Róma, nyílt város

Roma, cittá aperta
olasz háborús filmdráma, 100 perc, 1945

Értékelés:

35 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

35 szavazatból
Szerinted?
Róma német megszállása alatt Manfredi, az ellenállás egyik vezetője a Gestapo elől Franceso és annak terhes menyasszonya lakásába menekül. A katolikus papot, Don Pietrót kéri meg, hogy az ellenállás részére összegyűjtött pénzt juttassa el harcostársaihoz. Francescót letartóztatják, az asszonyt pedig lelövik a németek. Manfredi ezután kábítószeres szeretőjénél keres menedéket, a lány azonban kapcsolatban áll a Gestapóval.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista

Díjak és jelölések

Hozzászólások

Szerinted?
Liam Brady 2017 márc. 02. - 01:33:23
Egyoldalú, hamis pátoszú propagandafilm. Rossz volt nézni.
10/10
breeder 2014 máj. 21. - 14:02:51 10/10
Nekem a történet elsõ fele nagyon zavaros volt, mert nem értettem, hogy ki-kivel van! Mondjuk a sztori sem egyszerûen indul***SPOILER***, mert csak annyit látunk, hogy egy nagy háztömb elõtt megáll egy nagy teherautó, amibõl német fegyveres katonák szállnak ki. Aztán valami kopácsolást hallani (valószínû a katonák kopognak a kapun), mire egy idõsebb nõ kémlel ki az ablakon, és amikor meglátja a katonákat, valami olyasmit motyog nagy megdöbbenve, hogy: Óh, Jesszusom! Következõ képsorok: Itt azt látjuk, hogy egy fickó menekül a háztetõn, de csak sejtésünk van, hogy ki lehet. Talán egy bujkáló, vagy egy ellenálló. Mindenesetre nem nem tudjuk 100%-os biztonsággal megállapítani! Lényeg, hogy a jelenet végén ugrik egyet, és eltûnik a semmibe! Aztán mi is ugrunk egyet a sztoriban, merthogy visszatérünk az idõs nõhöz, aki látjuk, hogy egy keskeny szoba folyosóján sietõsen poroszkál az ajtó felé, merthogy a német katonák, akik elõbb a ház elõtt voltak, most már fent vannak a lakás ajtaja elõtt, és várják, hogy a néne ajtót nyisson! Persze a néne rögtön ajtót is nyit nekik, mire az éppen belépõ tiszt megkérdezi, hogy Giorgio Manfredi mérnök itthon van-e?! Viszont tovább nem is folytatom a történetet, mert a lényeg az, hogy a film végére kiderül, hogy ez a Manfredi, akit a németek keresnek, az ellenállás egyik fõ embere! Õ volt az, aki leugrott a háztetõrõl! ***SPOILER VÉGE*** Szóval ahhoz, hogy összeálljon a kép, hogy kik-kicsoda, muszáj az egész filmet megnézni. U.I.: A történet eleje kicsit unalmasabb, a vége viszont egy b*romi nagy drámává alakul át)!

10/10
7/10
Sadenal 2014 jan. 23. - 18:11:58 7/10
Jó kis film volt, szomorú véggel. A náci tiszt részeges monológja tetszett a legjobban.


7/10
10/10
offtopic
adamnagysweetmovie 2011 jan. 14. - 13:59:29 10/10
Mûködik az offtopic gomb? Mintha az enyémet sem úgy jelezné. Mégegy kísérlet offtopicra.
10/10
adamnagysweetmovie 2011 jan. 14. - 13:56:20 10/10
Nem beszólásképp, de a történelmi visszaemlékezés és a keresem a filmet régóta típusú hozzászólásokat javaslom offtopicolni.
offtopic
Vinogradov 2008 nov. 28. - 15:20:30
"Apropó két megjegyzés: Szõts István néprajzi dokumentumfilmjeit azért nem engedte bemutatni az '50-es években a kultúrvezetés, mert "jobbnak mutatják a múltat dicsõ jövõnkél."

Ez tényleg így van. Azt a pár dokufilmet, amelyet mégiscsak hajlandó volt Szõts elkészíteni, kíméletlenül bezúzták.



