Hilary és Jackie

Hilary and Jackie
angol filmdráma, 125 perc, 1998

Értékelés:

29 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

29 szavazatból
Szerinted?
Jacqueline Du Pré a huszadik század vitathatatlanul legnagyobb ígéretének számított. Csodálatos csellójátéka a világ minden táján magával ragadta a közönséget. Ezzel szemben testvére, Hilary nem tette fel egész életét arra, hogy világhírű művész váljon belőle. Férjhez ment és családot alapított. Jackie férjével, Daniel Barenboim karmester és zongoraművésszel végigturnézta az egész világot. Bár a koncertezésből jól megéltek, az állandó stressz megviselte Jackie-t, aki egyre inkább irigykedve és vágyakozva tekintett testvére hétköznapi életére. Egy váratlan vendégség során Hilary otthonában a kétségbeesés és az elfojtott vágyak elementáris erővel törnek felszínre.
Forgalmazó: Flamex

Stáblista

Szereplők

Jacqueline Du Pré
Hilary Du Pré
Daniel Barenboim
Kiffer Finzi
Derek Du Pré

Alkotók

Díjak és jelölések

  • BAFTA-díj

    1999
    Legjobb hang jelölés
  • BAFTA-díj

    1999
    Legjobb adaptált forgatókönyv jelölés: Frank Cottrell Boyce
  • BAFTA-díj

    1999
    Legjobb brit film jelölés: Andy Paterson

Hozzászólások

Szerinted?
10/10
offtopic
zimike ápr. 05. 13:06:55 10/10 Előzmény Jim Hacker

Ez egy privát video !!! jó lenne megnézni !
filoszemitabélus febr. 23. 14:37:28
Találós kérdés: mi volt a közös Jacqueline du Pre-ben és Lang györgyiben? Hát nem a zenei tehetség!
Jim Hacker 2019 okt. 16. - 08:47:23
Találtam egy 1980-as izgalmas beszélgetést Jacqueline du Pre-vel, 7 évvel a betegsége felismerése után, 7 évvel a halála előtt. Először 2007-ben tették elérhetővé az interjút. Ez a teljes vágatlan verzió kendőzetlenül tár fel mindent amit a művésznőről érdemes megtudni.
https://www.youtube.com/watch?v=7HGLMDI3CkE
Jim Hacker 2019 okt. 14. - 22:25:04 Előzmény trudy
Végig lekötött, elgondolkodtatott és felkavart. Úgy hírlik, eléggé megosztó lett a híres nővérek életének bemutatása, ezt akkor is érdemes volt bevállalni a készítők részéről. Mindig kényes egy ilyen téma hiszen még ma is többen élnek a bemutatott karakterek közül. Sokkal jobb hogy bátran tájékoztat kényes privát eseményekről semmint hogy óvatosan utalgatna rájuk, mondván nehogy már megbántódjon valamelyik szereplő avagy némely prűd néző. Ilyenből soha nem születne értékes alkotás.
Érdekelnek az életrajzi filmek, szeretem amikor zenészek/művészek életét ábrázolják hitelesen és amikor a zene/zenélés is főszerepet játszik ezekben. Nemrég néztem újra a 'Madame Sousatzka'-t, (ez nem életrajzi film), egy másik remek zongorás film a 'Ragyogj' ami David Helfgott ausztrál zongorista mozgalmas életéről szól.

