Az aktuális rész ismertetője: Mindenféle stílus- és tónusváltásra képes egymás után következő filmjeiben. "Tehetségének lényege a tökéletes alkalmazkodókészség, amiről elmondható, hogy csakis a legnagyobbak sajátja a színjátszás történetében. Ez a meghatározója pályájának; az öregek és a fiatalok, az újítók és a hagyományőrzők... egyaránt magukénak vallhatták azt az emberábrázolási módot, amit Marcello Mastroianni képvisel". (Filmlexikon 1994.) A közös munkára, természetes egyéniségére emlékezik Sándor Pál, akinek az a kivételes szerencse jutott osztályrészül, hogy Miss Arizona című filmjében rendezhette Marcello Mastroiannit, a legnagyobbak; Visconti, Fellini, Antonioni, Ferreri, Scola, Monicelli, De Sica, Lizzani, Petri, Risi, Germi, De Santis, Lattuada és a fiatalok - Archibugi, Tornatore - kedvenc színészét. Az elképesztően hosszú és korántsem teljes rendezői lista után már csupán néhány emblematikus filmcím következhet, hogy felidézzük színészi nagyságát: Az édes élet, Az éjszaka, 8 és 1, Ginger és Fred. Tegnap, ma, holnap, Házasság olasz módra, Közöny, Napraforgó, A pap felesége, A nagy zabálás, Egy különleges nap, A méhész, Splendor, Estefelé, Mindenki haza, Erről nem beszélünk. Micsoda műfaji sokszínűség! Csodálatos az a mindig más és más rendezői alkat elképzeléseihez való simulékonyság, amire Mastroianni képes! Sokszor éppen maga a rendező legszemélyesebb gondjait, töprengéseit, vívódásait teszi nyilvánossá, gondoljunk csak arra, amikor Fellini vagy Antonioni a saját alteregóját játszatta Mastroiannival. Ki hinné, hogy már 7 éve nincs köztünk, pedig szeptember 28-án csak 80 éves lenne...
Hozzászólások