Az aktuális rész ismertetője: A gőzhajózás balatoni beindítását gróf Széchenyi István tervei alapján valósították meg 1845 után. A hajótestet Füreden készítette néhány trieszti és komáromi hajóács. Akkor még senki sem hitte volna, hogy egy vasból készült hajóval képesek lesznek közlekedni a Balaton vizén. Az első gőzhajót 300 személy szállítására tervezték, Kisfaludy névre keresztelték és Balatonfüreden bocsátották vízre 1846-ban. 1847-ben már Keszthely, Fonyód, Badacsony, Balatonboglár, Révfülöp, Szántód, Balatonfüred, Alsóörs és Kenese között közlekedett, így felértékelődött a balatoni hajózás. Később aztán egyre gyakoribbá vált a gőzhajók gyártása és a társaságok alakulása, hiszen a vízi járművek már nem csak személy-, hanem áruszállításra is alkalmasak voltak. Mikor aztán a Balaton 1888-ban hajójárat nélkül maradt, látványosan visszaesett az üdülőforgalom. A helyzetet a Balaton Tavi Gőzhajózási Társasága oldotta meg. Az 1920-as évekre már huszonöt virágzó balatoni fürdőtelep közül válogathattak a pihenni vágyók, nem csak Balatonfüred és Keszthely lehetett úti cél. Ezután Kenese, Zamárdi, Alsóörs, Világos, Aliga, Máriatelep, Györök és Szepezd is egyre nagyobb és díszesebb fürdőteleppé nőtte ki magát minden magyar utazó nagy örömére.
A műsor ismertetése: E sorozat ihletője az Eötvös Károly tollából, az 1800-as évek végén született Balatoni utazás című könyv, mely formailag tárca, anekdotafüzér, történeti publicisztika, memoár, néprajz, útirajz, művelődéstörténeti glossza, archeológiai elmefuttatás, irodalomtörténeti arcképvázlat, és ki tudja fölsorolni, mi minden. Mindez a műfaji sokszínűség jellemzi a sorozat egyes epizódjait is, mely ezáltal kilép egy klasszikus kultúrtörténeti sorozat keretein. A narrációkat, interjúkat megszakító lírai szövegek a történelmi-tárgyi megközelítést folytonosan a legendák világa felé terelik. A sorozat időutazás egy letűnt világból a mába, mely mindenkinek, aki a Balaton szerelmesének tartja magát, izgalmas és szórakoztató élményt nyújt.
Hozzászólások