Az aktuális rész ismertetője: A fővárost Fiumével _ a Balaton déli partja mentén- összekötő vasút megépítésének tervében elsősorban Széchenyi és Kossuth elgondolásai érvényesültek. A nagyszabású terv megvalósulását azonban az 1848-as szabadságharc leverése megállította, amikor is a magyar vasútvonalakat _ bécsi központtal- az osztrák hálózathoz csatolták. A vasútépítést csak 1856-ban kezdte a Ferenc József császár Keleti Vasúttársaság. A Sió torkolatának szabályozása először nem szerepelt a tervekben, csak 1862-ben vált szükségessé, mikor a vízszintemelkedés már tetemes károkat okozott. A vasút hatására gyorsabbá és olcsóbbá vált az utazás, így mindenki igény szerint eljuthatott oda, ahova szeretett volna.
A műsor ismertetése: E sorozat ihletője az Eötvös Károly tollából, az 1800-as évek végén született Balatoni utazás című könyv, mely formailag tárca, anekdotafüzér, történeti publicisztika, memoár, néprajz, útirajz, művelődéstörténeti glossza, archeológiai elmefuttatás, irodalomtörténeti arcképvázlat, és ki tudja fölsorolni, mi minden. Mindez a műfaji sokszínűség jellemzi a sorozat egyes epizódjait is, mely ezáltal kilép egy klasszikus kultúrtörténeti sorozat keretein. A narrációkat, interjúkat megszakító lírai szövegek a történelmi-tárgyi megközelítést folytonosan a legendák világa felé terelik. A sorozat időutazás egy letűnt világból a mába, mely mindenkinek, aki a Balaton szerelmesének tartja magát, izgalmas és szórakoztató élményt nyújt.
Hozzászólások