A Szent Korona műemlék, műtárgy, ereklye, netán jogi személy? A film nem pusztán ismeretterjesztő vagy képzőművészeti szempontból foglakozik a magyar Szent Koronával, hanem az elmúlt évtizedek akadémiai és magánkutatásai alapján a korona eszmei, jogi és identitásbeli problémáit is vizsgálja. A magyarság nemzeti eszméit fókuszáló kegytárgy gyakran áldozata is az egymást követő politikai változásoknak.
Figyelem: A beküldött észrevételeket a szerkesztőink értékelik, csak azok a javasolt változtatások valósulhatnak meg, amik jóváhagyást kapnak. Kérjük, forrásmegjelöléssel támaszd alá a leírtakat!
Hozzászólások
sofi 72
2011 márc. 14. - 14:54:52
"Aki egyszer felkeresi a koronát, attól a pillanattól kezdve olthatatlan vágyat érez, hogy újra és újra lássa. A középkori Magyarország egy nagyon különleges együttélése volt az emberiségnek egy közösségben, mert az volt az igazság, ami az Ige. Tehát hitbõl fakadt ország volt a miénk, ami egy evangéliumra épült. A világ nyolcadik csodája volt a középkori Magyarország. A szent korona eszme gondolatiságát ugyanazzal a megfogalmazással lehetne leírni, ami annak idején a kereszt megjelenését jelentette. A középkori Magyarországon úgy tudott az egyén létezni, hogy végtelenül szabad volt, mégis egy testtel, egy szívvel, egy lélekkel tudott együtt élni egy közösségben, ami példátlan az emberiség történetében. Az egész egy misztikus test, egy szentség köré szervezõdött, ezt hívják szent koronának.A mai ember, ha a koronára gondol, tulajdonképpen egy szent tárgyat tételez fel. Elõdeink számára mást jelentett: olyan szentséget, amely életre kelt.
1387-bõl olyan oklevelek maradtak fenn, melyek arról szóltak, hogy a szent koronának szeretete, hûsége, nyomorúsága van, tehát élõ tulajdonságokkal ruházták fel. Ha valami életre kel, egy tárgy élõvé válik, az csak úgy lehetséges, ha az Úristen jelen van benne. A szent korona neve latinul: sacra corona. A sacra szónak három alakja van, ami annyit jelent egyszerre, hogy szent és átkozott, vagyis a szentségben olyan mértékben van jelen az Úristen, hogy aki a törvényeit megsérti, az az Ige megfordulását, vagyis átkot von magára. Az a szentség, ami ebben a misztériumban megnyilatkozik, azt jelenti, hogy az ember tudja, hogy nem vele kezdõdött el a világ és nem is vele fog megszûnni. A sacra szó a sacratio szóból ered, melynek jelentése: felajánlani. A Kárpát-medence pedig felajánltatott a Szûzanyának. Ez a terület az égiek törvénye szerint irányíttatott, és a hétköznapokból kiemelõdött. A corona szó a középkori latin oklevelekben sokszor szerepelt úgy, hogy határ. Ez az egyik jelentése, vagyis a szent korona földi vetülete a Kárpát-medence. A korona abroncs része felel meg a határnak, ami pedig kitölti, azok a keresztpántok. A Kárpát-medencét a megyerendszer tölti ki. III. Béla idején 72 vármegyéje volt Magyarországnak. A korona keresztpántján pontosan 72 fehér gyöngyszem van. Az 1500-as években 62 vármegyénk volt, a keresztpánton a piros vércsepp alakú kõbõl 62 darab van. Ma 19 megyéje van Magyarországnak, és 19 zománckép van a szent koronán. Mintha benne dobogna a magyar történelem szíve!"
Remélem hamarosan lesz ismétlés fõmüsoridõben és minél több emberhez eljut ez a film. A Szentkorona-tannal való ismerkedést csak ajánlani tudom mindenkinek!
Az értesítések jelenleg le vannak tiltva! Amennyiben szeretnél cikkajánlókat kapni, kérlek, hogy a böngésző Beállítások / Értesítések menüpontja alatt állítsd be az értesítések engedélyezését!
Hozzászólások