Az aktuális rész ismertetője: Volt egyszer egy ország Európa szívében, amely egy tucatnál is több népnek adott otthont Galícia kelet-európai síkságaitól az Adriáig, a magyar Alföldtől és a Kárpátok erdős lankáitól az Alpokban megbúvó távoli völgyekig. Németek, magyarok, csehek, lengyelek, horvátok és szerbek, ruténok, szlovákok, olaszok és megannyi kisebbség alkotta ezt a különleges, soknemzetiségű államot, amelyből az évszázadok során a Habsburg Osztrák-Magyar Monarchia lett. Békességben éltek itt egymással a különböző nemzetiségű emberek. A széttagolt koronabirtokokat és tartományokat összekötő kiterjedt vasúthálózat egyes szakaszai még ma is üzemelnek. Kellett egy ember, aki megtervezi azt a szövevényes vasúthálózatot, amely az Osztrák-Magyar Monarchia összes fontos helyszínét összeköti egymással. Majd jött egy gigaberuházás Brody-tól Lviv-en és Bécsen át Triesztig. Akkoriban senki sem hitt abban, hogy ez valaha is megvalósul. Franz-Xaver Riepl grazi mérnök szerint mégis lehetséges volt, ő vetette fel a teljes Monarchiát átszelő vasút tervét az orosz határ menti Brodytól Bécsen át egészen az osztrák kikötővárosig, Triesztig. A vasút révén lecsökkentek a távolságok és terjedtek a kultúrák. Európa első közösségi vasútvonala elsősorban a salzkammerguti jövedelmező só-kereskedelem miatt épült meg, és csak később használták személyszállításra.
A műsor ismertetése: Az embert kezdetek óta érdekli az idő, az idő múlása. A Nap és a Hold égi vándorútja a természet órája. A Nap jelentette az emberek számára is az első időmérő eszközt. Őseink felfedezték, hogy a Nap mindig állandó pályán halad az égen, az idő múlását tehát az árnyékok segítségével is lehet mérni, mindaddig, míg süt a nap. Mechanikus eszközökkel még pontosabban lehet mérni az időt. Ráadásul sem a Nap, sem a Hold nem kell hozzá. Ezek az eszközök viszont olyan érzést keltenek bennünk, mintha az idő meghatározott ütemben telne, ahogy az óra jár. Az idő azonban csalóka dolog.
Hozzászólások