"És fõiskolai filozófiatanárom mesélte még tavaly, hogy testvérét az '50-es évek elején egy olyan állat tanítónõ tanította alsóban falun, aki "nem tanította meg nekik csak a nyomtatott nagy betûket, mert a nagy és dicsõ jövõben csak a nagy betûkre lesz szükségünk". No comment. Bocsi a hosszú OFF-olásért..."

Na, ez részben nagyon durva, részben meg egyáltalán nem meglepõ...

Az '50-es évek a dilettantizmus melegágya volt Magyarországon.
(És ez fokozottan érvényes a közoktatásra.)
Vinogradov 2008 nov. 28. - 15:15:53 Előzmény critixx
"az elmúlt harminc-negyven év alighanem egyik legjelentõsebb és legeredetibb filmes gondolkodója, teoretikusa, filmtörténésze- és esztétája"
Ezt Bordwell-re vagy KAB-re érted?? Ha az elõbbire, akkor tökéletesen egyetértek veled. Nagy kár, hogy nálunk alig jelent meg írása. (Szerencsére internetes oldalán sok jó kis írása fent van angolul.)"

Természetesen nem KAB-ra gondoltam, habár idehaza õ is egy eléggé megkerülhetetlen figura.

Bordwell fõmûvei azért nálunk is megjelentek - remélem elõbb-utóbb a tanulmányok is jönnek...
Addig meg marad a nyelvtanulás...
critixx 2008 nov. 28. - 14:35:17 Előzmény critixx
Nem véletlen Lenin sokat hangoztatott mondata sem: "A legfontosabb mûvészet számunkra a film". A szovjetek már a '10-es évek végétõl kezdve remekül értettek a filmes agitációhoz. A náci és fasiszta filmesek gyakran ámulva nézték a szovjet mûveket és töprengtek rajta, hogy tudnának õk is ilyen propagandisztikus hatású filmeket létrehozni.

Egyébként persze abszolút igazat adok neked. Az olasz fasisztáknál csakúgy mint a náciknál volt egyfajta erõltetett nosztalgiázás a dicsõ haza iránt, illetve a fasisztáknál a polgári életforma iránti . A fasisztáknál az utóbbiból születtek a fehér telefonos filmek (a polgári úri osztály "virtusa" és életmódja, mely mint mondtad Mussolini-nél egyfajta rögeszme volt). A németeknél ebbõl lettek a "heimat filmek", a zöldellõ német mezõkön szaladgáló szõke kékszemû bajor népviseletbe öltözött lányok és fiúk népzenére épülõ gicces történetei.

A szovjeteknél azonban pont fordítva volt a helyzet: náluk a felejtés kultúrája volt a diktált, "a múltat végképp eltörölni..." ugyebár. (Eizenstein ezért is szakított a Proletkulttal, mert õ, aki a klasszikus európai kultúrán nevelkedett nem bírta elviselni azok teljes "múlt romboló" ideológiáját.) Náluk ezért kizárólag a "dicsõ jövõ és az abba vezetõ jelen" ábrázolása mûködhetett, ezért az efféle habkönnyû, fehér telefonos filmek már eleve kizárva.
Apropó két megjegyzés: Szõts István néprajzi dokumentumfilmjeit azért nem engedte bemutatni az '50-es években a kultúrvezetés, mert "jobbnak mutatják a múltat dicsõ jövõnkél". És fõiskolai filozófiatanárom mesélte még tavaly, hogy testvérét az '50-es évek elején egy olyan állat tanítónõ tanította alsóban falun, aki "nem tanította meg nekik csak a nyomtatott nagy betûket, mert a nagy és dicsõ jövõben csak a nagy betûkre lesz szükségünk". No comment. Bocsi a hosszú OFF-olásért...
critixx 2008 nov. 28. - 14:18:55
Jó, hát azt természetesen minden jó médiaszakos tudja, hogy Goebbels volt korának legnagyobb médiaguruja, nem véletlen, hogy olyan sikerrel használták ki a rádiós és a filmes agitáció erejét. Az sem, hogy a világ elsõ televíziós adása az 1936-os berlini olimpia volt. Ha megnyerik a háborút és beindul a náci televíziós gépezet még valóságshow is készült volna egy "ideális árja család" életérõl.

