Világtalanok

színmű, 120 perc, magyar, 2008., 14 - 99 éves kor között

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Szociális érzékünk, talán a körülöttünk olyan radikálisan változó világ az oka, egyre nehezebben ismer fel, képes megkülönböztetni jót a rossztól. A kortárs drámairodalomban ugyan gyakran bukkanak fel a társadalom szélére sodródott, hátrányos helyzetbe került alakok - legtöbbször azonban felszínes marad az ábrázolásuk, poénkodó, zsargonjukkal visszaélni látszó játékok tanúi leszünk, amikor éppen a szerző és előadó szándéka körül vetődik fel a kérdés: mit is akartak tulajdonképpen? Hogy őszinte vajon ez az érdeklődés? Igazi-e szociális érzékenysége? Vagy csak divatnak engedve foglalkoznak ezekkel a szereplőkkel? Lehetőleg röhögtetően? Az is gyakran merül fel bennem ilyenkor: kin röhögünk? Miért? és hogy CSAK röhögünk?
Kiss Csaba vérbeli drámaíróvá nőtte ki magát az utóbbi években. Örömmel tapasztalhatjuk, hogy egyre gyakrabban jelentkezik a kezdeti adaptációk mellett öntörvényű, eredeti drámákkal is. Szerencsés kézzel nyúl meglehetősen változatos témákhoz, színházi ember-mivolta jótétemény, ami elsősorban jobbnál jobb szerepek teremtésében nyilvánul meg.

A Világtalanok mottója - Shakespeare Lear-királyának sorai - szándéknyilatkozatnak is beillenek. Komolyan szemügyre vesz darabjában olyan társadalmi szegmentumokat, amikről korábban talán csak Spirónak sikerült a magyar drámairodalomban érdemlegeset mondani. Ez a már-már sorstragédia igazi feladat elé állítja a színrevivőt. Gondolatilag és formai szempontból egyaránt. A mit és annak hogyanja itt egyformán próbára tevő kihívás. Egy fiatal társulat - amilyen a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház - számára fontosnak érzem, hogy ilyen problémákat vegyen szemügyre, hogy igenis társadalmi és művészi szempontból egyaránt ,"súlyos" dolgokkal szembesülve keresse útját, kifejezőeszközeit, és nem utolsó sorban közönséget. "Vakságunk", amiről Kiss Csaba drámája beszélni tanít, Erdély hegyei köze zárt közösségeinkben legalább olyan igaz és ismerős, mint Magyarország "peremvidékein". Azon érzékenységek kényes egyensúlyban tartása, ami ilyen társadalmi helyzetű, meg - fogyatékosságuk miatt különleges besorolású emberi sorsok "tárgyalásakor" mindig fontosak, etikai es művészi szempontból egyaránt - ez is olyan kihívás, amivel a Figura művészi kollektívájának találkozni kell. Kövesdy István

A(z) Figura Stúdió Színház előadása

Bemutató időpontja:

2008. június 23., Figura Stúdió Színház

Stáblista

Hozzászólások