Ajánlásodra meg fogom nézni a "Fordított kánon"-t, érdekesnek hangzik.
trudy 2017 okt. 31. - 20:28:39
Ezzel a filmmel tudtam, hogy nem nyúlok mellé és már régóta a megnézendõk listáján volt. Alapból szeretem a komolyzenével és némi valósággal összefonódó filmeket (másik nagy kedvencem a "Fordított kánon" címû film), úgyhogy ez számomra biztos válaszás volt. Régóta ismerem Jacqueline du Pré munkásságát és némileg az élettörténetét is, de ez a film sok újdonságot is adott, bár nem egészen ilyennek képzeltem õt korábban, mint amilyennek a filmben ábrázolják. A filmbéli Jacqueline inkább egy hippihez hasonlít, én inkább Janis Joplint képzelném ilyen figurának, de végülis kortársak voltak, csak eltérõ zenei irányzatban tevékenykedtek. Mindenesetre érdekes dolgok derülnek ki a filmbõl az életével kapcsolatban, amik igen elgondolkodtatóak. Nehezen viselte a sikert és ahogyan az elõzõ kommentelõ is írja, nem kizárt, hogy ez összefüggésben áll a betegségének kialakulásával. Nem rossz ötlet az, hogy a film cselekménye két szempontból van bemutatva, mert így két szereplõt ismerünk meg, viszont épp emiatt egyiket sem ismerjük meg elég jól, mert ahhoz meg túl rövid a film, és bennem pl. maradt némi hiányérzet.
10/10
Moncika 2014 ápr. 17. - 13:20:10 10/10 Előzmény kgyuri0
Csodálatos és nagyon megindító film. Minden a helyén van benne.

