Az aktuális rész ismertetője: A vasút történetében, az Osztrák Császárság egyedi építéstechnikai megoldásai rendkívülinek számítottak anno. Az Adriára vezető vasút az Alpok sziklás hegyvonulatit szeli át és kerüli meg. Korán eldőlt, hogy a déli vasút, a Südbahn Bécsből a Semmeringen keresztül, Grazot és Marburgot érintve Laibachba, végül Triesztbe vezet majd. A vasútépítők számára a Mürzzuschlag és Gloggnitz között található Semmering olyan technikai kihívást jelentett, melyben korábban még nem volt tapasztalatuk. Egy magas hegyvonulatot kellett átszelni az Alpokban, melyhez hasonló nem volt akkoriban. Carl Ritter von Ghega, az északi vasút építésének vezető építészmérnöke kidolgozott egy nyomvonal-koncepciót. Ez a vasútvonal egyfajta látomás volt számára, mert egyáltalán nem tudták, vajon a hegyekben is működőképes lesz-e a hagyományos vasút. Ghega meg volt győződve róla, hogy működni fog, gondosan megtervezte és a sziklafalakba építtette a nyomvonalat. Számos korai vasúttörténeti remekmű született, ami bevonult a hegyvidéki vasutazás történetébe. Carl Ritter von Ghega tervezte a Kalte-Rinne viaduktot, a Semmeringet átszelő nagy alagutat és számos útkanyarulatot, melyek a mai napig remekműnek számítanak. 1848-ban, a forradalom évében kezdődtek meg a munkálatok az akkor még vad és érintetlen Semmering régióban. 20 ezer fő vett részt a 16 viadukt, 15 alagút és a több mint 100 kőhíd építési munkálataiban. Hat évvel később, 1854 júliusában nyitották meg ünnepélyesen Európa első hegyi vasútját. A vasút megépülésével a bécsi elit hamarosan nyaralóhelyeket fedezett fel a Semmeringen, melyről a Payerbachban, Reichenauban és egyéb településeken található számos villa is tanúskodik. A Südbahnnak megvolt az a nagy előnye, hogy Európa legnagyobb vasútja volt. Ez a vasúthálózat északról délre és keletről nyugatra közlekedett. Aztán a vasút mentén megépültek a hotelek is, amik világhírűvé tették a Südbahnt. Ezek ugyanis mára nem csupán szálláshelyek, de turisztikai régiókká is váltak. Itt jött létre a Semmering régió, a Dolomit régió és Abbázia gyógyüdülőhelye, amely ma az Opatija nevet viseli. Friedrich Schüler az angol mintát követve épített szállodákat a vasút nyomvonala mentén és a Südbahn-hotelek későbbi szállodák mintájául szolgáltak.
A műsor ismertetése: Az embert kezdetek óta érdekli az idő, az idő múlása. A Nap és a Hold égi vándorútja a természet órája. A Nap jelentette az emberek számára is az első időmérő eszközt. Őseink felfedezték, hogy a Nap mindig állandó pályán halad az égen, az idő múlását tehát az árnyékok segítségével is lehet mérni, mindaddig, míg süt a nap. Mechanikus eszközökkel még pontosabban lehet mérni az időt. Ráadásul sem a Nap, sem a Hold nem kell hozzá. Ezek az eszközök viszont olyan érzést keltenek bennünk, mintha az idő meghatározott ütemben telne, ahogy az óra jár. Az idő azonban csalóka dolog.
Hozzászólások