A tavasz ébredése

tragédia, magyar, 0.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

A tizenkilencedik században a német polgári szabályok természetellenes kötelékeket és korlátokat rejtegetnek. A látszólag fegyelmet gyümölcsöző szigorú erkölcsösség a visszájára fordul: nyűg lesz a szemérem, a hit, a klasszikus műveltség, mert minden egy olyan törvénykezés terméke, amely kinőtte a rászabott maskarát és önálló életre, állandó kísértőre talált. A megkeseredett, érvényét vesztett regulák és törvények előtt csak a beszéd segíthet. És a beszédre való bujtogatás. A tavasz ébredésében fiatal bujtogatók sorakoznak a megváltás reményében. Ledobálják magukról a szemérem gönceit, és magukhoz ölelik a világot. Az életet. A halált. A regulák elvetésével - miközben az elvetett szabályok bosszúból állandóan ott kísértenek fenyegető háttérzörejként - a lét megrendítő élményében részesednek: a megismerésben. És ezt vállalják, merik, mindenek ellenére; az öngyilkosság, a halál, a szerelem, az ifjonti hév és a suta bukdácsolás - mind a megismerést szolgálják.
A megismerés azonban tragédiába fullad - mint minden vállalkozás, amely megkockáztatja az előírtakkal való incselkedést. Az ifjak tragédiája így válik világrendünk tragédiájává. Wedekind megejtő gyermektragédiájának színpadi változata azt az expresszionizmust követi, amelynek jegyében íródott a darab maga. Ezt a stílusjegyet kívánja felerősíteni a rendező, illetve díszlettervező és koreográfus. A színpadkép eleinte az üres tér a mögötte meghúzódó körfüggönyökkel; majd egy, az ifjak által színretaszított, túlméretezett zongora, amely megtöri az üres térből áradó harmóniát. Jelenlétével kísért, fegyelmez, és gyilkol akárcsak az ottfelejtett, idejétmúlt törvények. Mindenekelőtt azonban lázadásra késztet. A szexuális forradalom következtében érvénybe lépett álszabadság ugyanúgy feljogosít bennünket a lázadásra, mint a szabadság elöli teljes elzártság. Az Anca Bradu rendezte előadás meditáció a testről - amely bármennyire kivetkőzött sokszázados önmagából - kiköveteli magának azt az előjogot, hogy időről-időre újrafogalmazzuk őt.

A(z) Kisvárdai Várszínház És Művészetek Háza előadása

Stáblista

Hozzászólások