SPOILER
Jacqueline du Pré-rõl elõször Máté Gábor: A test lázadása c. könyvében olvastam. A film is azt mutatja be a fõhõs életén keresztül, hogy hogyan szomatizálódik a betegség, hogyan mond nemet a test a szerepre, amit egész életében játszott, mivel az elme képtelen rá.
Megrendítõ, milyen kétségbeesetten vágyott a benne élõ kislány a szeretetre és az elfogadásra. A filmben többször elõkerül, hogy mennyire vágyott arra, hogy nem a mûvészt szeressék benne, hanem õt magát.
Már a film elején is láttuk, amikor még kislány volt, hogy az anyja mennyit szabadkozott a viselkedése miatt és csak akkor lett büszke rá, amikor "valamit letett az asztalra", amikor elismert mûvész lett.
A film is azt mutatja, hogy bár végig tudta, hogy nem akar híres mûvész lenni, és ezt csupán szerepként élte meg, már nem tudta, hogyan lehetne önmaga. Mert ha õ nem Jacqueline du Pré, a híres mûvésznõ, akkor vajon értékes-e? És vajon enélkül a szerep nélkül is szeretik-e?
Érdekes módon a betegségét sem tragédiaként élte meg, hanem megkönnyebbült, hogy végre nem kell azt csinálnia, amit nem szeret, hogy talán önmaga lehet. A betegsége által visszacsúszott egy olyan "gyermeki" állapotba, ahol megkapta a(már szükséges) törõdést és szeretetet a környezetétõl, amit gyerekkorában hiányzott neki.
Nagyon szépen foglalja keretbe a kezdõ és utolsó jelenetsor a film mondanivalóját.
9/10
kgyuri0 2009 aug. 30. - 02:59:17 9/10
Ez a kedvenc filmjeim egyike, tragikus és méltóságteljes, tényleg hátborzongató és félelmetes, ugyanakkor a zene által varázslatos. Mind a két nõ remekel, mint szinész.
Föl nem foghatom, hogy tud ezen valaki fanyalogni.
Macika0324 szerint „sok benne a szenvedés”! Nem hiszek a szememnek, ez egy film jó-rossz skálán tekintett minõségének kritériuma pró, vagy kontra? Hova cseppentünk emberek? Macika nézz „romkomokat” , az való neked. Nagy ég!
Meg vissza-visszaköszön az ostobán begyepesedett kispolgári szûkkeblûség, olcsó moralizálgatás formájában. Meg még olcsóbb „pszichologizálgatáséban, még hogy a beidézett szemelvény pszichológiai elemzés lenne?! Nehogy már! Én nem tom ki az a drKöves, de végtelenül tehetségtelenül irodalmilag akarja megközelíteni a kérdést, az adott szituációban mit gondolhat a 3 szereplõ?! Ahogy azt Móricka elképzeli! Vegyétek már észre, hogy a film sokkal hitelesebb, a beidézett kitaláció nem magyarázza a filmet,. hanem gyengébb minõséggel helyettesíti. Ha egy stréber kisgyereket megbíznánk, hogy írja meg, mit érezhet egy férj a felesége és a sógornõje közt fekve, az írna valami ilyesféléket.
Az ugyanazon fórumozó által beidézett kritika se mérvadó, még csak meg se nézte tán a filmet, teljesen téves, hogy: „Ahogy a két testvér kapcsolata egyre inkább elhidegül, úgy súlyosbodik Jackie halálos betegsége.” Láttuk, hogy a betegség akkor lép fel, amikor a testvérek már elég elhidegültek, semmiképpen sem felel meg az eseményeknek, hogy az elhidegülésnek bármi köze lehetett volna a betegséhghez(a kifogásoltam mondat ezt sugallja)
Aki az ilyen betegséget szexuális túlfûtöttséggel párosítja, az nem látott még ilyen beteget, én láttam (Nem beszélve ismét a filmbéli események idõrendjérõl)
10/10
Barackfa 2009 aug. 30. - 00:57:24 10/10
Függetlenül a hitelességtõl, ez az egyik kedvenc filmem. Nekem nem unalmas, nincs hiányérzetem, és minden helyzetet tudok értelmezni. A két fõszereplõ színésznõ zseniális, és másodszor is többször elérzékenyültem, sõt potyogtak a könnyeim. Nem sok film hozza ezt ki belõlem (Na jó, a Belsõ tenger pl. képes volt erre). Ráadásul nem amerikai módon hatásvadász, csak tök jól vannak elkapva a pillanatok. Szeretem ezt a filmet.
phoebe46 2009 jún. 30. - 16:53:50
Ma néztem meg ezt a filmet, érdekesnek tartom, de még kicsit összezavar, nem egészen látok tisztán. Az, hogy két szemszögbõl láttuk a történetet, tetszett, és a kezdeti Jackie iránti ellenszenvemet, valamennyire feledtette, de még így is Hilary-vel tudok inkább együtt érezni.
Elolvastam a belinkelt elemzést, és az itteni hozzászólásokat is. Tulajdonképpen emiatt vagyok gondban, a filmbeli szituáció megítélésével kapcsolatban. A film és az egyéb források ellentmondásos információkat adnak.
Valaki írta, hogy a valóságban Hilary férje, nõcsábász karakter ember volt, míg a filmbeli karakter az esetek többségében ellenezte Hilary önfeláldozását (kivéve talán annál a résznél, amikor Jackie-vel és a gyerekekkel játszott). A hosszú elemzés alapján Jacky-rõl is más kép alakul ki a szemlélõben, mint amit érzékeltettek a filmben. Az elemzés arra utal, hogy Jackie szexuális vágya a betegség egyik tünete, míg késõbb az erkölcsi szabályok áthágásának írja, amit a mûvész megendeghetõnek és elfogadhatónak tart. A zenéhez való viszony is érdekes. A leírás szerint Jackie élete volt a zene, míg a film azt próbálta sugalni, hogy nem maga válaszotta a mûvészlétet, hanem belekényszerítették, és csak késõbb vált lételemévé a zene, miután megtörtént a szóváltása Hilary-vel (Nem vagy különleges,..te sem a cselló nélkül).
Összességében elgondolkodtató film, érdekes kérdéseket vet fel, és több szinten értelmezhetõ. Ugyanakkor nem biztos, hogy a mûvésznõ élettörténetéhez is..legalábbis az itteni írások erre engednek következtetni.
9/10
mildi 2009 jún. 27. - 13:20:11 9/10
Nekem is vegyes érzéseim vannak a filmmel kapcsolatban, alapvetõen érdekfeszítõ, izgalmas lélektani dráma, de erkölcsileg én sem értek vele egyet.
Rachel Griffiths nagyszerûen alakított - ugyan visszafogottabb, és kevésbé hálás volt a szerepe Emily Watsonnál, de õ alakított jobban.
Emily Watson nagyon csinos, bájos arcú, érdekes nõ, kitûnõ szerepeket kap, de valahogy mindig is egy ügyetlen Giulietta Masina koppintásnak éreztem a játékát a Hullámtörésben is, és itt is. Szerintem nagyon túljátszotta a szerepet - a bohócarc, a kis fintorok jól nagyszerûen álltak Masinának, de Emily Watsonnál erõltetett, õszintétlen, ripacsos.

Ettõl eltekintve érdemes megnézni a filmet, mert nagyon különleges!
Összes hozzászólás