsága megható volt és, hogy nem vitte el melodráma irányába a szerepet. Pindroch Csabát én alkatilag nem kedvelem, nagyon direkt és áltermészetesnek érzem/éreztem ezúttal is. A másik komoly problémám a "bejelentésre" adott reakciók voltak. Mert szerintem senki nem volt se süket, se h...e az asztalnál. Egy realista elõadás esetében szerintem több embernek le kellett volna döbbennie, nemcsak a fõszereplõknek. Mindezekkel együtt sokkal jobban tetszett, mint Eszenyi Shakespeare-rendezései. Azokkal nagyon nem vagyok kibékülve.

Az ünnep: 10/7
zolimaci 2014 szept. 14. - 22:59:46
Nagyon erõs elõadás. A díszlet és a rendezés zseniális. Színészek egytõl egyig nagyon jók. Nagyon ajánlott.
Akinek az elsõ sorba szól a jegye az érdeklõdjön, mert nincs elsõ sor.
10/10
Edmond Dantes 2014 aug. 03. - 16:06:26 10/10
Jövõ szezonban újból kihozza a Víg/Pesti, azonos szereposztásban, csak Varjút cserélik be az elment Kamarás helyére. Nagyon nagy színházi élmény volt, filmélmény nélkül is. És ez a Víg esetében egyáltalán nem magától értetõdõ dolog. (Talán máshol sem.)
Redfield 2009 dec. 20. - 10:08:19 Előzmény Gabriella54
Szerintem egy átlagos filmnél ez oké, de egy Dogme filmnél, ami egyébként is a minimalista kivitelezésérõl híres nem elfogadható. Nem különösebben izgat, hogy külön mû, mert ha tényleg külön lenne, és külön kéne értékelni, akkor vihettek volna bele több fantáziát, és több újdonságot, de erre nem mertek vállalkozni, (vagy nem tudtak). Csak annak a nevetségességére próbálok utalni, hogy például a filmbe nem kellettek zenék, itt meg, pont egy színdarabnál képesek és kiegészítik vele.
10/10
Gabriella54 2009 dec. 19. - 11:04:53 10/10 Előzmény Redfield
Bocs, hogy ilyen késõn válaszolok, de korábban nem kukkantottam be a topikba ;)
Sajnos az a baj, hogy egy mûvet mindig az alapmûhöz hasonlítgatunk - ez könyvnél talán nem akkora gáz. Egy filmet és egy színdarabot összevetni (legalábbis szerintem) totál értelmetlen, hiszen mind a kettõ teljesen más képi eszközökkel dolgozik. Amit meg lehet valósítani filmen, szinte lehetetlen a filmvásznon. Nagyon ütõs darab volt, szándékomban áll még egyszer megnézni, de túl kell még tennem magam azon a sokkon, amit a darab és a téma okozott.
9/10
csuribuksi 2009 dec. 18. - 09:13:59 9/10
Igazán jó darab, néhol meglepõen jó megoldásokkal. Való igaz, a film jobb, de az elõadás is jó színvonalú.
10/10
ienysiv 2009 nov. 16. - 00:08:52 10/10
Én szombaton láttam a darabot,az új szereposztásban.Nagyon nagy hatást tett rám,úgy a darab,mint a színészi játék.Hegedûs D.Géza ocsmány hitelességel játszotta a sátánt magát.Hátborzongató volt.Nem tudom Kamarás Iván milyen lehetett Christian szerepében,de Varju Kálmán olyan szívetfacsaró,kiszolgáltatott,megnyomorított gyermeket hozott,ami rendkívül megkapó volt.A többiek is jók voltak,a rendezés (Eszenyi Enikõ)kiváló!Nálam ez a darab 10/10.
Redfield 2008 máj. 06. - 00:20:09
Vágom, inkább az elsõ sort címeztem neked. :)
Összes hozzászólás