Opera-patchwork.
Gyilkosság történt, de nem ez az érdekes, hanem az az út, mely ide vezetett.
Egy házaspár megy át az erdőn. Megtámadja őket egy útonálló. Nem pénz kell neki, hanem a feleség. Trükkösen elcsalja a férjet a bozót mélyébe, megkötözi, és magáévá teszi a nőt. Aztán valamelyikőjük megöli a férjet. Lehet, hogy az útonálló, lehet, hogy maga a feleség, de az is lehet, hogy szégyenében ő maga követ el öngyilkosságot. Talán sosem fogjuk megtudni az igazságot. Talán nem is lényeges, mi az igazság.
A zivatar elől menedékházba menekülő két szerencsétlen ember – egy lányát gyászoló öregasszony és a munkáját frissen elveszített lakáj – próbálja megfejteni a történteket. Minden lehetőség elképzelhető, a dolgok magyarázata rég nem kézenfekvő egyikünk számára sem. Akutagava világhírű novelláiból Kurosawa forgatott Oscar-díjas filmet. Az örök érvényű történet most új változatban, Almási-Tóth András adaptációjában kel életre, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakos hallgatóinak csapatmunkájaként operai formát nyerve, az Ének Tanszék énekes hallgatóinak tolmácsolásában.
Miközben mindvégig esik az eső, a kunyhóban életre kelnek a holttestek, és felidézik a történet lehetséges változatait. Talán mindezt csak az öregasszony képzeli el, talán az ő fejébe látunk bele. Öt fiatal énekes, finoman stilizált japán mozgásvilággal, álomszerű jelmezekben vezet minket végig a gondolati örvényen, egy opera-patchwork színgazdag részleteibe merülve.
A(z) Pécsi Nemzeti Színház és Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem előadása
Hozzászólások