"az elmúlt harminc-negyven év alighanem egyik legjelentõsebb és legeredetibb filmes gondolkodója, teoretikusa, filmtörténésze- és esztétája"
Ezt Bordwell-re vagy KAB-re érted?? Ha az elõbbire, akkor tökéletesen egyetértek veled. Nagy kár, hogy nálunk alig jelent meg írása. (Szerencsére internetes oldalán sok jó kis írása fent van angolul.)
offtopic
Vinogradov 2008 nov. 27. - 21:42:25 Előzmény critixx
"Ez volt a különbség a náci-fasiszta (Hitler, Mussolini) és a kommunista (Sztálin) diktatúrák filmipara között. Az elõbbiben a hatalom békén hagyta a filmgyártókat és készülhettek teljesen politikamentes szórakoztató filmek (a filmek 95%-a) és csak pár film készült, melyeknek célja a propaganda népszerûsítése volt. Az utóbbi esetben viszont a zsdanovi kultúrpolitika teljesen markában tartotta az államosított filmgyártást és minden filmet már a forgatókönyv szintjén ellenõríztek, teljes mértékben megfelelnek-e a Párt ideológiájának és a "szocialista realizmus" doktrínájának, ha nem, akkor már vagy le sem forgatták be dobozban maradt. Így szegény szovjet mozibajárók csak a buzgón küzdõ kolhozparasztokat és a Sztálin elvtársról daloló élmunkásokat láthatta a vásznakon."

Ez azért nem olyan egyszerû.

Pl. a fascizmus sokkal jobban kihasználta volna a filmet, ha igazán tisztában lett volna jelentõsségével és hihetetlen hatásával, amit nem mondhatott el magáról.

A 30-as évek Olaszországában azért készültek fehér telefonos melodrámák, mert Mussolini szeme fényének ez volt az úri passziója és ezért jött létre olyan kitûnõ filmes "infrastruktúra" is.

Itt az "úri passzió" a kulcsszó...
A film a 30-as évek Olaszországában még csak úri passzió volt.

A sztálini Szovjetunióban ezzel szemben egyes jobb pozícióban lévõ teoretikusok már ekkor felismerték a tömegfilm jelentõsségét.
Ez az egyik oka a "termelési film" rendhagyó mûfaja létrejöttének, míg a náci és fasiszta államokban nem fejlõdtek ki hasonló propagandamûfajok.

És még hosszan sorolhatnám a példákat...



"Ismerek olyat, aki szerint a neorealizmus már a modern film része (voltaképpen ebben lehet igazság, hiszen eltér a klasszikus hollywoodi narratívától, de ugyanígy eltér pl. a szovjet montázsiskola is (amit talán KLASSZIKUS modern filmnek nevezhetünk, míg az '50-'70-es évek irányzata KÉSÕ modern film???...), de sokak szerint meg csak elõzménye (pl. Kovács András Bálint szerint csak elõzmény, ugyanúgy mint pl. az amerikai film noir vagy a francia új regényes irodalom). Hogy mikor kezdõdött a neorealizmus? Tematikailag szerintem már a '40-es évek elsõ felében (Megszállottság, A gyerekek figyelnek bennünket), mint mozgalom viszont csak a felszabadulás után."

Szerintem hagyjuk ezt a vitát...

Ne legyenek illúzióink: nem valószínû, hogy akár csak a közeljövõben létrejön valami általános kánon erre vonatkozólag.

A különbözõ tudományos iskolák különbözõ korszakolást alakítottak ki.
Nálunk például még egy ideig alighanem KAB álláspontja lesz a legelfogadottabb - és ebbe nyugodjunk is bele sztem...

Mert, hogy KAB korszakolása nagyon közel áll ahhoz a Bordwell-éhez, aki, és ebbe nyugodjunk bele, bármennyire is erõltetik és hájpolják nálunk, az elmúlt harminc-negyven év alighanem egyik legjelentõsebb és legeredetibb filmes gondolkodója, teoretikusa, filmtörténésze- és esztétája.
Összes hozzászólás